Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/60127
Title: Görsel sanatlar eğitimi alan öğretmen adaylarının çevrelerindeki görsel uyaranların eserleri üzerine etkisinin incelenmesi
Other Titles: Visual arts education teacher candidates visual stimulus in their surroundings examining its ımpact on their works
Authors: Tüzün, Arif
Advisors: Beykal Orhun, Feryal
Keywords: Görsel sanatlar eğitimi
güzel sanatlar
görsel sanatlar
güncel sanat
güzel sanatlar fakülteleri
görsel sanatlar dersi
görsel sanatlar öğretmen adayları
görsel uyaranlar
duygusal uyaran
Visual arts education
fine arts
visual arts
contemporary art
fine arts faculty
visual arts course
visiual arts teacher candidates
visual stimuli
affective stimulus
Abstract: Araştırmanın amacı; görsel sanatlar öğretmen adaylarının, eserleri üzerindeki; çevrelerindeki genel uyaranların, etkilerinin incelenmesidir. Araştırma kapsamında ayrıca, görsel sanatlar öğretmen adaylarının sanat izleyicisine vermek istedikleri mesajlar da araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, görsel sanatlar öğretmen adaylarının, çevrelerindeki görsel uyaranların, eserleri üzerine etkisinin incelenmesi sanat eğitimi açısından değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu; Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Resim İş Eğitimi Ana Bilim Dalında, 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde örgün öğrenim gören dördüncü sınıf düzeyindeki, ana sanatı resim olan on bir görsel sanatlar öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın kuramsal çerçevesinde; açıklanması gerekli görülen Sanat ve Sanat Eğitimi, Görsel ve Estetik Algı, Gestalt Kuramı, Görsel Kültür, Görsel Metinlerarasılık kavramlarına değinilmiştir. Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının, görsel ve estetik algılarıyla, sanatsal deneyimlerini etkileyen unsurların ortaya çıkarılması amacıyla; çevrelerindeki ve öğrenim gördükleri atölyedeki, genel uyaranlara ilişkin yorumlarına başvurulmuştur. Bu yorumları anlayabilmek için, araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden olan, durum çalışması ve örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, katılımcıların görüşlerini ortaya çıkarmak için görüşme formu kullanılmıştır. Analizler sonucunda; öğretmen adaylarının, çevrelerindeki sanat eserlerine karşı algılarına ilişkin düşünceleri, öğretmen adaylarının, çalışmalarında etkilendikleri genel uyaranlara ilişkin düşünceleri, öğretmen adaylarının atölye çalışmalarını etkileyen unsurlara ilişkin düşünceleri, öğretmen adaylarının uygulama çalışmalarının sonucunda vermek istedikleri mesajlara ilişkin düşünceleri olmak üzere dört ana tema belirlenmiştir. Görsel sanatlar öğretmen adaylarının, vii öğrenim gördükleri atölye ortamındaki eğitmenlerin ve atölye arkadaşlarının kendi çalışmaları üzerindeki etkileri dikkatle gözlemlenmiştir. Araştırmanın sonucunda; görsel sanatlar öğretmen adaylarının sanatsal çalışmalarında, tarihteki sanatçıların ve eserlerinin, sanat dönemlerinin, çevrelerindeki genel uyaranların, çok önemli etkenler olduğuna ulaşılmıştır. Ana sanat resim atölye çalışma ortamlarını etkileyen faktörler ve sanat izleyicisine vermek istedikleri mesajlar hususunda da önemli sonuçlara ulaşılmıştır. Bu araştırmada edilen sonuçlarla görsel sanatlar eğitimi alan lisans öğrencilerinin çalışma ortamını daha etkin kullanmalarını sağlayacağı, etkilendikleri görsel öğelerin, genel uyaranların ve görsel kültür öğelerinin farkına vararak, eserlerini bu unsurlar yardımıyla oluşturacakları öngörülmektedir.
The purpose of the research is to examine the effects of general stimuli in their environment on the works of visual arts teacher candidates. In addition, the messages that visual arts teacher candidates want to give to the art audience were investigated within the scope of the research. In line with this purpose, the examination of the effects of visual arts teacher candidates' visual stimuli in their environment on their works was evaluated in terms of art education. The study group of the research consists of eleven visual arts teacher candidates who are in the fourth grade of formal education in Pamukkale University, Faculty of Education, Department of Fine Arts Education, Department of Painting and Crafts Education, in the Spring Semester of the 2022-2023 Academic Year, and whose main art is painting.I n the theoretical framework of the research; the concepts of Art and Art Education, Visual and Aesthetic Perception, Gestalt Theory, Visual Culture, Visual Intertextuality, which are deemed necessary to be explained, were mentioned. In order to reveal the visual arts teacher candidates' visual and aesthetic perceptions and the elements that affect their artistic experiences; their comments on general stimuli in their environment and in the workshop where they study were consulted. In order to understand these comments, the qualitative research methods, case study and sample methods, criterion sampling, were used as research methods. The interview form was used as a data collection tool to reveal the opinions of the participants. As a result of the analyses; four main themes were determined as the teacher candidates' thoughts on their perceptions of the works of art in their environment, the teacher candidates' thoughts on the general stimuli they are affected by in their studies, the teacher candidates' thoughts on the elements that affect the workshop ix studies, and the teacher candidates' thoughts on the messages they want to give as a result of their practice studies. The effects of the instructors and workshop friends in the workshop environment where the visual arts teacher candidates study on their own works were carefully observed. As a result of the research; It was concluded that the artists and their works in history, art periods, and general stimuli in their environment are very important factors in the artistic works of the visual arts teacher candidates. Important results were also reached regarding the factors affecting the main art painting workshop work environments and the messages they want to give to the art audience. It is predicted that the results obtained in this study will enable undergraduate students receiving visual arts education to use their work environment more effectively, and that they will become aware of the visual elements, general stimuli and visual culture elements that affect them and create their works with the help of these elements.
URI: https://hdl.handle.net/11499/60127
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10596201.pdf3.8 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.