Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/28051
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Bahtiyar, Asiye | - |
dc.contributor.author | Can, Bilge | - |
dc.contributor.author | Mor, Mehmet | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-06T13:39:05Z | - |
dc.date.available | 2019-12-06T13:39:05Z | - |
dc.date.issued | 2016-05 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11499/28051 | - |
dc.description.abstract | Günümüzde Türkiye’nin de içinde bulunduğu birçok ülke, fen öğretim programının temellerini bilim okur-yazarı bireyler yetiştirmek üzere şekillendirmekte ve bireylerin bilime yönelik öğrenme motivasyonlarını en kritik noktalardan biri olarak görmektedir. 2013 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nda yer alan “Duyuş” öğrenme alanının alt alanlarından olan motivasyon, “fen bilimleri ile ilgili çalışmalarda istekli olma ve bu çalışmalara gönüllü katılım sağlama” olarak tanımlanmaktadır (MEB, 2013). Motivasyonun genel anlamına bakıldığında ise insan davranışlarının ortaya çıkmasına sebep olan, davranışa yön veren içsel durum olarak tanımlanır (Ertem, 2006). Bireylerin başarılarını sürdürmelerinde önemli duyuşsal etmenlerden birisi olan motivasyon, bireylerin akademik başarılarını, yaratıcılıklarını, öğrenme girişimlerini de etkileyen önemli bir faktördür (Kuyper, Van der werf ve Lubbers, 2000). Motivasyonu yüksek olan öğrenciler genellikle ısrarcı olurlar, çok fazla çaba sarf ederler, zorlukların ve mücadelenin üstüne giderler, okul dışındaki boş zamanlarında sorunlar veya konular hakkında düşünürler ve coşku, heyecan gibi pozitif etkileri olan davranışlarda bulunurlar (Patrick&Yoon; 2010). Yapılan çalışmalar ayrıntı olarak incelendiğinde, öğrencilerin fen öğrenme motivasyonlarında, onların akademik notlarının, konulara olan ilgilerinin, bilimsel bilgileri edinimlerindeki başarı-başarısızlık durumlarının etkili olduğu belirlenmiştir (Tuan, Chin&Sheh, 2005). Çalışmalardan elde edilen dikkat çekici bulgulardan bir diğeri de ilkokul seviyesinden ortaokul seviyesine geçiş sürecinde öğrencilerin bilim öğrenme motivasyonlarının düşüş göstermesidir (Pascerella, Walberg, Junker, Haertel, 1981; Speering, Rennine, 1996; Osborne vd, 2003; Patrick&Yoon, 2004). Buna neden olarak okullardaki bilim eğitiminin faydasından çok zararının olabileceği ihtimalinin yanı sıra (Osborne vd, 2003), bilime yönelik tutum, okula karşı tutum, ilkokuldan ortaokula geçiş ile ilgili tutum, okul değişimi, öğretmen-öğrenci ilişkisi, eğitim programları ve öğretim stratejilerinin de etkili olduğu belirlenmiştir (Speering ve Rennie, 1996). Bu bağlamda öğrencilerin daimi bilim öğrenme motivasyonları üzerinde birçok değişkenin etkili olduğu düşünüldüğünde, bu değişkenlerin belirlenesi ile olumlu etkileri olanlar pekiştirilerek, olumsuz etkileri olanlar ise mümkün olduğunca en aza indirilerek, yeni programın amacına yönelik daha nitelikli uygulanması için yol göstereceği düşünülmektedir. Bu araştırmanın genel amacı 2013 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın, öğrencilerin daimi bilim öğrenme motivasyonlarına yansımalarını belirlemektir. Bununla birlikte daimi bilim öğrenme motivasyonu üzerinde etkilerinin olabileceği düşünülen; öğrencilerin cinsiyetleri, fen bilimleri dersinden aldıkları son notları, bilimsel bir dergiye üyelikleri, bilimle ilgili okudukları kitaplar, bilimle ilgili izledikleri filmler, okul dışında bilimle ilgili katıldıkları etkinlikler ve ailelerinde bilimle ilgilenen kişilerin olup olmadığı gibi değişkenler de incelenmiştir. Bu araştırma, betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Betimsel araştırmalar, geçmişte ya da halen var olan bir durumu var olduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan araştırma yaklaşımlarıdır. Araştırmaya konu olan olay, birey ya da nesne kendi koşulları içinde ve olduğu gibi tanımlanmaya çalışılır. Ortaokul öğrencilerinin daimi bilim öğrenme motivasyonlarının incelendiği bu araştırmanın örneklemi, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Denizli