Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26761
Title: Görsel sanatlar öğretmen adaylarının sanat uygulamalarında intihal eğilimi ve görsel intihale ilişkin görüşleri
Other Titles: Visual Arts teacher candidates ' tendency to plagiarism in art practices and their views on visual plagiarism
Authors: Topkara, Gülnur
Advisors: İnce, Bekir
Keywords: Plagiarism
Visual plagiarism
Visual arts
Art education
Ethical
Art ethical
İnterpicturality
Parody
Emulation
Seizin (self-property)
İntellectual rights
İntihal
Görsel intihal
Görsel sanatlar
Sanat eğitimi
Etik
Sanat etiği
Resimlerarasılık
Parodi
Öykünme
Temellük (kendine mal etme)
Fikri haklar
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı; görsel sanatlar öğretmen adaylarının sanat uygulamalarında intihal eğilimlerini ve görsel intihale ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli ve nicel yöntemler kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Sanat Uygulamalarında Görsel İntihal Eğilimi ve Görüşleri Anketi (GİEG-Anketi) aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen GİEG-Anketi; (A) Kişisel Bilgi Formu, (B) Görsel Sanatlar İntihal Eğilimi Ölçeği (GİE-Ölçeği), Açık Öğrenci Görüşleri (D) bölümlerinden oluşmaktadır. GİE-Ölçeğinin Cronbach Alpha Güvenirlik Katsayısı: .823, KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) Değeri: .842’dir. Barlett Testi sonucuna (1115.377) göre ise verilerin çok değişkenli normal bir dağılımdan geldiği anlaşılmaktadır. Bu durumda, geçerli, güvenilir, homojen ve üç boyutlu bir tutum ölçeği elde edilmiştir. Araştırmanın örneklemini 17 farklı üniversiteden toplam 1031 öğrenci oluşturmaktadır. Bu rakam, evrenin %23’üne karşılık gelmektedir. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde; ortalama, standart sapma, frekans, yüzde dağılımı, korelasyon testi, t testi, Anova testi gibi istatistiksel teknikler ve betimsel içerik (nitel) analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, görsel sanatlar öğretmen adaylarının sanat uygulamalarında hazır görsellerden bir şekilde etkilendikleri görülmektedir. Çalışma öncesi fikir edinmek için hazır görsellerden yararlandıkları anlaşılmaktadır. Ayrıca, zaman baskısı yüzünden hazır görsellerden yararlandıklarını belirtmişlerdir. İntihal (etik ve fikri haklar) farkındalığı boyutundaki maddeler değerlendirildiğinde; görsel tasarımlarının (eserlerinin) izin alınmadan kullanılmasını uygun bulma durumunda öğrenciler kararsızlık yaşamıştır. Bu kararsızlığın yaşanması, öğrencilerin açık ve net olarak intihale ilişkin bilgilerinin olmamasından kaynaklandığı şeklinde değerlendirilebilir. Öğrencilerin kişisel bilgilerine göre görsel intihal eğilimleri değerlendirildiğinde; yaş, üniversite ve sınıf değişkenlerinin eğilim puanlarında anlamlı düzeyde farklılık olduğu tespit edilmiştir. GSÖA’nın sanat (atölye) uygulamalarında görsel intihal eğilimleri, almış oldukları hukuk ve/veya ahlak içerikli derslere göre anlamlı bir farklılığın bulunmadığı görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin sanat etkinliklerine katılma durumlarına göre eğilim puanlarında anlamlı düzeyde farklılık bulunmadığı anlaşılmıştır. Açık uçlu görüşlerin analizinde; GSÖA’ndan bir grup öğrenci sanat (atölye) uygulamalarında hazır görsel kullanımını, sanatsal gelişim ve öğretim süreci için destekleyici bir unsur olduğu yönünde görüş bildirmiştir. Başka bir grup öğrenci ise, hazır görsel kullanımını kesinlikle uygun bulmayarak etik olmadığını ve izinsiz kullanıldığında intihal olacağını belirtmiştir. Çağın sunduğu olanakları gerekçe göstererek masumca yararlanıldığı ölçüde kabul edilebileceğini vurgulayan az da olsa öğrenci görüşü mevcuttur.
The aim of this study was to determine the plagiarism tendencies of visual arts teacher candidates and their views on visual plagiarism. Screening model and quantitative methods were used in the study. The data of the study were collected through the Visual Plagiarism Tendency and Opinions Questionnaire (VPTO-Questionnaire) in Visual Arts Teacher Candidates' Art Practices. The VPTO-survey developed by the researcher consists of (a) Personal Information Form, (B) Visual Arts Plagiarism Scale, (c) Student Opinions (d) sections. Cronbach Alpha Coefficient Of Reliability Of The Scale: .823, KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) value: .842. According to the Bartlett Test (1115.377), it is understood that the data shows a normal distribution with multivariate. In this case, a valid, reliable, homogeneous and three-dimensional attitude scale was obtained. The sample of the study consists of 1031 students from 17 different universities. This figure corresponds to 23% of the universe. To solve the sub-problems of the research; statistical techniques such as mean, standard deviation, frequency, percentage distribution, correlation test, t test, Anova test and descriptive content (qualitative) analysis were used. When the results of the study are evaluated, it is seen that visual arts teacher candidates are affected in some way from the visuals that exist in art practices. In particular, it is understood that they used ready-made images to get ideas before their study. They also stated that they used ready-made images due to time pressure. Considering the items of awareness of plagiarism (ethical and intellectual rights); In the case of finding suitable for the use of visual designs (works) without permission, the students experienced instability. This instability can be evaluated as the lack of information about the plagiarism. According to the personal information of students according to the tendency to visual plagiarism; It was determined that there was a significant difference in the tendency scores of age, university and class variables. It was observed that the VATC did not have any meaningful difference in the art (workshop) applications according to the visual plagiarism tendencies and the lessons of law and / or ethics. In addition, it was understood that there was no significant difference in trend scores according to students' participation in art activities. In the analysis of open-ended views; A group of students from the VATC expressed their opinion that their visual use in art practices is a supporting element for the artistic development and teaching process. Another group of students stated that the use of visual readiness was absolutely inappropriate and that it was not ethical and that it would be plagiarised when used without permission. There is a little student opinion that emphasizes that the opportunities offered by the age can be accepted to the extent that they are used by the innocent.
URI: https://hdl.handle.net/11499/26761
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GÜLNUR TOPKARA.pdf4.98 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

120
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

302
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.