Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/27142
Title: | Görsel sanatlar eğitiminde ölçme ve değerlendirme | Other Titles: | Measurement and assessment in visual art education | Authors: | Mamur, Nuray | Keywords: | Görsel Sanatlar Eğitimi, Sanat Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme, Alternatif Değerlendirme Yaklaşımları,Visual Art Education, Assessment and Evaluation in Art Education, Alternative Assessment Techniques | Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi | Abstract: | Her sanat eğitimi programında, çocuğun programın amaçlarına ulaşıp ulaşmadığını bilmek için ölçme ve değerlendirmeye ihtiyaç duyulmaktadır. Değerlendirme aşaması çocuğun zihinsel, duyuşsal ve sosyal gelişimine katkıda bulunacak önemli bir süreçtir. Çünkü değerlendirme yoluyla sanat etkinliğinin düşünü boyutu harekete geçmekte ve çocuk her seferinde biraz daha ilerleyip yeni düşünme ve uygulama teknikleri geliştirebilmektedir. Görsel sanatlar eğitiminde öğrencinin sanatsal öğrenmesini değerlendirmede kullanılabilecek çeşitli teknikler mevcuttur. Fakat her değerlendirme tekniği sanatsal öğrenmenin farklı boyutlarını ölçmektedir. Öğretmenlerin uygun teknikleri seçebilmeleri için bu farkları bilmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada öğrencinin sanatsal öğrenmesini değerlendirmede alternatif değerlendirme tekniklerinin özellikleri, kapsamı, uygulanışı ve değerlendirilmesi üzerine durulmuştur. Böylelikle görsel sanatlar eğitiminde gerçek öğrenme durumlarını ve eksikliklerini belirlemede öğretmenlere yeni bir bakış açısı sağlayacağı düşünülmektedir. Each art education program, it has been needed measurement and assessment to be able to realize whether the child reaches the program’s objectives or not. Assessment stage is an important process which contributes to a child’s mental, affective and social development. Because, intellectual dimension of the art activity activates during the assessment and child can develop his thinking and practicing techniques a little more each time. There are various techniques to be able to assess artistic learning of the student. Nevertheless, in each assessment technique assess different sizes of artistic learning. To be able to choose appropriate techniques, teacher must know the difference among them. In this research, specialty, content, application and evaluation of alternative assessment techniques have been evaluated. In this way it has been thought that this article would be able to provide a new perspective to the art educators about determining real learning ways and shortcoming. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/27142 | ISSN: | 1301-0085 |
Appears in Collections: | Eğitim Fakültesi Koleksiyonu TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PAÜ EFD.pdf | Makale dosyası | 371.19 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
64
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
26
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.