Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/60425
Title: | 8. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları: Batman örneği | Other Titles: | 8th grade students' attitudes towards science course: Batman example | Authors: | Özaydınlı, Oktay | Advisors: | Durkan, Nazmi | Keywords: | Fen bilimleri tutum öğrenci fen ders Science attitude student science lesson |
Abstract: | Bu çalışma ile 8. Sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine karşı tutumlarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma betimsel tarama modelinde yapılmıştır. Batman il merkezinde 8. Sınıflarda öğrenim gören 468 öğrenciye seçkisiz örneklem seçimiyle ulaşılarak veri toplanmıştır. Toplanan verilerin güvenirliğinin yüksek olduğu ve normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Analizlerde frekans, ortalama, yüzde, t testi ve Anova testleri kullanılmıştır. Araştırmada 8. Sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine karşı tutumlarıyla ilgili olarak en yüksek ortalamanın fen bilimleri dersi ödevlerini yapmanın eğlenceli olmasıdır. Öğrencilerin fen bilimleri dersi konularını diğer bilim dallarıyla ilişkilendirebilmenin yüksek düzeyde ilgilerini çektiği görülürken en düşük ortalama fen bilimleri ders kitabı etkinliklerinin teknolojiyi kullanmayı gerektirmesiyle ilgili olup orta düzeydedir. 8. Sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine karşı tutumlarıyla ilgili alt boyutlar ve genel olarak en yüksek ortalama yöntem ve tekniklere karşı tutum boyutunda yüksek düzeyde iken günlük hayatla ilişkilendirilmesine karşı tutumları, ders içeriğine yönelik tutum ve genel tutumları orta düzeydedir. Bulgulara göre 8. Sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine karşı tutumlarının çok iyi ya da çok kötü olmadığı gibi yöntem ve tekniklere karşı tutumları yüksek olup diğer boyutlar ve genel ortalamanın üstündedir. 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarının cinsiyetlerine göre ders içeriğine yönelik tutumlarının farklılık göstermezken yöntem ve tekniklere karşı tutumları, günlük hayatla ilişkilendirilmeye karşı tutumları ve fen bilimleri genel tutumları kız öğrenciler lehine anlamlı farklılık göstermiştir. 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarının fen bilimleri yazılı puanları ortalamasına göre ders içeriğine yönelik tutumlarının farklılık göstermemiş ancak yöntem ve tekniklere karşı tutumları, günlük hayatla ilişkilendirilmeye karşı tutum ve fen bilimleri genel tutumlarının da anlamlı
vii
farklılık gösterdiği görülmüştür. Yöntem ve tekniklere karşı tutum, günlük hayatla ilişkilendirilmeye karşı tutum ve fen bilimleri genel tutumlarında fen bilimleri yazılı ortalamaları düşük puanlılarla yüksek puanlılar arasında ve yüksek puanlılar lehine yüksek olduğu görülmektedir. Burada öğrencilerin yazılı puanları arttıkça fen bilimleri dersine yönelik tutumlarının da yüksek olduğu arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Anne eğitim düzeylerine göre 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları günlük hayatla ilişkilendirilmeye karşı tutum, ders içeriğine yönelik tutum ve fen bilimleri genel tutumları farklılık göstermemiş ancak yöntem ve tekniklere karşı tutum boyutunda anne eğitim düzeylerine göre 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları anneleri ilköğretim mezunu olan öğrenciler lehine farklılık göstermiştir. Baba eğitim düzeylerine göre 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları günlük hayatla ilişkilendirilmeye karşı tutum, ders içeriğine yönelik tutum ve fen bilimleri genel tutumları farklılık göstermemiş ancak yöntem ve tekniklere karşı tutum boyutunda baba eğitim düzeylerine göre 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları farklılık göstermiştir. Babaları okumaz yazmaz olan öğrencilerle babaları lise ve üniversite mezunu olanlar arasında, babaları ilköğretim mezunu olan öğrencilerle babaları lise mezunu olanlar arasında ve eğitim düzeyi yüksek olanların çocukları lehine anlamlı düzeyde farklılık olduğu görülmüştür. The aim of this study is to determine the attitudes of 8th grade students towards science. The research was conducted using the descriptive survey model. Data were collected from 468 8th grade students studying in the central district of Batman through random sampling. It was determined that the collected data had high reliability and showed a normal distribution. Frequency, mean, percentage, t-test, and ANOVA were used in the analysis of the data. The results revealed that among the attitudes of 8th grade students towards science, the highest mean score was related to finding science homework enjoyable. It was also observed that students showed a high level of interest in being able to relate science topics to other scientific disciplines. On the other hand, the lowest mean score, which was at a moderate level, was associated with the necessity of using technology in science textbook activities. Regarding the sub-dimensions of students' attitudes towards science, the highest mean score was in the dimension of attitudes towards methods and techniques, which was at a high level. However, students' attitudes towards relating science to daily life, their attitudes towards the course content, and their general attitudes towards science were found to be at a moderate level. According to the findings, the attitudes of 8th grade students towards science were neither very positive nor very negative. However, their attitudes towards methods and techniques were high and above the averages of other sub-dimensions and the overall mean. While students’ attitudes towards the content of the course did not differ significantly by gender, their attitudes towards methods and techniques, their attitudes towards relating science to daily life, and their overall attitudes towards science showed a statistically significant difference in favor of female students. When the students' attitudes towards science were examined in relation to their average science exam scores, it was found that their attitudes towards the course content did not differ significantly. However, their attitudes towards methods and techniques, their attitudes towards relating science to daily life, and their overall attitudes towards science showed statistically significant differences. These differences were in favor of students with higher science exam scores, indicating that students with higher academic achievement in science tended to have more positive attitudes towards the subject. Regarding the mother's educational level, students' attitudes towards relating science to daily life, the course content, and their overall attitudes towards science did not show a significant difference. However, their attitudes towards methods and techniques did differ significantly based on the mother's educational level, with students whose mothers were primary school graduates displaying more positive attitudes. Similarly, no significant differences were observed in students’ attitudes towards relating science to daily life, the course content, and their overall attitudes towards science based on the father's educational level. Nevertheless, significant differences were identified in the sub-dimension of attitudes towards methods and techniques. Specifically, students whose fathers were illiterate differed significantly from those whose fathers were high school or university graduates, and students whose fathers were primary school graduates differed from those whose fathers were high school graduates. In all cases, these differences favored students whose fathers had higher educational attainment. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/60425 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10724194.pdf | 1.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.