Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26490
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAyhan, İsmet-
dc.contributor.authorSert, Halime-
dc.date.accessioned2019-10-02T07:01:22Z
dc.date.available2019-10-02T07:01:22Z
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26490-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, dönüşüm geometrisinin yansıma ve dönme kavramlarının bir işbirlikli öğrenme yöntemi olan Bilginin Değişimi Metodu ile öğretilmesinin Geleneksel Öğretim Yöntemine göre öğretmen adaylarının akademik başarısı üzerindeki etkisini incelemektir. Ayrıca öğretmen adaylarının yansıma ve dönme kavramlarına ilişkin eksiklik ve hatalarını belirlemek araştırmamızın bir diğer amacını teşkil etmektedir. Araştırma Pamukkale Üniversitesinde, 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında 3. sınıf düzeyinde 66 İlköğretim Matematik öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desene sahiptir. Araştırmada öğretmen adaylarının dönüşüm geometrisinin yansıma ve dönme kavramlarıyla ilgili bilgi ve becerilerini ölçmek için 1995 yılında Juli K. Dixon tarafından geliştirilen ve araştırmacı tarafından Türkçe’ye uyarlanan Yansıma ve Dönme Testi kullanılmıştır. Deney grubuna bilginin değişim metoduna göre, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemine göre 10 farklı kazanıma yönelik öğretim uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda yansıma ve dönme kavramlarının bilginin değişimi metodu ile öğretilmesinin geleneksel öğretim metoduna göre öğretmen adaylarının başarısı üzerinde anlamlı bir fark oluşturmadığı tespit edilmiştir. Ancak, deney grubu öğrencilerinin son test puan ortalamalarının, kontrol grubu öğrencilerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının ön test verileri incelenmiş ve Yansıma ve Dönme Testi’nin her bir sorusuna verilen toplam hata sayısı ve bu hatanın yüzdelik değeri elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının hataları eşit yüzdelik dilimlere ayrılarak sınıflandırılmış, seyrek, az, orta, çok ve yaygın hata kategorileri belirlenmiştir. Bu bağlamda, 10 yansıma dönüşümü sorusundan 9’u seyrek 1’i az hata kategorisine, 3 bileşke dönüşümü sorusunun hepsi seyrek hata kategorisine girmiştir. Bunun yanı sıra, 17 dönme dönüşümü sorusunun 4’ü az, 8’i orta, 3’ü çok ve 2’si de yaygın hata kategorisine girmektedir.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the effect of teaching by the method of exchange in knowledge instead of the traditional teaching method on academic achievement of teacher candidates, which is a cooperative learning method for reflection and rotation concepts in transformation geometry. Moreover, it is to determine the deficiencies and misconceptions of the teacher candidates about the concept of reflection and rotation. The research was carried out at Pamukkale University with the participation of 66 elementary mathematics teacher candidates at 3rd grade level in the fall semester of 2018-2019 academic year. The research has a quasi-experimental design with pre-test and post-test control group. In this research, Reflection and Rotation Test which was developed by Juli K. Dixon and adapted to Turkish by the researcher was used to measure the knowledge and skills of prospective teachers about reflection and rotation concepts in transformation geometry. Reflection and Rotation Test has been applied to the experimental group with the method of exchange in knowledge and the control group with the traditional teaching method for 10 different gains. At the end of the research, it has been found that teaching of the reflection and rotation concepts with the method of exhange in knowledge does not make a significant difference on the success of the teacher candidates according to the Traditional Teaching Method. However, it was observed that the post-test mean scores of the experimental group students were higher than the control group students. The pre-test data of the teacher candidates were examined and the total number of errors given for each question of the Reflection and Rotation Test and the percentage ratio of this error were obtained. The errors of the teacher candidates were classified by dividing them into equal percentages and error categories were determined as rare, less, medium, more, common. In addition, the changes in the pre-test and post-test percentiles of the total errors in the questions of reflection, rotation and composition transformations were examined in the experimental and control groups. In this context, while 9 out of 10 reflection transformation questions are in rare error and 1 of them is in less error category, all of the 3 composition transformation questions fall into the rare error category. In addition, 4 of the 17 rotation transform questions fall into the less error category, 8 of them have middle, 3 are more, and 2 are common. In the reflection transformation, errors in 4 different questions with the most error frequency were investigated.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleDönüşüm geometrisindeki kavramların bilginin değişimi metodu ile öğretilmesinin akademik başarıya etkisien_US
dc.title.alternativeThe effect of teaching of the concepts of transformation geometry by the exchange of knowledge method on academic successen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid42347-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid571325en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Halime Sert.pdf2.87 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

114
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

252
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.