Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/60694
Title: | Ortaöğretim öğretmenlerinin görseli okuma ve algılama düzeylerinin incelenmesi (Denizli ili örneği) | Other Titles: | Investigation of visual reading and perception levels of secondary school teachers (Denizli province sample) | Authors: | Toğan, Nedriye | Advisors: | Süzen, Hatice Nilüfer | Keywords: | görsel sanatlar eğitimi görsel okuryazarlık görsel algılama internet sanal ve dijital ortam Visual arts education visua l literacy visual perception virtual and digital environment |
Abstract: | Bu çalışmada
ulaşılan ortaöğretim öğretmenlerinin görseli okuma ve algılama
düzeylerinin belirlenen değişkenler ile incel en mesi amaçlanmıştır. Araştırma modeli olarak
nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma genel tarama modellerinden
karşılaştırma lı tarama modeli türünde gerçekleştirilmiştir. Araştırma evrenini Denizli ili
merkez ilçelerinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Verilerin toplanması
sürecinde gönüllük esasına dayalı olarak veriler toplanmıştır. Araştırmaya farklı
ortaöğretim kurum larında görev yapan 175 kadın, 143 erkek toplam 318 öğretmen katılım
sağlamıştır. Toplanan veriler frekans ve yüzde değerleri tablolaştırılarak verilmiştir.
Uygulanan anket iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, kişisel bilgi formu ikinci
bölüm ise görs eli okuma ve algılama yeterlilik anket sorularından oluşmaktadır. Araştırma
süreci ise anketin uygulanması, verilerin istatiksel olarak bulgulara ulaşılıp analiz edilmesi
ve yorumlanması şeklinde gerçekleştirilmiştir. Ortaöğretim öğretmenlerin görseli okum a
ve algılama yeterlilik anketi için toplanan verilerin analizinde SPSS programı
kullanılmıştır. Verilerin analizi için bağımsız T testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA),
Levene ve Tukey testleri kullanılmıştır. Ortaöğretim öğretmenlerin yaş ve kıdem ola rak
merkez ilçelerde sayısal olarak fazla olması sonucunda, katılımcı sayısının yarısından
fazlası olgun yaşta bulunan öğretmenlerden oluşmaktadır. Genel olarak araştırma yapılan,
ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenler görseli okuma ve algılama
d üzeylerinin yüksek olduğu görüşüne sahiptir. Yaşadığımızın çağın gerekliliği
doğrultusunda sürekli maruz kalınan görsel ürünler nedeniyle öğrenim gören öğrencilerin
görsel öğrenciler olması nedeniyle öğretmenlerin teknolojik içerikleri, cihazları ve sanal ortam uygulamaları sıkça kullandığı ortaya çıkmaktadır.ortam uygulamaları sıkça kullandığı ortaya çıkmaktadır. Bulgulara göre görseli okuma ve Bulgulara göre görseli okuma ve algılama öğretmenlerin pozitif yönde eğilimi olduğu sonucuna varılmıştır. Teknolojinin algılama öğretmenlerin pozitif yönde eğilimi olduğu sonucuna varılmıştır. Teknolojinin hızla geliştiği ve değiştiği günümüzde, görsellere maruz kalan öğretmenlerin görshızla geliştiği ve değiştiği günümüzde, görsellere maruz kalan öğretmenlerin görsel el okuryazarlık becerilerinin üst düzeyde gelişmesi istenmektedir. Okullarda öğrenimin okuryazarlık becerilerinin üst düzeyde gelişmesi istenmektedir. Okullarda öğrenimin teknoloji ve internet kullanımının artması ile sürekli görsel temelli ürünlerle (resim, harita, teknoloji ve internet kullanımının artması ile sürekli görsel temelli ürünlerle (resim, harita, grafik, sembol, fotoğraf vb.) karşı karşıya kalınması doğru okumayı gerekgrafik, sembol, fotoğraf vb.) karşı karşıya kalınması doğru okumayı gerektirir. Öğretmenler tirir. Öğretmenler eğitim ortamında öğrencilerin etkili öğrenme, üst düzey düşünme becerisi ve sorumluluk eğitim ortamında öğrencilerin etkili öğrenme, üst düzey düşünme becerisi ve sorumluluk becerilerinin gelişimini destekleyici nitelikte internet ortamlarını interaktif olarak becerilerinin gelişimini destekleyici nitelikte internet ortamlarını interaktif olarak düzenlemekte görsel okuma ve algılama düzeylerini arttırmaktadıdüzenlemekte görsel okuma ve algılama düzeylerini arttırmaktadır. Bu bağlamda r. Bu bağlamda öğretmenlerin teknolojik bilgi ve araç kullanımı, internet kullanımı, sanal ve dijital öğretmenlerin teknolojik bilgi ve araç kullanımı, internet kullanımı, sanal ve dijital ortamların kullanım sıklığı, teknoloji ve internete ulaşım cihazlarına sahip olmaları ve ortamların kullanım sıklığı, teknoloji ve internete ulaşım cihazlarına sahip olmaları ve kullanım sıklığının görseli okuma ve algılama düzeylerine etkisi kullanım sıklığının görseli okuma ve algılama düzeylerine etkisi üzerine odaklanan üzerine odaklanan araştırmada genel olarak sonuçlar pozitif eğilime sahip olunması ile sonuçlanmıştır. araştırmada genel olarak sonuçlar pozitif eğilime sahip olunması ile sonuçlanmıştır. Bulgular, öğretmenlerin cinsiyetlerine göre görsel okuma ve algılama düzeylerinde anlamlı Bulgular, öğretmenlerin cinsiyetlerine göre görsel okuma ve algılama düzeylerinde anlamlı bir fark bulunmadığını göstermektedir. Ancak kıdem yılı yüksek bir fark bulunmadığını göstermektedir. Ancak kıdem yılı yüksek öğretmenlerin internet ve öğretmenlerin internet ve dijital ortamlarını genel olarak daha fazla kullandıkları ve bu ortamlarda bulunan görsel dijital ortamlarını genel olarak daha fazla kullandıkları ve bu ortamlarda bulunan görsel içerikleri daha çok inceleyerek yorumladığı