Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/1382
Title: | Yapıştırma bağlantılarının darbe yükleri altındaki davranışlarının incelenmesi | Other Titles: | An investigation of adhesively bonded joints behavior under impact loads | Authors: | Özenç, Murat | Advisors: | Tezcan Şekercioğlu | Keywords: | Darbe Yükü Yapıştırma Bağlantı Birleştirmeleri Impact Load Adhesively Bonded Joints |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Malzemeler; cıvata, perçin, kaynak, lehimleme, yapıştırma gibi değişik metotlar kullanılarak birleştirilebilmektedir. Bu metotlardan yapıştırma bağlantılarının günümüz endüstrisinde kullanımı hızla artmaktadır. Yapıştırma bağlantıları ile birleştirmelerde hafiflik sağlanmakta, farklı özelliklerdeki ve kalınlıklardaki malzemeler birleştirilebilmekte, düzgün bir gerilme dağılımı elde edilebilmekte ve daha ekonomik birleşimler meydana getirilebilmektedir. Bu avantajları nedeniyle yapıştırma bağlantıları diğer mekanik birleştirme yöntemlerine alternatif olarak kullanılmaya başlamıştır. Yapılan bu çalışmada; tek taraflı bindirme bağlantılarının, değişik yüzey pürüzlülüklerinde (Ra=0,5–1,5–2,5?m), farklı yapıştırma kalınlıklarında (s=0,1–0,3–0,5mm) ve farklı malzemeler kullanarak (çelik, alüminyum, bakır) darbe dirençlerinin nasıl değiştiği incelenmiştir. Deney numuneleri ASTM D950–03 standardına bağlı olarak imal edilmiştir. Yapılan araştırmalar sonucunda; her bir parametrenin darbe direncini etkilediği görülmüş ve her parametre için optimum darbe dayanımını veren değerler belirlenmiştir. The materials can be connected by welding, soldering, using rivets, bolts or adhesives. In today’s industries usage of adhesive bonding joints has been rapidly spreading. The adhesively bonded joints provide some advantages such as joining of different thickness materials, joining of different type materials, lighter constructions, more uniform stress distribution. Because of these advantages adhesive bonding joints were started to be used as an alternative to the other bonding methods. In this study; the variation of impact resistances of single lap joints with different average surface roughness (0,5–1,5–2,5?m), different adhesive thickness (0,1–0,3–0,5mm) and different adherent materials (steel, aluminum, copper) were investigated. This samples were prepared according to ASTM D950–03. At the and of the experimental studies, it was observed that each of the parameters affects the impact resistance and an optimum value of impact resistance for each parameter value was determined. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/1382 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Murat Özenç.pdf | 1.5 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
184
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
318
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.