İli’ndeki düşük sosyoekonomik düzeyli bir ortaokulda öğrenim gören 94 beşinci sınıf, 93 altıncı sınıf, 84 yedinci sınıf ve 85 sekizinci sınıf olmak üzere toplam 356 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Fortus ve Vedder-Weiss (2014) tarafından geliştirilen ve Erdoğan, Çakır, Gürel ve Şeker (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Daimi Bilim Öğrenme Motivasyonu (Continuing Motivation for Science Learning)” kullanılmıştır. Ölçekte yer alan maddeler 1’den 5’e kadar puanlanmıştır. Böylece uygulamaya dâhil olan her bir veri toplama aracının, madde puanları toplamından ölçek toplam puanı elde edilmiştir. Ölçekten elde edilebilecek en düşük puan 11, en yüksek puan ise 55’dir. Araştırmada elde edilen veriler istatistik paket programlarından SPSS (Versiyon 16.0) kullanılarak analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında öncelikle elde edilen verilerin belirli dağılıma (uniform, normal veya poison) uyup uymadığını test etmek amacıyla Tek Örneklem Kolmogorov-Smirnov (K-S) Testi kullanılmış (Baştürk, 2010) ve verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir (K-S(Z)=0.659; p>0,05). Verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemlerin yanında, öğrencilerin ölçekten aldıkları puanların belirlenen değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini test etmek amacıyla Bağımsız Örneklemler (Independent Samples) t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA) uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi sonucunda, ortaokul öğrencilerin daimi bilim öğrenme motivasyonlarının, öğrenim gördükleri sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin ortalamaları incelendiğinde, en yüksek ortalamanın beşinci sınıf öğrencilerine (X=3.36) ait olduğu, ve daha sonra sırayla altıncı sınıf öğrencilerinin (X=3.03) ve yedinci sınıf öğrencilerinin (X=2.92) geldiği, en düşük ortalamanın ise sekizinci sınıf öğrencilerine (X=2.82) ait olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin daimi bilim öğrenme motivasyonlarının belirlenen değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelendiğinde ise, öğrencilerin fen bilimleri dersinden aldıkları not ortalamalarının, bilimsel bir dergiye üyeliklerinin, bilimle ilgili okudukları kitapların, izledikleri filmlerin ve okul dışında bilimle ilgili katıldıkları etkinliklerin daimi bilim öğrenme motivasyonlarını anlamlı düzeyde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin cinsiyetlerinin ve ailelerinde bilimle ilgilenen kişilerin olup olmamasının ise daimi bilim öğrenme motivasyonları üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı belirlenmiştir. | en_US |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.relation.ispartof | IIIrd International Eurasian Educational Research Congress (EJER) | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Daimi bilim öğrenme motivasyonu | en_US |
dc.subject | Ortaokul öğrencileri | en_US |
dc.subject | Fen bilimleri dersi | en_US |
dc.title | Ortaokul (5., 6., 7., ve 8. sınıf) öğrencilerinin daimi bilim öğrenme motivasyonlarının incelenmesi | en_US |
dc.type | Presentation | en_US |
dc.identifier.startpage | 943 | en_US |
dc.identifier.endpage | 944 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Diğer | en_US |
dc.owner | Pamukkale University | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.languageiso639-1 | tr | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.openairetype | Presentation | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
crisitem.author.dept | 09.01. Mathematics and Science Teaching | - |
crisitem.author.dept | 09.01. Mathematics and Science Teaching | - |
Appears in Collections: | Eğitim Fakültesi Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bahtiyar, Can ve Mor, 2016- EJER.pdf | Bildiri Özetleri Kitabı | 17.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
76
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
2,858
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.