ortaya çıkmıştır. Teknolojik araçların içerikleri daha çok inceleyerek yorumladığı ortaya çıkmıştır. Teknolojik araçların öğretmenlerin görsel okuryazarlık düzeyini arttırdığı ve öğretmenlerin görsel okuryazarlık düzeyini arttırdığı ve eğitim süreçlerine entegre ederek eğitim süreçlerine entegre ederek eğitimin kalitesini arttırdığı sonucuna varılmıştır. eğitimin kalitesini arttırdığı sonucuna varılmıştır. This study aimed to examine secondary school teachers' levels of visual reading and perception in relation to specific variables. A quantitative research method was used, and the study was conducted using the comparative survey model, one of the general su rvey models. The study population consisted of teachers working in central districts of Denizli province. Data were collected on a voluntary basis. A total of 318 teachers 175 female and 143 male working in various secondary education institutions particip ated in the study. The collected data were presented in frequency and percentage tables. The applied questionnaire consisted of two parts: the first part included a personal information form, and the second part included questions regarding visual reading and perception proficiency. The research process included the administration of the questionnaire, statistical analysis of the data, and interpretation of the findings. SPSS software was used to analyze the data. Independent samples t test, one way analysi s of variance (ANOVA), Levene s test, and Tukey s test were used in the analysis. Due to the high number of experienced teachers in the central districts in terms of age and seniority, more than half of the participants were middle aged or older. In genera l, teachers working in secondary education institutions reported high levels of visual reading and perception skills. Given the requirements of the current age and the constant exposure to visual materials, it was found that teachers frequently use technol ogical content, devices, and virtual applications, as students are increasingly visual learners . The findings indicated that teachers have a positive inclination toward visual reading and perception. In today s rapidly evolving technological environment, trapidly evolving technological environment, teachers are expected to develop advanced eachers are expected to develop advanced visual literacy skills. With the increasing use of technology and the internet in schools, the visual literacy skills. With the increasing use of technology and the internet in schools, the need to correctly interpret visualneed to correctly interpret visual--based materials (such as pictures, maps, graphs, symbols, based materials (such as pictures, maps, graphs, symbols, and photographs) has becomeand photographs) has become essential.essential. Teachers' effective use of internet environments in educational settings supports Teachers' effective use of internet environments in educational settings supports students' higherstudents' higher--order thinking, responsibility, and order thinking, responsibility, and activeactive learning skills while enhancing learning skills while enhancing their own visual reading and perception levels. In this context, the stheir own visual reading and perception levels. In this context, the study focused on the tudy focused on the effects of teacherseffects of teachers’ ’ technological knowledge and device usage, internet use, frequency of technological knowledge and device usage, internet use, frequency of using digital and virtual environments, access to technology, and frequency of use on their using digital and virtual environments, access to technology, and frequency of use on their levels of visual reading and perception. Overall, the levels of visual reading and perception. Overall, the results revealed a positive trend.results revealed a positive trend. Findings also showed no significant difference in visual reading and perception levels Findings also showed no significant difference in visual reading and perception levels according to teachersaccording to teachers’ ’ gender. However, teachers with more years of experience were gender. However, teachers with more years of experience were found to use the internet and digital environmentsfound to use the internet and digital environments more frequently, and they were more more frequently, and they were more likely to examine and interpret visual content in these platforms. It was concluded that likely to examine and interpret visual content in these platforms. It was concluded that technological tools enhance teacherstechnological tools enhance teachers’ ’ visual literacy levels and contribute positively to the visual literacy levels and contribute positively to the quality of the educational process wquality of the educational process when integrated into teaching practices.hen integrated into teaching practices. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/60694 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu (Eğitim Bilimleri Enstitüsü) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10597393.pdf | 3.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
18
checked on Aug 12, 2025
Download(s)
4
checked on Aug 12, 2025
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.