Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/35187
Title: | Akademisyenlerde Örgütsel Stres ve Örgütsel Sessizlik Davranışları Arasındaki İlişki | Other Titles: | The Relationship Between Academicians’ Organizational Stress and Organizational Silence Behaviours | Authors: | Mantı, Mustafa | Advisors: | Çelik,Kazım. | Keywords: | Örgütsel sessizlik, örgütsel stres, akademisyen Organizational silence, organizational stress, academician |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu çalışmada akademisyenlerin, örgütsel sessizlik ve örgütsel stres düzeylerini belirlemek; örgütsel sessizlik ve örgütsel stres düzeyleri arasındaki ilişkiyi göstermek ve akademisyenlerin örgütsel stres düzeylerinin, örgütsel sessizlik düzeylerini yordayıp yordamadığını tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama modelinin bir türü olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırma 2018- 2019 eğitim öğretim yılında, Denizli Pamukkale Üniversitesi’nde görev yapmakta olan akademisyenleri (öğretim üyesi, öğretim görevlisi, araştırma görevlisi) kapsamaktadır. Araştırmada veri toplama aracı e-posta yoluyla tüm akademisyenlere gönderilmiş ve toplamda 339 akademisyenden geri dönüş sağlanmıştır. Araştırmadaki veriler Örgütsel Sessizlik ölçeği ve Örgütsel Stres ölçeği ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin gereken analiz koşullarını sağlaması durumunda çeşitli analizler yapılmıştır. Örgütsel sessizlik ve örgütsel stres düzeylerinin cinsiyet, medeni durum ve yönetim görevi olma durumlarına göre farklılaşmasını bağımsız örneklem t testi kullanarak; yaş, kıdem ve unvan değişkenlerine göre farklılaşmasını tek yönlü varyans testi (Anova) kullanarak analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre akademisyenlerin bireysel sessizlik davranışı düşük düzeyde; ilişkisel sessizlik davranışı yüksek düzeydedir. Kadın akademisyenler erkeklere göre daha fazla sessiz kalmaktadırlar. Bununla birlikte akademisyenlerin yaşları ve kıdemleri arttıkça sessiz kalma düzeyleri de artmaktadır. Ayrıca araştırma görevlileri, öğretim üyelerine göre bireysel sessizlik alt boyutunda daha fazla sessiz kalmaktadırlar. Akademisyenlerin örgüt stres düzeyleri orta düzeydedir. Kadın akademisyenlerin örgütsel stres düzeyleri, erkeklere göre daha yüksek düzeyde bulunmuştur. 11-15 yıl arası kıdeme sahip akademisyenler, 16-20 yıl arası kıdeme sahip akademisyenlere göre daha yüksek strese sahiptirler.Akademisyenlerin örgütsel stres düzeyleri arttıkça örgütsel sessizlik düzeyleri de artmaktadır. Ayrıca akademisyenlerin örgütsel stres düzeyleri, örgütsel sessizlik davranışının oluşmasında %17’lik bir etkiye sahiptir. In this study, to determine the organizational silence and organizational stress levels of academicians; It is aimed to show the relationship between organizational silence and organizational stress levels and to reveal whether academicians organizational stress levels have any effect on organizational silence levels. In this research , it was used relational screening model, which is a type of screening model, which is one of the quantitative research methods. The data of this research includes academicians (faculty member, lecturers, research assistants) working at Denizli Pamukkale University in the 2018- 2019 academic year In the research, the data collection tool was sent to all academicians via e-mail. A total of 339 academics were returned. The data in the study were obtained with the Organizational Silence scale and the Organizational Stress scale.If the obtained data satisfies the required analysis conditions, various analyzes have been made. Organizational silence and organizational stress levels are differentiated according to their gender, marital status and management status, using the independent sample t test; It was tried to analyze the differentiation according to age, seniority and title variables by using one way variance test (Anova).According to the results of the research, individual silence behavior of academicians is low; relational silence behavior is high. Female academics are more quiet than men. However, as the age and seniority of academics increase, their level of silence increases. In addition, research assistants remain more silent in the individual silence sub-dimension than faculty members. Organizational stress levels of academics are at a medium level. Organizational stress levels of female academics were found higher than men. Academicians with seniority between 11-15 years have higher stress than academics with seniority between 16-20 years. In addition, the marital status of academics and the presence or absence of any administrative duties do not differ between organizational stress levels.As the organizational stress levels of academicians increase, organizational silence levels also increase. In addition, the organizational stress levels of academicians have a 17% effect on the formation of organizational silence behavior. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/35187 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mustafa mantı.pdf | 1.13 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
230
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
230
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.