Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26659
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorOrdu,Aydan-
dc.contributor.authorKarakuş, Kadir-
dc.date.accessioned2019-10-07T12:58:19Z
dc.date.available2019-10-07T12:58:19Z
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26659-
dc.description.abstractBu çalışma, öğretmenlerin algılarına göre psikolojik güçlendirme ve iş doyumu arasındaki ilişkiyi araştırmak amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı Manisa İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı Sarıgöl ilçesinde bulunan resmi ilköğretim okullarında görev yapan 252 öğretmen oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmada veriler “Minnesota İş Doyumu Ölçeği” ve “Spreitzer’in Psikolojik Güçlendirme Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi, pearson korelasyon katsayısı ve çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, araştırmaya katılan öğretmenlerin yöneticileri tarafından uygulanan psikolojik güçlendirmeye ilişkin algı puanları en yüksek yetkinlikboyutunda, en düşük ise etki boyutunda çıkmıştır. İş doyumu alt boyutlarında ise öğretmenlerin dışsal doyumlarına yönelik algı puanları içsel doyuma yönelik algı puanlarından daha yüksek bulunmuştur. T testi ve varyans analizleri sonuçlarına göre öğretmenlerin yöneticilerinin uyguladığı psikolojik güçlendirme algıları cinsiyet değişkenine göre etki alt boyutunda, alan değişkenine göre genel güçlendirme ve etki alt boyutunda, kurumda çalışma yılına göre anlam ve yetkinlik alt boyutunda anlamlı farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin iş doyum düzeyleri ise cinsiyete göre tüm alt boyutlarda, mesleki kıdeme göre dışsal doyum alt boyutunda, kurumda çalışma yılına göre içsel doyum alt boyutunda anlamlı farklılık göstermektedir. Öğretmen algılarına göre yöneticiler tarafından uygulanan psikolojik güçlendirme ile öğretmenlerin iş doyumu arasında orta düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki çıkmıştır. Psikolojik güçlendirmenin alt boyutları bir arada düşünüldüğünde öğretmenlerin iş doyumunu anlamlı olarak yordamaktadır.en_US
dc.description.abstractThis study was conducted to investigate the relationship between psychological empowerment and job satisfaction according to teachers' perceptions. The research data were obtained from the questionnaire received from 252 teachers were working in primary education schools in Sarıgöl district depending on the Manisa Province Directorate of National Education. In the research designed in the relational survey model, the data were collected through “Minnesota Job Satisfaction Scale” and “Spreitzer's Psychological Empowerment Scale”. To analyze research data arithmetic mean, standard deviation, t-test, an analysis of one-way varriance (ANOVA), pearson coefficient of correlation, and multiple regression analyzes methods were eused.The study shows that the highest perception scores of the psychological empowerment applied by the principals of the teachers is the competency and the lowest perception is the impact dimension. In the job satisfaction sub-dimensions, the perception scores of the teachers regarding extrinsic satisfaction were found to be higher than the perception scores for intrinsic satisfaction. According to the results of the t test and variance analysis, the psychological empowerment perceptions of the teachers applied by the principals vary significantly in the sub-dimension of the impact according to the gender variable, in the general empowerment and impact sub-dimension according to the branch variable, in the meaning and competence sub-dimensions according to the working year in the institution. Job satisfaction levels of teachers differed significantly in all sub-dimensions according to gender, in extrinsic satisfaction sub-dimension according to professional seniority, in intrinsic satisfaction sub-dimension according to the working year in the institution. According to teachers ' perceptions, a moderate and positive relationship between the psychological empowerment applied by managers and the job satisfaction of teachers has emerged. When the sub-dimensions of psychological empowerment are considered together, it significantly predicts the job satisfaction of the teachers.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÖğretmen,en_US
dc.subjectpsikolojik güçlendirme,en_US
dc.subjectiş doyumuen_US
dc.subjectTeacher,en_US
dc.subjectpsychological empowermenten_US
dc.subjectjob satisfactionen_US
dc.titleOkul Yöneticilerinin Psikolojik Güçlendirme Davranışları ile Öğretmenlerin İş Doyumu Arasındaki İlişkien_US
dc.title.alternativeThe Relationship between School Managers’ Psychological Empowerment Behaviors and Teachers’ Job Satisfactionen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid39032-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid563060en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kadir Karakuş.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

70
checked on May 27, 2024

Download(s)

106
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.