Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38724
Title: Ortaokul 5. Sınıf öğrencilerinin dinleme üstbilişsel farkındalıklari ile dinlediğini anlama becerileri arasindaki ilişki
Other Titles: The relationship between listening metacognitive awareness and listening comprehension skills of middle school 5th grade students
Authors: Kılınç, Ayşe Tuba
Advisors: Sarıca, Bedri
Keywords: Dinleme becerisi
dinlediğini anlama
üstbilişsel farkındalık
listening skill
listening comprehension
metacognitive awareness
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmanın amacı, ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin dinleme üstbilişsel farkındalıkları ile dinlediğini anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma, iki değişken arasındaki ilişkiyi ortaya koyan ilişkisel tarama modeliyle oluşturulmuştur. Çalışmaya 2020-2021 eğitim öğretim döneminde Denizli iline bağlı çeşitli ortaokullarda okuyan 5. sınıf öğrencileri katılmıştır. Katılımcıların dinleme üstbilişsel farkındalık düzeylerinin belirlenmesi için Katrancı (2012) tarafından geliştirilen 3’lü Likert tipi ölçekten (ÜDAFÖ) yararlanılmıştır. Öğrencilerin dinleme becerilerini ölçmek için ise Barrett Taksonomisi temel alınarak oluşturulmuş “Dinlediğini Anlama Testi” kullanılmıştır. Toplanan veriler, Microsoft SPSS (21. 0) istatistik programıyla ??, Ss, t ve P puanı şeklinde çözümlenmiştir. Çalışmadan elde edilen verilere göre 5. sınıf öğrencilerinin dinleme öncesine, sırasına ve sonrasına ilişkin üstbilişsel farkındalık düzeyleri “Her zaman” düzeyindedir ve cinsiyete göre anlamlı fark ortaya çıkmamıştır. Öğrencilerin dinlediğini anlama beceri düzeyleri “Orta” düzeydedir. Öğrencilerin dinleme üstbiliş farkındalıkları ile dinlediğini anlama becerileri arasında pozitif yönde, orta düzey anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Çalışmanın sonuçlarından yönelimle öneriler sunulmuştur.
The aim of this study is to examine the relationship between the listening metacognitive awareness of secondary school 5th grade students and their listening comprehension skills. The study was created with the relational screening model that reveals the relationship between two variables. 5th grade students studying at various secondary schools in Denizli province participated in the study in the 2020-2021 academic year. In order to determine the listening metacognitive awareness levels of the participants, the 3- point Likert-type scale (ÜDAFÖ) developed by Katrancı (2012) was used. In order to measure the listening skills of the students, the "Listening Comprehension Test" based on Barrett's Taxonomy was used. The collected data were analyzed with the Microsoft SPSS (21.0) statistical program as ??, Ss, t and P scores. According to the data obtained from the study, the metacognitive awareness levels of the 5th grade students before, during and after listening are at the level of "Always" and there was no significant difference according to gender. The listening comprehension skill levels of the students are at the "Medium" level. A positive, moderately significant relationship was found between students' listening metacognitive awareness and their listening comprehension skills. Suggestions were presented based on the results of the study.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38724
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AYŞE TUBA KILINÇ.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

220
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

662
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.