Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38514
Title: | Stem öğretmen eğitiminin erken çocukluk öğretmenlerine yansımaları | Other Titles: | Reflections of STEM teacher training on early childhood teachers | Authors: | Erol, Ahmet | Advisors: | İvrendi, Asiye | Keywords: | Erken çocuklukta STEM STEM öğretmen eğitimi tutum öz-yeterlik öğretimsel inanç STEM deneyimleri STEM in early childhood STEM teacher training attitude self-efficacy instructional beliefs STEM experiences |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu araştırmanın amacı, “Erken Çocuklukta STEM Öğretmen Eğitimi Programının” erken çocukluk öğretmenlerine yansımalarının incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenen 12 erken çocukluk öğretmeni oluşturmaktadır. Karma deneysel desenin kullanıldığı bu araştırmanın nicel ve nitel olmak üzere iki boyutu bulunmaktadır. Nicel boyutta, öğretmen eğitim programının erken çocukluk öğretmenlerinin STEM eğitimine yönelik tutumları, STEM uygulama öz-yeterlikleri ve öğretimsel inançlarına etkisi yarı deneysel desen türlerinden kesikli-zaman serileri deseni ile, nitel boyutta ise uygulama sürecine ilişkin öğretmenlerin deneyimleri ve bu deneyimlere yönelik algıları fenomonoloji deseni aracılığıyla incelenmiştir. STEM eğitim programı 9 modül, 43 etkinlik ve 22 oturumdan oluşan 12 haftalık bir programdır. Modüller, tanıtım, sunum, etkinlikler, tartışma, eylem planlama ve değerlendirme kısımlarından oluşmaktadır. Her modül erken STEM eğitiminin farklı bir boyutuna odaklanmaktadır. Bu boyutlar arasında STEM eğitimi ile ilgili temel kavramlar, STEM disiplinlerinin içeriği, resimli çocuk kitapları ile STEM, sınıf dışında STEM, kodlama ve robotik uygulamalar, çocuklarla mühendislik uygulamaları, öğrenme merkezlerini düzenleme, aile katılımı ve değerlendirme yer almaktadır. Katılımcılara eğitim programı uygulanmadan önce ön test verileri öz-değerlendirme formu, modül kazanımları öz-değerlendirme formu, öğretmen inançları anketi, STEM eğitimi uygulamaları öz-yeterlik ölçeği, STEM eğitimine yönelik tutum ölçeği, modül değerlendirme formu, gözlemci değerlendirme formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Eğitim programının uygulamasının ardından aynı ölçme araçları son test olarak tekrar uygulanmıştır. Ayrıca, eğitim sürecinde öğretmenlerin çocuklar için hazırlamış oldukları STEM etkinlikleri “etkinlik değerlendirme formu” aracılığıyla değerlendirilmiştir. viii Nicel veriler Wilcoxon işaretli sıralar testi, nitel veriler ise içerek analizi ile çözümlenmiştir. Bulgular; eğitim programının katılımcı öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik tutumları, STEM uygulamaları öz-yeterlikleri ve öğretimsel inançları üzerinde olumlu etkileri olduğunu göstermektedir. Araştırmada, öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik tutum ölçeği alt boyutlarından anlamlılık ve yapılabilirlik puanlarının ön ve son test ölçümleri arasında, son test ölçümleri lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Öğretimsel inanç ölçeği alt boyutlarından olan, yapılandırmacı inançlar ve geleneksel inançlar puanlarının ön test ve son test ölçümleri arasında, yapılandırmacı inançlarda son test, geleneksel inançlarda ise ön test lehine, istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Ek olarak, eğitim programının katılımcı öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik bakış açılarını etkilediği, içerik, 21. yüzyıl, pedagoji, bağlam ve entegrasyon bilgi ve becerileri ile ilgili kazanımlarını desteklediği, erken çocuklukta STEM eğitiminin önemine yönelik farkındalıklarını artırdığı ve STEM öğretmeni algılarını etkilediği saptanmıştır. Bulgular, STEM öğretmen eğitiminin erken çocukluk öğretmenlerine olumlu yansımaları olduğuna işaret etmektedir. This study aimed to examine the reflections of the "Early Childhood STEM Teacher Training Program" on early childhood teachers. The participants of the study consisted of 12 pre-school teachers determined by the snowball sampling method. This research, in which a mixed experimental design was used, had quantitative and qualitative dimensions. The quantitative dimension of the study investigated the effects of the teacher training program on the attitudes of early childhood teachers towards STEM education, STEM practices self-efficacy, and instructional beliefs, with the discrete-time series design, which is one of the semi-experimental design types. In the qualitative dimension, the teachers' experiences, and perceptions about these experiences were explored through using phenomenology design. The STEM education program is a 12-week program consisting of 9 modules, 43 activities, and 22 sessions. Modules consisted of a presentation, activities, discussion, action planning, and evaluation sections. Each module focused on a different aspect of early STEM education. These dimensions included the basic concepts of STEM education, the content of STEM disciplines, use of illustrated children's books, STEM outside the classroom, coding and robotic practices, engineering practices with children, organizing learning centers, family participation, and evaluation. Before implementing the training program, pre-test data were collected by using the self-evaluation form, module outcomes self-evaluation form, teacher beliefs questionnaire, STEM education practices self-efficacy scale, attitude scale towards STEM education, module evaluation form, observer evaluation form, and semi-structured interview form. After the implementation of the training program, the same measurement tools were applied again for the purpose of post-test assessment. In addition, the STEM activities prepared by the teachers for children during the education process were evaluated through the “activity evaluation form”. x Quantitative data were analyzed by employing the Wilcoxon signed-rank test, and qualitative data were analyzed by content analysis. Results showed that the curriculum had positive effects on participant teachers' attitudes towards STEM education, STEM practices self-efficacy, and instructional beliefs. In the study, there were statistically and significantly difference between the pre and post-test measures of the meaningfulness and feasibility scores of the teachers' attitude towards STEM education’s sub-dimensions. In the study, it was determined that there was a statistically significant difference between the pre and post-test measures of the meaningfulness and feasibility scores of the teachers' attitude towards STEM education’s sub-scales. The difference was in favor of the posttest measurements. It was found that there is a statistically significant difference between the pre-test and post-test measures of the scores of constructivist beliefs and traditional beliefs, which are sub-dimensions of the instructional belief scale, in favor of the post-test for constructivist beliefs and the pre-test for traditional beliefs. In addition, it was determined that the training program influenced participant teachers' perspectives on STEM education, supporting their acquisitions of content, 21st century, pedagogy, context and integration knowledge, and skills, increased their awareness of the importance of STEM education in early childhood, and affected their perceptions about STEM teachers. The findings indicate that STEM teacher training had positive reflections on early childhood teachers. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/38514 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ahmet ERol.pdf | 2.84 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
504
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
1,540
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.