Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/60685
Title: Ergenlerin fiziksel aktivite düzeyinin dijital oyun bağımlılığı algılarına etkisi: Ebeveyn algılarının düzenleyıcı rolü
Other Titles: The effect of adolescents' physical activity level on perceptions of digital game addiction: The moderating role of parental perceptions
Authors: Türkmen, Yasemin
Advisors: Arslan, Yunus
Keywords: Dijital Oyun Bağımlılığı
Fiziksel Aktivite
Ergenlik
Ebeveyn Algısı
Digital Game Addiction
Physical Activity
Adolescence
Parental Perception
Abstract: Bu araştırmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Bu araştırmanın birinci amacı, ergenlerin kendi algılarına ve ebeveynlerinin onlara ilişkin algılarına göre dijital oyun bağımlılığı düzeyleri ile ergenlerin fiziksel aktivite düzeylerini belirleyerek bu değişkenler arasındaki ilişkileri incelemektir. İkinci amaç ise, ergenlerin fiziksel aktivite düzeyleri ile dijital oyun bağımlılığı algıları arasındaki yordayıcı ilişkiyi ve bu ilişkide ebeveynlerin dijital oyun bağımlılığına yönelik algılarının düzenleyici rolünü ortaya koymaktır. Araştırma, betimsel ilişkisel tarama modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklem grubu ortaöğretim (lise) kademesinde 9,10,11 ve 12.sınıf düzeyinde öğrenim gören (436 kız, 340 erkek) 776 öğrenciden ve 764 öğrenci velisinden oluşmaktadır. Bu araştırmada gönüllü öğrencilere dijital oyun bağımlılık düzeylerini ölçme amaçlı İnternet Oyun Oynama Bozukluğu Ölçeği–Kısa Form ve fiziksel aktivite seviyelerini ölçme amaçlı ise Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ) uygulanmıştır. Ebeveynlerin algılarını ölçme amacıyla Aile Temelli Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Gaming Disorder Scale–for Family) uygulanmıştır. Bulgulara göre; öğrencilerin İnternet Oyun Oynama Bozukluğu Ölçeği ve ebeveynlerin Oyun Bağımlılığı Ölçeği Aile Formu puan ortalamalarının yüksek düzeyde olmadığı saptanmıştır. Ergenlerin dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin cinsiyet değişkeninde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gözlemlenmiştir. Teknolojik araçlara ve internete kolay erişim sağlayan öğrencilerin ve kolay erişim sağlayamayan öğrencilerin internet oyun oynama bozukluğu ölçeği–kısa formu ortalama değerlerinde istatiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Ergenlerin kendi algılarına göre dijital oyun bağımlılığı, ebeveynlerinin algılarına göre çocuklarının dijital oyun bağımlılığı ve ergenlerin fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkiler çoklu düzenleyicilik yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Ergenlerin fiziksel aktivite düzeyi, kendi algılarına göre dijital oyun bağımlılıkları ve ebeveynlerin vii çocuklarına ilişkin dijital oyun bağımlılığı algıları arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla Pearson korelasyon testi uygulanmıştır. Öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyi ile kendi algılarına göre dijital oyun bağımlılığı düzeyi arasında istatiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p <0.01). Düzenleyici değişken olan ebeveyn algılarına göre; ergenlerin dijital oyun bağımlılığı puanlarının düşük ve orta seviyelerde olduğu durumlarda, fiziksel aktivitenin ergenlerin dijital oyun bağımlılığına ilişkin algıları üzerindeki etkisinin arttığı görülmüştür.
This research has two main objectives. The first aim of this study is to determine the levels of digital game addiction and the physical activity levels of adolescents according to their own perceptions and their parents' perceptions of them and to examine the relationships between these variables. The second aim is to reveal the predictive relationship between the physical activity levels of adolescents and their perceptions of digital game addiction and the moderating role of parents' perceptions of digital game addiction in this relationship. The research was conducted within the framework of the descriptive relational screening model. The research sample group consists of 776 students (436 girls, 340 boys) studying in the 9th, 10th, 11th and 12th grades of secondary education (high school) and 764 parents of the students. In this study, the Internet Gaming Disorder Scale-Short Form and the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) were administered to volunteer students to measure their digital game addiction levels. The Family-Based Gaming Disorder Scale (Gaming Disorder Scale-for Family) was administered to measure parents' perceptions. According to the findings, it was determined that the students' Internet Gaming Disorder Scale and the parents' Game Addiction Scale Family Form mean scores were not high. Statistically significant differences were observed in the gender variable of the digital game addiction levels of adolescents. A statistically significant difference was found in the mean values of the Internet Gaming Disorder Scale-Short Form between students who have easy access to technological tools and the Internet and students who do not have easy access. The relationships between adolescents' perceived digital game addiction, their children's perceived digital game addiction, and adolescents' physical activity levels were determined using the multiple moderation method. Pearson correlation test was applied to determine the relationships between the physical activity level of adolescents, their own perception of ix digital game addiction, and parents' perception of digital game addiction towards their children. A statistically significant difference was found between the students' physical activity level and their perceived digital game addiction level (p <0.01). According to parental perceptions, which is the moderating variable, it was observed that the effect of physical activity on adolescents' perceptions of digital game addiction increased when adolescents' digital game addiction scores were at low and moderate levels.
URI: https://hdl.handle.net/11499/60685
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu (Eğitim Bilimleri Enstitüsü)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10732907.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

44
checked on Sep 8, 2025

Download(s)

6
checked on Sep 8, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.