Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/28655
Title: 9-14 yaş çocukların resimsel anlatımlarında göç ve göçmenlik algısı
Other Titles: Migration and perception of immigration in 9-14 years old children’s pictorial expressions
Authors: Avcı, Akife
Advisors: Mamur, Nuray
Keywords: Göç
göçmen
çocuk
çocuk resmi
Immigration
immigrant
child
child drawing
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışma 9-14 yaş çocukların resimsel anlatımlarında göç ve göçmenlik algısını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada göç ve göçmenlik algısı iki farklı durum çerçevesinde incelendiği için “bütüncül çoklu durum” deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, Manisa İli’nde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda öğrenim gören 9-14 yaş grubu 50 göçmen ve 50 (göçmenlerle aynı sınıfta öğrenim gören) Türk öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri, katılımcıların resimleri, resimleri üzerine yazdıkları yazılar ve görüşme yoluyla toplanmıştır. Araştırmada göçmen öğrencilerden “Türkiye’de olmak, Türkiye’de yaşamak”, Türk öğrencilerden ise “Göçmen Olmak” konulu resim yapmaları istenmiştir. Resimlerini tamamladıktan sonra, resim kağıtlarının arkasında bulunan “Benim resmim ne anlatıyor?” adlı formu doldurmaları istenmiştir. Araştırmada daha derinlemesine bilgi edinmek için ayrıca 10 göçmen, 10 Türk öğrenciyle görüşme yapılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde farklı bakış açılarını, farklı göstergeleri ve anlamları doğru ortaya çıkarabilmek için araştırmacı dışında bir uzman görüşüne başvurulmuştur. Araştırma sonucunda çocukların resimleri Türkiye ve Suriye ile ilgili olumlu/olumsuz duygular, yaşanılan çevre, renk kullanımı ve imgeler açısından değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda göçmen çocukların resimlerindeki Türkiye algısında huzur, mutluluk ve özgürlük temalarının bulunduğu belirlenmiştir. Türk çocukların göçmenlik ile ilgili resimlerinde ise daha çok bomba, uçak ve patlama gibi olumsuz unsurlar yer aldığı görülmüştür.
This study has been conducted to determine the reflection of migration and immigration perception to the pictorial narratives of 9-14 years old children. Since migration and perception of immigration was examined in two different situations, the “holistic multi-case” pattern was used in the research. The participants of the study consisted of 50 immigrant and 50 (studying in the same classroom as immigrants) Turkish students at the age group of 9-14 studying in schools affiliated to the Ministry of National Education in Manisa. The research datas were collected through the participants' pictures, the writings written on the pictures and the interviews. In line with the expert opinions, Turkish and immigrant students were asked to paint on the subject “being an immigrant” and “being in Turkey, living in Turkey”, respectively. After completing their paintings, they were asked to fill out the form entitled ''What does my picture tell?'' on the back of the painting. In order to obtain more in-depth information, 10 immigrants and 10 Turkish students were interviewed. For the resolution and interpretation of the collected data, an expert other than researcher has been consulted to find out different views, different indicators and meanings. Pictures of children were evaluated in terms of positive/negative feelings about Turkey and Syria, living environment, color usage and images. In conclusion, themes of happiness, freedom and tranquility were found in perception of Turkey in the pictures of immigrant children. In the Turkish children's pictures about immigration, negative factors such as bombs, airplanes and explosions were observed.
URI: https://hdl.handle.net/11499/28655
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

152
checked on May 27, 2024

Download(s)

770
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.