Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38761
Title: Resim-iş öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi
Other Titles: Art teacher candidates analysis of the attitudes towards the use of virtual museum
Authors: Dinger, Kani
Advisors: Beykal Orhun, Feryal
Keywords: Görsel sanatlar
müze
sanal müze
Resim-İş eğitimi öğretmen adayları
sergileme
Visual arts
museum
virtual museum
Art education teacher candidates
exhibition
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmada temel amaç Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı öğrencilerinin sanal müze kullanımı ve sanal müze uygulamalarında bulunan teknik bilgiler hususundaki tutumlarını belirlemektir. İlköğretim ve Ortaöğretim öğrencilerinin Görsel Sanatlar dersi alt kazanımlarından olan müzecilik kavramına teknolojik imkanları kullanarak daha kısa sürede hakim olmaları açısından sanal müze uygulamaları önemli bir yer tutmaktadır. Bu sebeple öğretmenlerin sanal müze kullanımını öğrencileriyle birlikte ele alıp bu uygulamaları içselleştirmesi gerekmektedir.Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Nicel araştırma kısmında gerekli izinler alınarak Peker (2014) tarafından geliştirilen “Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçek 21 maddeden oluşan beşli Likert tipi tutum ölçeğidir. Ölçek daha derinlemesine yorum yapılabilmesi için nitel sorularla desteklenmiştir. Nitel araştırma bölümünde de katılımcılara yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. Dolayısıyla kullanılan ölçek “Karma Desen Modeli” içeren bir ölçektir. Çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Anket çalışması 1.sınıf, 2. sınıf, 3. sınıf ve 4. sınıftan toplam 97 öğrenci ile yapılmıştır. Verilerin analizi SPSS 22.0 programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere dayanarak karşılaştırılacak gruplar belirlenmiş ve karşılaştırmalar bağımsız gruplar için Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri ile yapılmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda tutum puanı ortalaması 3,66 olarak bulunmuştur. Cinsiyet, sınıf ve sanal müze ziyaretinde bulunma değişkenlerinin bu tutumlarda anlamlı bir fark olduğu görülmemektedir. Bunun yanında müze ile ilgili ders alma durumu tutum puanı hususunda etki yaratmıştır. Öğretmen adayları görsel sanatlar dersinde sanal müze kullanımının faydalı olacağını düşünmektedirler. Bu nedenle üniversitelerde sanal müzelerin önemine dikkat çekilerek, sanal müze uygulamalarına yönelik çalışmalar yapılmalıdır. Üniversitelerin yanında Milli Eğitim Bakanlığı’nın da müze dersini teşvik edici çalışmalar yürütmesi gerekmektedir. Müzelerin de bu konuya gereken önemi vererek; hem müzeye gitme imkanı olmayan bireylere müzeleri gezme imkanı sağlamaları, hem de yapılacak olan etkinliklerin, sergilerin duyurularını yaparak daha çok ziyaretçinin müzeye gelmesini sağlamaları gerekmektedir.
The main purpose of this study is to determine the attitudes and technical knowledge of the students of the Department of Art Education about the use of virtual museums in virtual museum applications. Virtual museum applications have an important place in terms of enabling primary and secondary school students to master the concept of museology, which is one of the sub-acquisitions of the Visual Arts course, in a shorter time by using technological means. For this reason, teachers should consider the use of virtual museums with their students and internalize these practices.Mixed method was used in the study. In the quantitative research part, the "Attitude Scale Towards the Use of Virtual Museum" developed by Peker (2014) with the necessary permissions was used. This scale is a five-point Likert type attitude scale consisting of 21 items. The scale was supported with qualitative questions to make a more in-depth interpretation. In the qualitative research part, semi-structured interview technique was applied to the participants. Therefore, the scale used is a scale that includes "Mixed Pattern Pattern". The working group consists of students studying at Pamukkale University, Department of Art Education in the 2020-2021 academic year. The survey was carried out with a total of 97 students from 1st grade, 2nd grade, 3rd grade and 4th grade. The analysis of the data was made using the SPSS 22.0 program. The groups to be compared were determined according to the data obtained and comparisons were made using Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests for independent groups. As a result of the researches, the average attitude score was found to be 3.66. There is no significant difference between the variables of gender, classroom and visiting virtual museums in these attitudes. In addition, taking lessons about the museum had an effect on the 8 attitude score. Pre-service teachers think that the use of virtual museums in visual arts lessons will be beneficial. For this reason, by drawing attention to the importance of virtual museums in universities, studies should be carried out for virtual museum applications. In addition to universities, the Ministry of National Education should also carry out activities that encourage the museum course. By giving due importance to this issue of museums; They should both provide the opportunity to visit the museums for individuals who do not have the opportunity to go to the museum, and they should also ensure that more visitors come to the museum by announcing the events and exhibitions to be held.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38761
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kani Dinger.pdf4.81 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

188
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

946
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.