Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38621
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKıran, Hüseyin-
dc.contributor.authorGürer, Nurcan-
dc.date.accessioned2021-08-06T13:03:04Z-
dc.date.available2021-08-06T13:03:04Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/38621-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, yaratıcı okuma etkinliklerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, yaratıcı okuma, akıcı okuma ve eleştirel okuma becerilerine etkisinin incelenmesi ve uygulama sürecine ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden açımlayıcı sıralı karma yöntem deseni kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama süreci 2018-2019 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Ümraniye ilçesinde orta sosyo-ekonomik düzeyde bulunan bir ilkokulun 4. sınıflarında öğrenim gören 64 öğrenci ile 14 haftada gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin seçiminde sıralı karma yöntem örnekleme türü kullanılmıştır. Araştırma süresince deney grubunda yaratıcı okuma etkinlikleri uygulanırken; kontrol grubunda Türkçe öğretim programına uygun olarak Türkçe dersleri işlenmiştir. Araştırmada nicel veriler için okuduğunu anlama testi, yaratıcı okuma sürecini değerlendirme ölçeği, çok boyutlu akıcılık ölçeği ve eleştirel okuma ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri için ise öğrencilerin yaratıcı okuma uygulamalarına ilişkin görüşleri alınmıştır. Nicel boyuttan elde edilen sonuçlara göre, yaratıcı okuma etkinliklerinin deney grubunu okuduğunu anlama, yaratıcı okuma, akıcı okuma ile eleştirel okuma becerileri üzerinde olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda deney grubu öğrencileri uygulama sürecine ilişkin olumlu görüş bildirmişlerdir. Yaratıcı okuma etkinlikleri ile eğlendikleri, farklı yöntemlerin daha çok akıllarında kaldığı, metinleri yaratıcı okuma yöntemi ile okumayı istedikleri görüşleri belirlenmiştir. Ayrıca yaratıcı okuma uygulamalarının daha önce yaptıkları okuma çalışmalarından farklı olduğunu, metinleri daha iyi anladıklarını, metne farklı bir karakter ekleme-çıkarmalarının ve yeni bir son yazmalarının kendilerini yazar gibi hissettirdiğini, farklı düşüncelerinin desteklenmesinin okumaya ilişkin sevgilerini artırdığını ifade etmişlerdir. Araştırmada nicel boyuttan elde edilen bulguların, nitel boyuttan elde edilen bulgularla desteklendiği sonucuna ulaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractThis study aims to determine the effect of creative reading activities on reading comprehension, creative reading, fluent reading, and critical reading skills of fourth-grade students. Explanatory sequential design, one of the mixed method designs, was used in the research. The research was conducted in the 2018-2019 academic year. The research was carried out with students in the 4th grade of a middle socio-economic elementary school in Ümraniye district of İstanbul. The participants were 64 students, and the treatment was conducted in 14 weeks. The sequential mixed method sampling type was used in the selection of the students. While creative reading activities were carried out in the experimental group, control group students were taught according to the Turkish language program. As the data collection tools, reading comprehension test, evaluation of the creative reading process, multidimensional fluency scale and critical reading scale. For the qualitative dimension of the study, students' opinions on creative reading activities were gathered. According to the results obtained from the quantitative dimension of the research, it was found that the creative reading practices were positively on reading comprehension, creative reading, fluent reading, and critical reading skills in the experimental group. In the qualitative aspect of the study, the experimental group students expressed positive opinions about the application process. It has been determined that the students generally enjoy creative reading activities; they remembered different methods more, and they want to read the texts with the creative reading method. Furthermore, they stated that their reading practices were different from the reading studies they had done before; they understood the texts better; adding and removing a different character to the text and writing a new ending made them feel like writers, and supporting their different thoughts related to reading. They also expressed that the application increased their love towards reading. In the research, it was concluded that the findings obtained from the quantitative dimension were supported by the findings obtained from the qualitative dimension.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOkumaen_US
dc.subjectyaratıcı okumaen_US
dc.subjectokuduğunu anlamaen_US
dc.subjectakıcı okumaen_US
dc.subjecteleştirel okumaen_US
dc.subjectReadingen_US
dc.subjectcreative readingen_US
dc.subjectreading comprehensionen_US
dc.subjectreading fluencyen_US
dc.subjectcritical readingen_US
dc.titleYaratıcı okuma etkinliklerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, yaratıcı okuma, akıcı okuma ve eleştirel okuma becerilerine etkisien_US
dc.title.alternativeThe effects of creative reading activities on the primary school 4th graders’ improving reading comprehension, creative reading, fluent reading, and critical reading skillsen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid677187en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeDoctoral Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10405930.pdf2.98 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

852
checked on May 27, 2024

Download(s)

5,272
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.