Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38640
Title: Beden eğitimi ve spor dersinde uygulanan ters-yüz öğrenme modelinin öğrencilerin bilgi, beceri ve motivasyon düzeylerine etkisi
Other Titles: The effect of flipped learning model applied in physical education and sport on student’s knowledge, skill and motivation level
Authors: Karaman, Bedriye
Advisors: Arslan, Yunus
Keywords: Ters-yüz öğrenme modeli
beden eğitimi ve spor dersi
voleybol becerisi
motivasyon
voleybol bilgisi
Flipped learning
physical education and sport
volleyball skill
motivation
volleyball knowledge
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor dersinde Ters-Yüz Öğrenme Modeli (TÖM) uygulanan sınıftaki öğrencilerin voleybol temel bilgi ve beceri düzeyleri ile derse ilişkin motivasyonlarının, geleneksel öğretim yöntemleri uygulanan sınıftaki öğrencilerin voleybol temel bilgi ve beceri düzeyleri ile derse ilişkin motivasyonlarından anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmada nicel yöntemlerde ön test- son test eşleştirilmiş kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma grubu lise 9. Sınıfta öğrenim gören, deney (12 erkek, 21 kız) ve kontrol (11 erkek, 23 kız) grubu olmak üzere toplam 67 öğrenciden oluşmaktadır. Gruplar Beden Eğitimi ve Spor Dersi Ters-yüz Öğrenme Hazırbulunuşluk Ölçeği (BTÖHÖ) ile eşleştirilmiştir. Araştırma ilk hafta öntest son hafta sontest olmak üzere 7 haftayı kapsamaktadır. Tüm dünyada etkisini gösteren COVİD-19 pandemisinden dolayı okulların kapanma kararı alınmıştır. Bu sebeple son test ölçümleri altıncı haftada gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilere ön-test ve son-test olarak Voleybol Bilgi Testi (VBT), Voleybol Beceri Testi Bataryası (VBTB) ve Sporda Davranışsal Düzenleme Ölçeği (SDDÖ) uygulanmıştır. VBT, VBTB, SDDÖ’ son test puanlarından ön test puanları çıkarılarak hesaplamalar erişi puanları üzerinden yapılmıştır. Grupların VBT’ den elde ettiği puanlar Mann-Whitney U testi ile incelenmiştir ve gruplar arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p< .05). Grupların VBTB’ den aldıkları puanlara Mann- Whitney U testi uygulanmıştır. Deney ve kontrol grupları arasında manşet pas teknik becerisi erişi puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p< 0.05). Grupların SDDÖ’ nün alt boyutlarından elde ettiği puanlarına 2X5 MANOVA uygulanmış ve istatiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Erişi puanlarındaki değişim Bağımsız gruplarda t testi ile incelenmiştir. Sonuç olarak Beden eğitimi ve spor dersinde uygulanan Ters-Yüz Öğrenme Modeli’ nin öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal alanda olumlu etkileri olduğunu, devinişsel alanda ise sadece manşet pas teknik becerisinde olumlu etkisi olduğu görülmüştür.
The purpose of this study is to examine the change between the basic knowledge and skill levels of volleyball and the motivation of the students in the classroom in which the Flipped Learning Model (TÖM) is applied in physical education and sports lessons, and the basic volleyball knowledge and skill levels and the motivation of the students in the classroom where traditional teaching methods are applied. In the research, experimental design with pre test- post test paired control group was used in quantitative methods. The research group consists of a total of 67 students from the 9th grade of high school, including the experimental (12 boys, 21 girls) and the control (11 boys, 23 girls) groups. Groups were matched with the Physical Education and Sports Lesson Flipped Learning Readiness Scale (BTÖHÖ). The research covers 7 weeks, including the first week pre-test and the last week post-test. Schools were closed due to the COVID-19 pandemic, which had an impact all over the world. For this reason, the last test measurements were carried out in the sixth week. Volleyball Knowledge Test (VBT), Volleyball Skill Test Battery (VBTB) and Behavioral Regulation in Sports Scale (SDDÖ) were applied to the students in the experimental and control groups as pre-test and post-test. The calculations were made by subtracting the pre-test scores from the post-test scores of VBT, VBTB, SDDÖ. The scores obtained by the groups from VBT were examined with the Mann-Whitney U test and a statistically significant difference was found between the groups (p <.05). The Mann-Whitney U test was applied to the scores of the groups from VBTB. A significant difference was found between the passing technical skill achievement scores between the experiment and control groups (p <0.05). 2X5 MANOVA was applied to the scores of the groups obtained from the sub-dimensions of SDDÖ and a statistically significant difference was found. As a result, it has been observed that the Flipped Learning Model applied in physical education and sports lessons has positive effects on the cognitive and affective areas of the students, and only on the passing technical skill in the psychomotor field.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38640
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10409470.pdf7.31 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

496
checked on May 27, 2024

Download(s)

188
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.