Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/60620
Title: | Ortaokul Öğrencilerinin Bağlayıcı Bilgisi Üzerine Bir İnceleme A Study on Connective Knowledge of Middle School Students |
Authors: | Olğaç, Aziz Olcay | Advisors: | Türktaş, Mevlüt Metin | Keywords: | Eğitim ve Öğretim Education and Training |
Abstract: | Bu çalışmanın temel amacı ortaokul öğrencilerinin bağlayıcı bilgi düzeylerini sınıf düzeyi, cinsiyet, okuma sıklığı ve yazma sıklığına göre incelemektedir. Bu çalışmada, tarama araştırmalarının genel modellerinden karşılaştırmalı tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında 856 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrencilerin bağlayıcı bilgisinin belirlenmesi amacıyla Bağlayıcı Testi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 26 programından yararlanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 alınmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla çarpıklık ve basıklık katsayılarının -2 ile 2 arasında olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca varyansların homojenliği varsayımı incelenmiş ve varyansların homojen dağılım gösterdiği belirlenmiştir (p>0.05). Yapılan çözümleme sonucunda 5, 6 ve 7. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin bağlayıcı bilgilerinin 'orta', 8. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin ise 'yüksek' düzeyde olduğu saptanmıştır. Sınıf düzeyinin bağlaç başarı düzeyi üzerinde orta düzeyde etkili olduğu görülmüştür. Kız ve erkek öğrencilerin bağlaç başarı düzeylerinin orta düzeyde olduğu, bağlaç testi puanları arasında, kız öğrenciler lehine anlamlı düzeyde bir fark olduğu, cinsiyetin bağlaç başarıları üzerinde düşük düzeyde etkili olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin bağlaç testi puanları arasında okuma sıklığına göre anlamlı fark olduğu görülmüştür. Çoklu karşılaştırma testi sonuçlarına göre, hiç okumayan öğrencilerle ayda bir, ayda iki ve ayda üçten fazla okuyan öğrenciler arasında hiç okumayan öğrenciler aleyhine fark vardır. Okuma sıklığının bağlaç başarıları üzerinde düşük düzeyde etkili olduğu bulunmuştur. The main purpose of this study is to examine the connective knowledge levels of secondary school students according to grade level, gender, reading frequency and writing frequency. In this study, the comparative survey model, one of the general models of survey research, was used. The study was conducted with 856 secondary school students in the 2023-2024 academic year. Connector Test was used to determine students' connective knowledge. SPSS 26 program was used to analyze the data. The significance level was taken as 0.05. Skewness and kurtosis coefficients were examined to determine whether the data showed a normal distribution and were found to be between -2 and 2. Additionally, the assumption of homogeneity of variances was examined and it was determined that the variances were distributed homogeneously (p>0.05). As a result of the analysis, it was determined that the binding knowledge of the students studying in the 5th, 6th and 7th grades was at a 'medium' level, and that of the students studying in the 8th grade was at a 'high' level. It was observed that grade level had a moderate effect on conjunction success. It was found that the conjunction achievement levels of male and female students were at a medium level, there was a significant difference between the conjunction test scores in favor of female students, and gender had a low effect on conjunction success. It was observed that there was a significant difference between the students' conjunction test scores according to their reading frequency. According to the results of the multiple comparison test, there is a difference between students who do not read at all and students who read once a month, twice a month and more than 3 times a month, to the detriment of students who do not read at all. It was found that reading frequency had a low effect on conjunction success. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPoyeESsB0MO8xUXXa480ZTcPIAPxxaIZjbuc709tbOTh https://hdl.handle.net/11499/60620 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu (Eğitim Bilimleri Enstitüsü) |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.