Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/66
Title: | Formasyon alan üniversite son sınıf öğrencilerinin alternatif ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yeterlik algı düzeylerinin belirlenmesi | Other Titles: | Determination of perception of efficacy levels concerning alternative measurement and evaluation of senior students’ who have had teacher education | Authors: | Arslan, Yunus Ekmekçi, Y.Aytül Dağlı |
Keywords: | Beden Eğitimi Dersi Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Aday Beden Eğitimi Öğretmeni Ölçme ve Değerlendirme Gelişim Programı Physical Education Lesson Alternative Measurement and Evaluation Preservice Physical Education Teacher Measurement and Evaluation Development Program |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi | Series/Report no.: | BSP;2010BSP009 | Abstract: | Ekmekçi, R., Arslan, Y., Ekmekçi, Y. A. Determination of Perception of Efficacy Levels Concerning Alternative Measurement and Evaluation of Senior Students’ Who Have Had Teacher Education, Denizli, 2011. The aim of this study was to examine the effect of “Measurement and Evaluation Development Program (MEDP)” on perception of efficacy levels concerning alternative measurement and evaluation of senior students’ who have had teacher education. In the study, pre-test – post test control group experimental design was used. The experimental group consisted of 20 preservice teachers who were senior students ( X Age= 22.90±1.58) in Pamukkale University, School of Sport Sciences and Technology, Department of Physical Education and Sport. Preservice physical education teachers were assigned randomly into two groups as experimental (5 girls, 5 boys) and control (7 girls, 3 boys). At the beginning of spring semester of 2009-2010 academic year the “Measurement and Evaluation Efficacy Perception Scale for Physical Education Lesson (MEESPEL)” was applied to experimental and control groups. As experimental group was participating to the MEDP for 10 weeks, no treatment was applied to the control group. After the application of the MEDP, focus group interview was made with seven participants from experimental group. On focus group interviews, it was aimed to get preservice teachers’ views on alternative measurement and evaluation in physical education. Obtained qualitative data are examined and interpreted with descriptive analysis method. At the end of MEDP post-tests were applied to. Pre-test and post-test scores of preservice teachers in the experimental and control groups of MEESPEL and three subscales were analyzed with the Repeated Measures ANOVA. In order te examine whether the experimental intervention is effective, results of group x measurement common impact test which tests the significance between the change percentages of pretest – post-test efficacy perception scores of two groups were taken into consideration. According to results, being on different groups (experimental/control) and factors that show measurement in different time periods (pre-test/post-test); selecting appropriate measurement tools of preservice physical education teachers (F(1-18)= 91.858, p= .00, ?2=.83), application of measurement tools (F(1-18)= 35.765, p< .05, ? 2 = .66), evaluation of the data obtained (F(1-18)= 42.036, p< .00, ?2= .70) and as a result the common effect on efficacy perception of alternative measurement and evaluation in physical education is statistically significant. At the end of the research, the MEDP could be accepted as an important factor causing a positive change on preservice physical education teachers’ efficacy perception of alternative measurement and evaluation. Bu araştırmanın amacı, “Ölçme ve Değerlendirme Gelişim Programı (ÖDGP)”nın, formasyon eğitimi alan aday beden eğitimi öğretmenlerinin (dördüncü sınıf) beden eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yeterlik algıları üzerine etkisini incelemektir. Araştırmada, ön test - son test kontrol gruplu deney deseni kullanılmıştır. Araştırma grubunu, Pamukkale Üniversitesi, Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu, Beden Eğitimi Öğretmenliği Programı dördüncü sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan 20 aday öğretmen ( X Yaş= 22.90±1.58) oluşturmaktadır. Aday beden eğitimi öğretmenleri, deney (5 kız, 5 erkek) ve kontrol (7 kız, 3 erkek) olmak üzere rastgele iki gruba atanmışlardır. 2009-2010 eğitim-öğretim yılı Bahar döneminin başında deney ve kontrol gruplarına “Beden Eğitimi Dersi İçin Ölçme ve Değerlendirme Yeterlik Algısı Ölçeği (BEÖDYAÖ)” uygulanmıştır. Deney grubu 10 hafta boyunca ÖDGP’ye katılırken, kontrol grubu üzerinde herhangi bir işlem uygulanmamıştır. ÖDGP uygulamasının ardından deney grubunda yer alan yedi katılımcıyla odak grup görüşmesi yapılmıştır. Odak grup görüşmesinde, aday öğretmenlerin beden eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirmeye ilişkin görüşlerini almak hedeflenmiştir. Elde edilen nitel veriler betimsel analiz yöntemiyle incelenmiş ve yorumlanmıştır. ÖDGP sonunda deney ve kontrol gruplarına son testler uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarında yer alan aday beden eğitimi öğretmenlerinin BEÖDYAÖ ve ölçeğin üç alt boyutundan elde ettikleri ön test ve son test puanları Tek Faktör Üzerinde Tekrarlanmış Ölçümler İçin İki Faktörlü Varyans Analizi tekniğiyle incelenmiştir. Deneysel müdahalenin etkili olup olmadığını saptamak amacıyla, iki grubun ön test – son test yeterlik algısı puanlarındaki değişme oranları arasındaki farkın anlamlılığını test eden grup x ölçüm ortak etki testi sonuçları özellikle dikkate alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre,farklı işlem gruplarında (deney/kontrol) olma ile farklı zamanlardaki (ön test/son test) ölçümü gösteren faktörlerin; aday beden eğitimi öğretmenlerinin uygun ölçme araçlarını seçme (F(1- 18)= 91.858, p= .00, ?2 = .83), ölçme araçlarını uygulayabilme (F(1-18)= 35.765, p< .05, ?2 = .66), elde edilen verilerin değerlendirilmesi (F(1-18)= 42.036, p< .00, ?2 = .70) ve sonuçta da beden eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirmeye (F(1-18)= 96.985, p< .00, ?2 = .84) ilişkin yeterlik algıları üzerindeki ortak etkisi istatistiksel olarak anlamlıdır. Araştırma sonunda, ÖDGP’nin aday beden eğitimi öğretmenlerinin beden eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yeterlik algılarında olumlu yönde değişime neden olan önemli bir etken olduğu söylenebilir. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/66 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Rıdvan Ekmekçi.pdf | Başlangıç seviyesi projesi | 2.13 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
74
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
58
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.