Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26497
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFidan, Yücel-
dc.contributor.authorAyaz Efe, Özge Gönen-
dc.date.accessioned2019-10-02T08:29:08Z-
dc.date.available2019-10-02T08:29:08Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26497-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the relationship between academic achievement and mathematics teaching anxiety levels and metacognitive awareness levels of the pre-service primary school teachers. For this purpose, the pre-service primary school teachers’ mathematics anxiety levels and their metacognitive awareness levels were determined and also whether this results differ various variables (such as gender, grade level) was investigated. The study group of the research composed of 241 students in 3rd and 4th grades of Pamukkale University Educational Faculty in the academic year 2014-2015. Metacognitive Awareness Inventory, Mathematics Teaching Anxiety Scale and also personal information form were applied. The data was analyzed by using the methods of t-test and correlation analysis. According the results pre-service primary school teachers had high level metacognitive awareness and low level mathematics teaching anxiety. It was observed that there is not significant variation of the pre-service primary school teachers’ mathematics anxiety levels and their metacognitive awareness levels according to gender. It was observed that there is no significant variation in general metacognitive awareness level according to grade level but a significant variation was found in favor of 4th grade students in sub-dimension of procedural information. A significant negative correlation between the level of mathematics teaching anxiety and metacognitive awareness was found. A significant negative correlation between the level of mathematics teaching anxiety and academic achievement (mathematics teaching lesson I) was found. A significant positive correlation between the level of metacognitive awareness and academic achievement (mathematics teaching lesson II) was found.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının akademik başarıları ile matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeyleri belirlenmiş ve ayrıca bunların çeşitli değişkenlere (cinsiyet, sınıf düzeyi) göre farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 241 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarına Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygı Ölçeği ve Bilişötesi Farkındalık Envanteri uygulanmış, kişisel bilgileri içeren form verilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde t-testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında öğretmen adaylarının yüksek üstbilişsel farkındalık düzeyine sahip oldukları, matematik öğretmeye yönelik kaygılarının da düşük seviyede olduğu bulunmuştur. Üstbilişsel farkındalık düzeyinde ve matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyinde cinsiyete göre anlamlı bir fark bulunamamıştır. Sınıf düzeyine göre genel üstbilişsel farkındalık düzeyinde anlamlı bir farklılık bulunamamış fakat prosedürel bilgi alt boyutunda 4. sınıflar lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Üstbilişsel farkındalık düzeyi ile matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyi arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Akademik başarı ile matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyi arasında; matematik öğretimi I notu ile kaygı düzeyi arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Akademik başarı ile üstbilişsel farkındalık düzeyi arasında; matematik öğretimi II notu ile pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMathematics teaching anxietyen_US
dc.subjectMetacognitive awarenessen_US
dc.subjectPrimary school teacheren_US
dc.subjectMathematics teachingen_US
dc.subjectMatematik öğretmeye yönelik kaygıen_US
dc.subjectÜstbilişsel farkındalıken_US
dc.subjectSınıf öğretmeni adayıen_US
dc.subjectMatematik öğretimien_US
dc.titleSınıf öğretmeni adaylarının akademik başarısı ile matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeyleri arasindaki ilişkien_US
dc.title.alternativeThe relationship between academic achievement and mathematics teaching anxiety levels and metacognitive awareness levels of the pre-service primary school teachersen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid47436-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid560686en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Özge Gönen Efe Ayaz.pdf1.77 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

106
checked on May 27, 2024

Download(s)

86
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.