Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/26414
Title: | Okul yöneticilerinin koçluk rolleri ile öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasindaki ilişki | Other Titles: | The relationship between coaching roles of school administrators and organizational ıdentification levels of teachers | Authors: | Karakuş, Kadriye Havva | Advisors: | Kunt, Muammer | Keywords: | Teacher Organizational identification Coaching roles Öğretmen Örgütsel özdeşleşme Koçluk rolleri |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Araştırma, okul yöneticilerinin koçluk rolleri ile öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişkiyi saptamak için yapılmıştır. Çalışmanın verileri, Manisa İlinin Sarıgöl ilçesinde bulunan resmi ilk ve ortaöğretim okullarında 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında görev yapan 230 öğretmenden elde edilmiştir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmada veriler Koçluk ve Yöneticilik Becerileri Ölçeği ile Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Veri analizlerinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi, pearson korelasyon katsayısı ile çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Yapılan analize göre, araştırmaya katılan öğretmenlerin koçluk rollerine ilişkin algılarının, en yüksek motivasyon ve övgü, en düşük ise öğrenme ortamları ve delegasyon alt boyutunda olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşmelerine ilişkin algılarının ise en yüksek uyum, en düşük ise içselleştirme alt boyutunda olduğu görülmüştür. T testi ve varyans analizi sonuçlarına göre öğretmenlerin koçluk rolleri algıları cinsiyet değişkenine göre tüm alt boyutlarda anlamlı farklılık gösterirken, mesleki kıdem, alan ve medeni durum değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme algılarının, cinsiyet değişkenine göre sadece uyum alt boyutunda ve genel örgütsel özdeşleşmede; alan değişkenine göre özdeşleşme, uyum alt boyutlarında ve genel örgütsel özdeşleşmede anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Mesleki kıdem ve medeni durum değişkenlerine göre ise öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme algılarının farklılaşmadığı görülmüştür. Korelasyon analizi sonucu öğretmenlerin koçluk rolleri algıları ile örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Regresyon analizi sonucuna göre koçluk rollerinin motivasyon ve övgü alt boyutunun öğretmenlerin örgütsel özdeşleşmelerini anlamlı olarak açıkladığı belirlenmiştir. This study is conducted in order to investigate the relationship between the coaching roles of school administrators and organizational identification the levels of teachers. The sample of the study consisted 230 teachers working in official primary and secondary schools in the Sarıgöl district of the Ministry. In the research designed in the relational survey model, data were collected through the Coaching and Management Skills Scale and the Organizational Identification Scale. In the analysis of the data, arithmetic mean, Standard deviation, t-test, one way variance analysis, pearson correlation coefficientand multiple regression analysis were used. According to the results of the analysis, the scores of the teachers about the organizational identification were found to be at the highest compliance dimensionand the lowest for the internalization dimension. Teachers' perceptions of the coaching roles exhibited by their administrators showed the highest score in motivation and praise dimension, while the lowests core was found in coaching culture. T test and analysis of variance according to the results of teachers' identification levels; In the adaptation sub-dimension according to gender and are avariable and in organizational identification; the status of receiving coaching training differed significantly in the field branch variable, internalization, adaptation sub-dimensions and organizational identification. Teachers' perceptions of organizational identification according to the gender variable only in the sub-dimension of adaptation and general organizational identification; It has been concluded that there is a significant difference in identification, adaptation sub-dimensions and general organizational identification according to field variable. According to the variables of seniority and marital status, it is seen that teachers' perceptions of organizational identification did not differ. As a result of the correlation analysis, it is determined that there was a positive relationship between teachers' perception of coaching roles and organizational identification levels. According to the results of the regression analysis, it is determined that the motivation and praise sub-dimension of the coaching roles explained the organizational identification of the teachers significantly. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/26414 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kadriye Havva Karakuş.pdf | 1.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
142
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
164
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.