Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/759
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSelami Kesler-
dc.contributor.authorKarakaş, Erkan-
dc.date2016-02-16en_US
dc.date.accessioned2016-02-17T07:31:09Z
dc.date.available2016-02-17T07:31:09Z
dc.date.issued2016-01-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/759-
dc.description.abstractIn this study, the brushless direct current motors used in electric vehicles is provided by applying direct torque control method and a power recovery system operating in breaking or deceleration mode is implemented. This mentioned operation mode is known as regenerative power recovery or regenerative breaking system. In regenerative mode, generated voltage in the motor is boosted to battery voltage level over the inverter without using any separated direct current converter setup. For this purpose, firstly, simulation results is obtained by employing direct torque control algorithm for controlling the brushless direct current motor in MATLAB/Simulink environment. Afterwards, a three-phase voltage source inverter is designed for both controlling the motor and getting regenerative system. All hardware applications are realized by using this designed inverter. Thus, obtained regenerative energy in breaking or acceleration mode is stored in the battery group to extend the range of the vehicle for the needed cases. At the same time, a torque control method with high efficiency is introduced successfully, as well.en_US
dc.description.abstractBu tez çalışmasında elektrikli araçlarda kullanılan fırçasız doğru akım motorlarının, doğrudan moment kontrolü yöntemiyle sürülmesi sağlanmış ve frenleme ya da seyir halinde iken yavaşlama durumunda güç kazanımını esas alan çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma biçimi faydalı frenleme ya da rejeneratif (regenerative) çalışma modu olarak anılmaktadır. Rejeneratif çalışma modunda ayrı bir çevirici grup kullanılmadan, sürücü evirici (invertör) üzerinden, motorda üretilen gerilim batarya seviyesine çıkarılmıştır. Bu amaçla, öncelikle, doğrudan moment kontrol algoritması MATLAB/Simulink ortamında motora uygulanıp benzetim sonuçları elde edilmiştir. Daha sonra, hem motor kontrol hem de rejeneratif sistem için 3 fazlı bir inverter tasarlanmıştır. Bu tasarlanan invertör kullanılarak donanımsal olarak uygulama gerçekleştirilmiştir. Böylece, faydalı fren modunda elde edilen enerji batarya grubunda depolanarak lüzumu halinde motora yeni bir menzil kazandırılmıştır. Aynı zamanda, enerji verimliliği yüksek bir moment kontrol yöntemi başarılı biçimde gerçekleştirilmiştir.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessen_US
dc.subjectBrushless Direct Current Motoren_US
dc.subjectDirect Torque Controlen_US
dc.subjectSensorless Controlen_US
dc.subjectPower Recoveryen_US
dc.subjectEVen_US
dc.subjectFırçasız Doğru Akım Motoruen_US
dc.subjectDoğrudan Moment Kontrolüen_US
dc.subjectSensörsüz Kontrolen_US
dc.subjectGüç Geri Kazanımıen_US
dc.subjectElektrikli Araçen_US
dc.titleElektrikli araçlar için fırçasız doğru akım motorlarının sensörsüz doğrudan moment kontrolünün güç geri kazanımlı olarak gerçekleştirilmesien_US
dc.title.alternativeImplementation of sensorless direct torque control with power recovery mode for the bldcm in electrical vehiclesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid438095en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
crisitem.author.dept34.02. Electricity and Energy-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Erkan Karakaş.pdf8.48 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

84
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

362
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.