Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/2979
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHülya Yaldır-
dc.contributor.authorEkinci, Özgül-
dc.date.accessioned2018-06-28T07:18:41Z
dc.date.available2018-06-28T07:18:41Z
dc.date.issued2014-07-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/2979-
dc.description.abstractAraştırma konusu olarak seçilen Lyotard'da bilginin meşruluğu sorunu moderniteden postmoderniteye geçişin meydana getirdiği değişikliklerin yansıma alanlarından biri olarak değerlendirilmiştir. Modern dönemde bilgi sorgulanmazken, postmodernitenin hakimliğinde bilginin meşruluğu da yargı karşısına çıkarılmıştır. Bu çalışmada bilginin bu yargılanmasına sebep olan meşruluk krizi, Lyortard'ın bu meşruluk krizine bakış açısı, problemin Lyotardcı betimlemesi ve çözüm arayışında dille sentezlediği bir yöntem olarak paraloji ele alınmıştır. Bu çalışmada öncelikle bilginin meşruluğu krizine sebep olan moderniteden postmoderniteye geçiş, bilgi, özne ve bilim anlayışlarındaki değişmelerin genel bir özeti verilmiştir. Daha sonra, bu değişimin çağdaş epistemolojiye etkileri spesifik bir örnek olarak Lyotard üzerinden değerlendirilmiştir. Lyotard Wittgenstein'nın dil oyunlarında yaptığını epistemolojiye uygular. O farklı alanlarla ilgili bilgilerin kıyaslanmasından vazgeçerek onların hepsinin birlikte yer alabileceği bir zemin yaratmaya çalışır. Lyotard bu yönteme paraloji adını verir. Her alan kendine ait bir dil oyununa sahiptir ve her insan ancak bir alanın meşruluğunu kendi dil oyunu içinde görebilir. Farkları yok etmeden ya da onları tek bir kategoriye indirgemeden onların bir arada bulunacakları bir zemin hazırlanmalıdır. Ancak böyle bir zeminde adil bir bilgi oyunu mümkün olur ve bilgi meşruluk kazanır. Anahtar Kelimeler: Modernite, Postmodernite, Epistemoloji, Me?rula?tırma, Dil Oyunları, Bilimsel Bilgi, Metaanlatılar, ??lersellik, Paraloji.en_US
dc.description.abstractThe problem of the legitimacy of knowledge in Lyotard, chosen as the research subject, has been evaluated as one of the areas reflecting the changes brought by the transition from modernity to postmodernity. Although the knowledge was not questioned in the modern age, the legitimacy of it has also been brought to justice in the reign of postmodernity. In this study, the crisis of legitimacy which caused the trial of knowledge, the Lyotard's perspective to this crisis of legitimacy, the Lyatord's description of problem and paralogy as the method synthesized with language by Lyotard in his search for a solution have been taken into consideration. In this study, a general brief of the changes in the understanding of knowledge, subject, science and of the transition from modernity to postmodernity that caused the legitimacy crisis of knowledge is initially provided. Then, the effects of these changes on contemporary epistemology are evaluated with Lyotard as a specific example. Lyotard applies what Wittgenstein did in his language game to the epistemology. By giving up the comparison of knowledge of different fields, he tries to create a ground where all these fields could exist together. Lyotard call this method as paralogy. Every field has its own language game and one can only see the legitimacy of a field in its own language game. Instead of abolishing the differences or reducing them into a single category, a ground should be prepared where all these things can exist together. Only with the help of such a ground is a fair game possible and knowledge can gain legitimacy. Key Words: Modernity, Postmodernity, Epistemology, Legitimatization, Language Games, Scientific Information, Meta-Narratives, Performativity, Parologyen_US
dc.language.isotren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectModerniteen_US
dc.subjectPostmoderniteen_US
dc.subjectEpistemolojien_US
dc.subjectMeşrulaştırmaen_US
dc.subjectDil Oyunlarıen_US
dc.subjectBilimsel Bilgien_US
dc.subjectMetaanlatılaren_US
dc.subjectİşlerselliken_US
dc.subjectParalojien_US
dc.subjectModernityen_US
dc.subjectPostmodernityen_US
dc.subjectEpistemologyen_US
dc.subjectLegitimatizationen_US
dc.subjectLanguage Gamesen_US
dc.subjectScientific Informationen_US
dc.subjectMeta-Narrativesen_US
dc.subjectPerformativityen_US
dc.subjectParologyen_US
dc.titleLyotard'da bilginin meşrulaştırılması sorunuen_US
dc.title.alternativeThe legitimacy problem of knowledge for Lyotarden_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid159287-
dc.authorid20457-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid364690en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.languageiso639-1tr-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Özgül Ekinci.pdf1.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

64
checked on May 27, 2024

Download(s)

262
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.