Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/60304
Title: Yaratıcı Yazma ile Bütünleştirilmiş Dijital Öyküleme Çalışmalarının Yaratıcı Yazma, Dijital Öykü Yazma ve Dijital Okuryazarlık Becerilerine Etkisi
The Effect of Digital Storying Activities Integrated With Creative Writing on Creative Writing, Digital Storywriting and Digital Literacy Skills
Authors: Altuğ, Ahmet
Advisors: Kırmızı, Fatma
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Abstract: Öyküler, geçmişten günümüze kadar eğitimde etkili ve kalıcı öğrenmeyi sağlamak için kullanılmıştır. Teknolojinin son yüzyılda hızlı bir şekilde gelişmesi ile öyküler de kendine yeni bir yer edinerek dijital öyküler haline gelmiştir. Öğrencilerin etkili ve kalıcı öğrenmelerine yardımcı olması beklenilen dijital öykülerin, niteliklerinin ve süreç içerisindeki rollerinin araştırılması önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı yaratıcı yazma ile bütünleştirilmiş dijital öyküleme çalışmalarının yaratıcı yazma, dijital öykü yazma ve dijital okuryazarlık becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırmada karma yöntemde yakınsayan paralel deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılırken, nitel boyutunda ise öğrenciler ile görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın nicel verilerini toplamak için Şahin, Özkan ve Turan (2022) tarafından hazırlanan İlkokul Öğrencilerine Yönelik Dijital Okuryazarlık Ölçeği (DOÖ); Kasap ve Kırmızı (2019) tarafından hazırlanan Yaratıcı Yazma Ürünlerini Değerlendirme Ölçeği (YARYÜDÖ) ve tez kapsamında geliştirilen Dijital Öyküleme Rubriği (DİÖR) kullanılmıştır. Nitel verileri toplamak için de tez kapsamında geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Çalışma, Denizli ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir ilkokulda, dördüncü sınıfa devam eden 36'sı deney, 30'u kontrol grubu olan 66 öğrenciyle yürütülmüştür. Deneysel çalışmalar 2022-2023 öğretim yılının ikinci yarıyılında 10 hafta boyunca sürdürülmüştür. Kontrol grubundaki öğrencilerle 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programına uygun bir şekilde yazma çalışmaları yapılmıştır. Deney grubundaki öğrencilerle de Türkçe dersinde yaratıcı yazma ile bütünleştirilmiş dijital öyküleme çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grupları tarafından süreç öncesi ve sonunda yapılan yaratıcı yazma çalışmalarından elde edilen bulgular doğrultusunda, çalışma grubuna katılan ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin süreç sonundaki yaratıcı yazma becerilerine ilişkin algılarının arttığı görülmüştür. Deney ve kontrol grubunun dijital okuryazarlığa yönelik becerilerinin gelişimleri değerlendirildiğinde, yaratıcı yazma ile bütünleştirilmiş dijital öyküleme çalışması eğitimi alan deney grubu öğrencilerinin dijital okuryazarlık düzeylerinde istatistiksel olarak olumlu yönde, anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Araştırmanın nitel bulgularının, nicel bulgularla uyumlu olduğu ve nicel sonuçları doğruladığı belirlenmiştir. Araştırmaya katılan ilkokul 4. sınıf öğrencileri yapılan yaratıcı yazma ile bütünleştirilmiş dijital öyküleme çalışmalarından keyif aldıklarını ve çalışmaların derslerine olumlu etkilerinin olduğunu belirtmiştir. Ayrıca öğrenciler yapılan eğitimin teknoloji kullanma becerilerini arttırdığını ve hayal güçlerini geliştirdiğini ifade etmiştir. Bazı öğrenciler ise dijital öykü oluşturma sürecinde program kullanma ve animasyon oluşturmaya yönelik zorluklar yaşadıklarını belirtmiştir.
Stories are literary texts that human beings have used from the past to the present in order to ensure effective and permanent learning in education. With the rapid development of technology in the last century, stories have gained a new place for themselves and have become digital stories. It is important to investigate the qualities of digital stories, which are expected to help students learn effectively and permanently, and their roles in the process. The aim of the study is to determine the effect of digital storytelling activities integrated with creative writing on creative writing, digital story writing and digital literacy skills. Within the scope of the research, convergent parallel design has been utilized in the mixed method. In the quantitative dimension of the study, a quasi-experimental design with pretest-posttest control group was used, while in the qualitative dimension, students were interviewed. In order to collect the quantitative data of the study, the Digital Literacy Scale for Primary School Students (DLS) prepared by Şahin, Özkan, and Turan (2022); the Scale for the Evaluation of Creative Writing Products (CEWP) prepared by Kasap and Kırmızı (2019) and the Digital Storytelling Rubric (DIÖR) within the scope of the thesis has been used. In order to collect qualitative data, semi-conducted interviews consisting of open-scope questions within the scope of the thesis has been used. The study has been conducted with 66 students (36 in the experimental group and 30 in the control group) attending the fourth grade in a primary school affiliated to the Ministry of National Education in Denizli province. Experimental studies have been carried out for 10 weeks in the second semester of the 2022-2023 academic year. Writing activities have been carried out with the students in the control group in accordance with the 2019 Turkish Curriculum. With the students in the experimental group, digital storytelling activities integrated with creative writing have been carried out in the Turkish lesson. In line with the findings obtained from the creative writing activities carried out by the experimental and control groups before and at the end of the process, it has been seen that the perceptions of the 4th grade primary school students participating in the study group regarding their creative writing skills at the end of the process increased. When the development of digital literacy skills of the experimental group and the control group were evaluated, it has been revealed that there was a permanent positive and significant difference in the digital literacy levels of those in the experimental group who received digital storytelling training integrated with creative writing. It was determined that the qualitative findings of the study have been compatible with the quantitative findings and confirmed the quantitative results. Primary school 4th grade students who participated in the study stated that they enjoyed the digital storytelling activities integrated with creative writing and that the activities had positive effects on their lessons. In addition, the students stated that the training increased their ability to use technology and improved their imagination. Some students stated that they had difficulties in using programs and creating animations in the process of creating digital stories.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPpHdFcxrdBdBce4I3mCOLAgfpWUJ0q5XKsIz2o2LhJn_
https://hdl.handle.net/11499/60304
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu (Eğitim Bilimleri Enstitüsü)

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

56
checked on Sep 8, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.