Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/26408
Title: | Özel eğitim okullarında görev yapan müzik öğretmenlerinin mesleki doyumlarının ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi | Other Titles: | Examınatıon of the professıonal satısfactıon and occupatıonal burnout levels of musıc teachers workıng ın specıal educatıon schools ın terms of varıous varıables | Authors: | Sarıçiftçi, Sevil | Advisors: | Yağcı, Ufuk | Keywords: | Special Education Burnout Professional Satisfaction Özel Eğitim Tükenmişlik Mesleki Doyum |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu araştırmanın amacı, özel eğitim okullarında görev yapan müzik öğretmenlerinin mesleki doyumlarının ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Bu amaçla, Ege Bölgesinde bulunan illerin il merkezlerinde yer alan özel eğitim okullarında görev yapan müzik öğretmenlerinin mesleki doyum ve mesleki tükenmişlik düzeyleri, 16’sı kadın, 11’i erkek olmak üzere toplam 27 müzik öğretmenine Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen “Maslach Tükenmişlik Envanteri (MBI)” ve Kuzgun, Sevim ve Hamamcı (1999) tarafından geliştirilen “Mesleki Doyum Ölçeği” uygulanarak saptanmıştır. Bulgulardan, özel eğitim okullarında görev yapan müzik öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin yüksek olduğu, cinsiyet değişkenine göre de anlamlı bir fark olmadığı anlaşılmıştır. Görev yaptıkları okul değişkenine göre tükenmişlik düzeylerine bakıldığında, işitme engelliler okullarında görev yapmakta olan müzik öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin diğer okullarda görev yapmakta olan müzik öğretmenlerine oranla 4.10 değerle daha yüksek olduğu, en düşüklerinin ise otistikler okulunda görev yapmakta olan müzik öğretmenlerinin olduğu görülmüş, genel ortalamaya bakıldığında, özel eğitim okullarında görev yapmakta olan müzik öğretmenlerinin görev yaptıkları okul türüne göre tükenmişlik düzeylerinin 3,93 gibi yüksek bir değerde olduğu anlaşılmıştır. Kıdem değişkenine bakıldığında tükenmişlik düzeylerinin yüksek olduğu ve aralarında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Cinsiyet değişkenine göre her iki gurubun da ortalama doyum düzeyleri 3.70 olarak belirlenmiş. Mesleki doyum düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı görülmekle birlikte, mesleki doyum düzeylerinin yüksek olduğu anlaşılmıştır. Farklı türdeki okullarda görev yapmakta olan müzik öğretmenlerinin kıdemleri bakımından mesleki doyum düzeyleri arasında (P=372 olduğundan) anlamlı bir farkın olmadığı görülmüştür. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, farklı okul türlerinde görev yapmakta olan müzik öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri ile mesleki doyum düzeyleri arasında negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı olmayan bir ilişki söz konusudur. Müzik öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin yüksek olmasına rağmen mesleki doyum düzeyleri yüksek çıkmıştır. The aim of this study is to examine the music teachers working in special education schools: their professional satisfaction and professional burnout levels in terms of various variables. For this purpose, the level of professional satisfaction, professional burnout of music teachers working in special education schools in the provincial centers of the provinces in the Aegean Region and 27 music teachers (16 female and 11 male) were developed by Maslach and Jackson (1981) and LachMaslach Burnout Inventory (MBI) and Occupational Satisfaction Scale developed by Kuzgun, Sevim and Hamamcı (1999). In the findings of the study, it was found that the burnout levels of music teachers working in special education schools were high and there was no significant difference according to gender variable. When the burnout levels of the teachers were examined according to the school variable, it was seen that the burnout levels of the music teachers working in the schools with hearing impairments were 4.10 higher than the music teachers working in the other schools, and the lowest values were the music teachers working in the autistic school When the average is examined, it is understood that the burnout levels of music teachers working in special education schools are 3.93 high according to the type of school they work.When the seniority variable of teachers was examined, it was seen that burnout levels were high and there was no significant difference between them. In the gender variable, the average satisfaction levels of both groups were 3.70. It was observed that there was no statistically significant difference between occupational satisfaction levels and it was found that occupational satisfaction levels were high. It was seen that there was no significant difference between the levels of professional satisfaction (P = 372) in terms of seniority of music teachers working in different types of schools. When the results of the study are examined, there is a negative but not statistically insignificant relationship between burnout levels for occupational satisfaction levels of music teachers working in different school genres.Although the burnout levels of music teachers are high, their levels of professional satisfaction are high. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/26408 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sevil Sarıçiftçi.pdf | 699.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
158
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
242
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.