Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/59724
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBuluş, Mustafa-
dc.contributor.authorBaşaran, Nilüfer Gamze-
dc.date.accessioned2025-04-25T19:00:53Z-
dc.date.available2025-04-25T19:00:53Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=P3dtmmHrq-mzEcmCLi1CqUuzpXYTqm0lZLySoYbcY5-Xxfbny_oZ92gDkkq11yX_-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/59724-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, annelerde erken dönem uyumsuz şemaların 5-6 yaş çocukların sosyal duygusal uyum ve öz düzenleme düzeylerini yordama gücünü incelemektir. Çalışma grubunu Manisa ilinde farklı sosyo-ekonomik özelliklere sahip resmi anaokulu ve anasınıflarında eğitim görmekte olan çocuklar ve annelerinden (n=344) oluşmaktadır. Bu araştırmada veri toplama araçları olarak çocukların sosyal duygusal uyum düzeylerini belirlemek amacıyla LaFreniere ve Dumas (1996) tarafından geliştirilen ''Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme-30 Ölçeği'' (SYDD-30), öz düzenleme düzeylerini ölçmek için Erol ve İvrendi (2018) tarafından geliştirilen ''Öz Düzenleme Ölçeği'' ve annelerin erken dönem uyumsuz şemalarını ölçmek için Young ve diğerleri (1990) tarafından geliştirilen ''Young Şema Ölçeği Kısa Form-3'' kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler betimleyici analizler, korelasyon analizleri ve regresyon analizi teknikleri ile analiz edilmiştir. Araştırmada korelasyon analizleri anne erken dönem uyumsuz şemalardan duygusal yoksunluk, başarısızlık, karamsarlık, sosyal izolasyon/güvensizlik, duyguları bastırma, iç içe geçme /bağımlılık, terk edilme, kusurluluk, tehditler karşısında dayanıksızlık, ile sosyal duygusal uyumun sosyal yetkinlik alt boyutu arasında negatif, tüm şema boyutları ile kızgınlık saldırganlık alt boyutu arasında pozitif, ayrıcalıklılık/yetersiz özdenetim dışındaki tüm şema boyutları ile anksiyete içedönüklük alt boyutu arasında pozitif yönde; anne erken dönem uyumsuz şemalardan duygusal yoksunluk, başarısızlık, karamsarlık, sosyal izolasyon/güvensizlik, duyguları bastırma, iç içe geçme /bağımlılık, terk edilme, kusurluluk, tehditler karşısında dayanıksızlık ile öz düzenlemenin dikkat alt boyutu arasında negatif, duygusal yoksunluk, başarısızlık, sosyal izolasyona/güvensizlik, duyguları bastırma, iç içe geçme/bağımlılık, terk edilme, kusurluluk, tehditler karşısında dayanıksızlık şemaları ile çalışma belleği alt boyutu arasında negatif, duygusal yoksunluk, başarısızlık, karamsarlık, sosyal izolasyon/güvensizlik, duyguları bastırma, iç içe geçme/bağımlılık, terk edilme kusurluluk, tehditler karşısında dayanıksızlık şemaları ile engelleyici kontrol-duygu alt boyutu arasında negatif, duygusal yoksunluk, başarısızlık, karamsarlık, sosyal izolasyon/güvensizlik, duyguları bastırma, onay arayıcılık, iç içe geçme /bağımlılık, terk edilme, kusurluluk, tehditler karşısında dayanıksızlık, engelleyici kontrol-davranış alt boyutu arasında da negatif; öz düzenlemenin dikkat, çalışma belleği, engelleyici kontrol-duygu ve engelleyici kontrol-davranış alt boyutları ile sosyal duygusal uyumun sosyal yetkinlik alt boyutu arasında pozitif, kızgınlık saldırganlık ve anksiyete içe dönüklük alt boyutları arasında negatif ilişki olduğunu göstermiştir. Yapılan regresyon analizleri anne erken dönem uyumsuz şemaların 5-6 yaş çocukların sosyal duygusal uyum ve öz düzenleme düzeyi değişkenliğindeki rolü ile çocuklarda öz düzenlemenin sosyal duygusal uyum düzeyinin değişkenliğindeki rolü anlamlı bulunmuştur. Çalışmada elde edilen bulgular, literatür ışığında detaylı şekilde tartışılmış ve uygulayıcılar ile araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.-
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the predictive power of early maladaptive schemas in mothers on the social-emotional adjustment and self-regulation levels of 5-6 year-old children. The study group consists of children studying in official kindergartens and preschools with different socio-economic characteristics in Manisa province and their mothers (n=344). In this study, the ''Social Competence and Behavior Assessment Scale-30'' (SYDD-30) developed by LaFreniere and Dumas (1996), the ''Young Schema Scale Short Form-3'' developed by Young et al. (1990), and the ''Self-Regulation Scale'' developed by Erol and İvrendi (2018) were used as data collection tools. The data obtained from the study were analyzed using descriptive analyses, correlation analyses and regression techniques. In the study correlation analyses revealed negative correlations between the early maladaptive maternal schemas of emotional deprivation, failure, pessimism, social isolation/insecurity, suppression of emotions, enmeshment/dependency, abandonment, defectiveness, vulnerability to threats and the social competence sub-dimension of social emotional adjustment, positive correlations between all schema dimensions and the anger-aggression sub-dimension, and positive correlations between all schema dimensions except entitlement/insufficient self-control and the anxiety-introversion sub-dimension; negative correlations between mother early maladaptive schemas of emotional deprivation, failure, pessimism, social isolation/mistrust, emotional suppression, enmeshment/dependency, abandonment, defectiveness, vulnerability to threats and the attention subdimension of self-regulation; negative correlations between emotional deprivation, failure, social isolation/mistrust, emotional suppression, enmeshment/dependency, abandonment, defectiveness, vulnerability to threats and the working memory subdimension; negative correlations between emotional deprivation, failure, pessimism, social isolation/mistrust, emotional suppression, enmeshment/dependency, abandonment defectiveness, vulnerability to threats and the inhibitory control-emotion subdimension; negative correlations between emotional deprivation, failure, pessimism, social isolation/mistrust, emotional suppression, approval-seeking, enmeshment/dependency, abandonment, defectiveness, vulnerability to threats and the inhibitory control-behavior subdimension. It was also shown that there was a positive relationship between the attention, working memory, inhibitory control-emotion and inhibitory control-behavior sub-dimensions of self-regulation and the social competence sub-dimension of social emotional adjustment, and a negative relationship between the anger, aggression and anxiety introversion sub-dimensions. The regression analyses conducted found that the role of early maternal maladaptive schemas in the variability of the social emotional adjustment and self-regulation levels of 5-6 year old children and the role of self-regulation in the variability of the social emotional adjustment level in children were significant.en_US
dc.language.isotr-
dc.subjectEğitim ve Öğretim-
dc.subjectÇocuk-okul öncesi-
dc.subjectÖz düzenleme becerisi-
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectSelf-regulation skillen_US
dc.titleThe Power of Early Maladaptive Schemas in Mothers To Predict Social Emotional Adjustment and Self-Regulation Levels of 5-6 Year Old Childrenen_US
dc.title.alternativeAnnelerde Erken Dönem Uyumsuz Şemaların 5-6 Yaş Çocukların Sosyal Duygusal Uyum ve Öz Düzenleme Düzeylerini Yordama Gücüen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.identifier.endpage98-
dc.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı-
dc.identifier.yoktezid920032-
item.fulltextNo Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextnone-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

16
checked on May 26, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.