Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/60690
Title: Sınıf öğretmeni adaylarının matematik- fen bilimleri- sosyal bilgiler derslerinde meraklılık düzeylerinin incelenmesi
Other Titles: Investigation of curiosity levels of prospective primary school teachers in mathematics-science-social studies courses
Authors: Kaşıkçı, Cennet
Advisors: Alkan, Vesile
Keywords: Meraklılık
akademik motivasyon
sorgulama becerileri
yaşam boyu öğrenme
Curiosity
academic motivation
questioning skills
lifelong learning
Abstract: Bu araştırma Sınıf öğretmeni adaylarının Matematik, Fen Bilimleri , Sosyal Bilgiler derslerine ilişkin meraklılık düzeylerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu ama ç doğrultusunda disiplinlere yönelik merakı teşvik edebilecek akademik motivasyon, sorgulama becerileri , yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile genel merak eğilimleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak amaçl anmıştır. Araştırmada nicel araştırma modellerinden betimleyici tarama araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretmen adayları oluşturmuştur. Araştırmanın örneklem grubu amaçlı örneklem belirleme yöntemine göre belirlenmiştir. Olasılıksız örneklem be lirleme yöntemlerinden biri olan amaçlı örneklem ile Sınıf Eğitimi Anabilim dalı öğretmen adayları, araştırmanın örneklem grubunu oluşturmuştur. Belirli ölçütlere uyan örneklem grubu ile çalışmayı sağlayan bu teknik ile dördüncü sınıf öğretmen adayları; li sans programında yer alan Sosyal Bilgiler Öğretimi, Fen Öğretimi ve Matematik Öğretimi derslerini başarıyla tamamlamış olmaları ölçütüne göre seçilmiştir. Araştırmaya 20 kadın, 31 erkek olmak üzere 51 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veriler Merak ve Keşfetme Ölçeği- 2, Akademik Güdülenme Ölçeği, Sorgulama Becerileri Ölçeği ve Yaşam Boyu Öğrenme Eğilim Ölçeği ile Yapılandırılmış Formlar kullanılmıştır. Analizlerde, SPSS 27.0 programı kullanılmıştır. Verilere göre Sınıf öğretmeni adaylarının merak ve keşfetme düzeylerinin düşük seviyede, bu durumun cinsiyete göre değişiklik göstermediği, akademik güdülenmelerinin orta düzeyde, bu durumun cinsiyete göre değişiklik göstermediği, sorgulama becerilerinin yüksek düzeyde, bu durumun cinsiyete göre değişiklik göstermediği, yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin yüksek düzeyde, bu durumun cinsiyete göre değişiklik göstermediği ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının Matematik dersine ilişkin meraklılık düzeylerinin ortanın altında olduğu, Fen Bilimleri dersine ilişkin meraklılık düzeylerinin ortanın altında olduğu, Sosyal Bilgiler dersine ilişkin meraklılık düzeylerinin yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
This research is conducted to determine the curiosity levels of classroom teacher candidates regarding Mathematics, Science and Social Studies courses. For this purpose, it is aimed to reveal the relationship between academic motivation, questioning skills and lifelong learning tendencies that can encourage curiosity towards disciplines and general curiosity tendencies. Descriptive survey research method, one of the quantitative research models, is used in the research. The universe of th e research consisted of Pamukkale University Faculty of Education teacher candidates. The sample group of the research is determined according to the purposeful sampling method. With purposeful sampling, which is one of the non probability sampling methods , teacher candidates from the Department of Classroom Education formed the sample group of the research. With this technique, which allows working with a sample group that meets certain criteria, fourth year teacher candidates is selected according to the criterion of having successfully completed the Social Studies Teaching, Science Teaching and Mathematics Teaching courses in the undergraduate program. 51 teacher candidates, 20 female and 31 male, participated in the research. In the study, Curiosity and Exploration Scale 2, Academic Motivation Scale, Questioning Skills Scale and Lifelong Learning Tendency Scale and Structured Forms were used. SPSS 27.0 program is used in the analyses.As a result of the data obtain in the study, it is found that the curios ity and exploration levels of classroom teacher candidates is low and this situation did not vary by gender, their academic motivation is medium and this situation is not vary by gender, their questioning skills are high and this situation is not vary by g ender, their lifelong learning tendencies is high and this situation is not vary by gender. It is revealed that the curiosity levels of teacher candidates regarding the Mathematics course is below average, their curiosity levels regarding the Science cours their curiosity levels regarding the Science course e isis below average, and their curiosity levels below average, and their curiosity levels regarding the Social Studies course regarding the Social Studies course areare high.high.
URI: https://hdl.handle.net/11499/60690
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu (Eğitim Bilimleri Enstitüsü)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10717699.pdf1.94 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

546
checked on Sep 8, 2025

Download(s)

12
checked on Sep 8, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.