Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/791
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDemirci, Mehmet Ali-
dc.contributor.editorTürkay Nuri Tok-
dc.date2016-02-25en_US
dc.date.accessioned2016-02-26T07:17:55Z
dc.date.available2016-02-26T07:17:55Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/791-
dc.description.abstractThis research has investigated the behavior of managers working in stressful teacher in these condarybranch. Research revealing the behavior submit proposals for the solution of the point, the direct or saffected by stressful situations, and seek stocontribute so that the education system can be made more effective and efficient. Research "screening model" is made. 2013-2014 academicyear, thesurvey of 302 public secondary school teachers who work in branches in Denizli Merkezefendi district has been applied. The investigation of administrative behavior creates stress on teachers working in secondary schools were used SPSS 21.0 software package. Frequency to analyzethe data, percentage, mean, standard deviation, teachers, sex, age, branch of according to seniority to test whe ther the differences between manager behaviors stressful Kolmogorov-Smirnov, Whitney U test and Kruskal-Wallis H-Test analysis methods were used. School administrators in all descriptive statistics were examined for the scale when the scales hows the total average level of behavior creates stress in teachers (x = 3.19) seems to put stress on the results of them id-level manager behavior with teachers. In addition to searching for the right of school administrators teachers are concluded not e have sensitive about protecting their rights. To suffer the stress of teachers; Administrators equal, fair, in sightful, must demon strate the behaviors that support and recognition.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada, resmi ortaokullarda görev yapan branş öğretmenlerinde stres yaratan yönetici davranışları araştırılmıştır. Araştırma, stres yaratan yönetici davranışlarından etkilenme durumlarını ortaya çıkararak, çözümü noktasında öneriler sunmayı, böylece eğitim sisteminin daha etkili ve verimli hale getirilebilmesine katkı sağlamayı amaçlamıştır.Araştırma “tarama modeli” ile yapılmıştır. 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Denizli ili Merkezefendi ilçesindeki kamu ortaokullarında görev yapan 302 branş öğretmenine anket uygulanmıştır. Ortaokullarda çalışan öğretmenler üzerinde stres yaratan yönetici davranışlarının araştırılmasında SPSS21.0 paket programından yararlanılmıştır. Verilerinçözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, öğretmenlerin cinsiyetine, yaşına, branşına, mesleki kıdemine göre stres yaratan yönetici davranışları arasında farklılık olup olmadığının sınanması için Kolmogorov-Smırnov, Whitney U Testi ve Kruskal Wallis H-Testi analiz yöntemleri kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin öğretmenlerde stres oluşturan davranışların toplam düzeyini gösteren ölçeğe ilişkin betimsel istatistikler incelendiğinde ölçeğin tamamında ortalama (x=3,19) sonucu ile yönetici davranışlarının öğretmenler üzerinde orta düzeyde stres yarattığı görülmektedir. Ayrıca okul yöneticilerinin hakkını aramayan öğretmenlerin, haklarını koruma konusunda hassas davranmadıkları sonucuna ulaşılmaktadır. Öğretmenlerin stres yaşamamaları için; yöneticilerin eşit, adil, anlayışlı, destek veren ve takdir eden davranışlar sergilemeleri gerekmektedir.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOrtaokulen_US
dc.subjectÖğretmen Tepkilerien_US
dc.subjectStresen_US
dc.subjectYönetici Davranışlaren_US
dc.subjectMiddleschoolen_US
dc.subjectTeacherresponsesen_US
dc.subjectStressen_US
dc.subjectManager Behavioren_US
dc.titleOrtaokullarda çalışan branş öğretmenlerinde stres yaratan yönetici davranışlarıen_US
dc.title.alternativeStressful manager behavior of secondary school teachers in sectoremployeesen_US
dc.typeReporten_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US
dc.ownerPamukkale University-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeReport-
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mehmet Ali Demirci.pdf1.14 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

90
checked on Mar 4, 2025

Download(s)

310
checked on Mar 4, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.