Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/759
Title: | Elektrikli araçlar için fırçasız doğru akım motorlarının sensörsüz doğrudan moment kontrolünün güç geri kazanımlı olarak gerçekleştirilmesi | Other Titles: | Implementation of sensorless direct torque control with power recovery mode for the bldcm in electrical vehicles | Authors: | Karakaş, Erkan | Advisors: | Selami Kesler | Keywords: | Brushless Direct Current Motor Direct Torque Control Sensorless Control Power Recovery EV Fırçasız Doğru Akım Motoru Doğrudan Moment Kontrolü Sensörsüz Kontrol Güç Geri Kazanımı Elektrikli Araç |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | In this study, the brushless direct current motors used in electric vehicles is provided by applying direct torque control method and a power recovery system operating in breaking or deceleration mode is implemented. This mentioned operation mode is known as regenerative power recovery or regenerative breaking system. In regenerative mode, generated voltage in the motor is boosted to battery voltage level over the inverter without using any separated direct current converter setup. For this purpose, firstly, simulation results is obtained by employing direct torque control algorithm for controlling the brushless direct current motor in MATLAB/Simulink environment. Afterwards, a three-phase voltage source inverter is designed for both controlling the motor and getting regenerative system. All hardware applications are realized by using this designed inverter. Thus, obtained regenerative energy in breaking or acceleration mode is stored in the battery group to extend the range of the vehicle for the needed cases. At the same time, a torque control method with high efficiency is introduced successfully, as well. Bu tez çalışmasında elektrikli araçlarda kullanılan fırçasız doğru akım motorlarının, doğrudan moment kontrolü yöntemiyle sürülmesi sağlanmış ve frenleme ya da seyir halinde iken yavaşlama durumunda güç kazanımını esas alan çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma biçimi faydalı frenleme ya da rejeneratif (regenerative) çalışma modu olarak anılmaktadır. Rejeneratif çalışma modunda ayrı bir çevirici grup kullanılmadan, sürücü evirici (invertör) üzerinden, motorda üretilen gerilim batarya seviyesine çıkarılmıştır. Bu amaçla, öncelikle, doğrudan moment kontrol algoritması MATLAB/Simulink ortamında motora uygulanıp benzetim sonuçları elde edilmiştir. Daha sonra, hem motor kontrol hem de rejeneratif sistem için 3 fazlı bir inverter tasarlanmıştır. Bu tasarlanan invertör kullanılarak donanımsal olarak uygulama gerçekleştirilmiştir. Böylece, faydalı fren modunda elde edilen enerji batarya grubunda depolanarak lüzumu halinde motora yeni bir menzil kazandırılmıştır. Aynı zamanda, enerji verimliliği yüksek bir moment kontrol yöntemi başarılı biçimde gerçekleştirilmiştir. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/759 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Erkan Karakaş.pdf | 8.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
84
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
362
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.