Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38612
Title: Sosyal medyada imaj fetişizmi: Bauman bağlamında imgelerin tüketimi
Other Titles: Image fethism in social media: Consumption of images in the context of zygmunt Bauman
Authors: Bülbül, Merve Nur
Advisors: Tüzen, Hasan
Keywords: Sosyal Medya
Zygmunt Bauman
İmaj Fetişizmi
İmge Tüketimi
Social Media
Zygmunt Bauman
Image Fetishism
Image Consumption
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu çalışma, günümüzde etki alanı her geçen gün daha çok artan sosyal medyanın, gerçek hayattaki akışı nasıl etkilediğini incelemek için yapılmıştır. Teknolojinin, tüketim toplumunun ve popüler kültürün ekseninde toplumda var olmaya çalışan; imgesel bütünlüğün, sanal dünyadaki uyarıcılarla metaya dönüşüm süreci incelenmiştir. Sanal dünyanın kaotik ortamı, ahlaki ilkelerin yerine estetik çıkarların baskın olduğu bir düşünce sistemini hakim kılmıştır. Hayat uğraşına dalan insanların en büyük kaçış ve sahte tatmin noktası, sosyal medya olmuştur. Sosyal medyadaki parametrelerin ayrıntılı değerlendirilmesiyle başlanan bu çalışmada; kültür, moda, psikoloji, etik ve hukuk başlıkları altında kavramsal bir akış belirlenmiştir. İmaj ve gösteriş algısıyla sosyal medyanın kesişen noktaları gösterilmiş ve bu aşamada hem bireylerin hem de ilişkilerin emtiaya dönüştüğünün sonuçları çıkarılmıştır. Zygmunt Bauman'ın düşüncelerinden ve analizlerden faydalanarak, sanal dünyanın önce bireyleri sonra da kolektif sistemleri negatif yönde etkilediği gösterilmeye çalışılmıştır.
This study was conducted to examine how social media, whose impact is increasing day by day, affects the flow in real life. Trying to exist in the society on the axis of technology, consumer society and popular culture; The process of transformation of imaginary integrity into a commodity with stimuli in the virtual world has been studied. The chaotic environment of the virtual world has dominated a system of thinking dominated by aesthetic interests instead of moral principles. Social media has been the greatest escape and false satisfaction point of people who are struggling with life. In this study, which started with a detailed evaluation of the parameters in social media; A conceptual flow has been determined under the headings of culture, fashion, psychology, ethics and law. The intersection points of social media with the perception of image and vanity were shown, and at this stage, it was concluded that both individuals and relationships turned into commodities. Using the thoughts and analyzes of Zygmunt Bauman, it has been tried to show that the virtual world affects individuals first and then collective systems negatively.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38612
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10410449.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

258
checked on May 27, 2024

Download(s)

1,250
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.