Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38804
Title: | Otomotiv sektöründe kullanılan yüksek mukavemetli çelikler için sürtünme karıştırma kaynağı uygulaması | Other Titles: | Friction stir welding application for high strength steels used in the automotive industry | Authors: | Hüsünbeyi, Seyfettin Yekta | Advisors: | Meran, Cemal | Keywords: | Birleştirme bağlantıları mekanik dayanım sürtünme karıştırma kaynağı DP1000 çift fazlı çelik Combining connections mechanical strength friction stir welding DP1000 dual phase steel |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Parçaları bir arada tutabilmek için günümüzde pek çok yöntem vardır. Bunlardan bazıları kaynak, lehim, cıvata, perçin ve yapıştırmadır. Bu tez çalışmasında bir arada tutabilmek için kullanılan yöntem sürtünme karıştırma kaynağı olmuştur. Kullanım alanı olarak sürtünme karıştırma kaynağı otomotiv sektöründe sıklıkla başvurulan bir yöntem halinde bulunmaktadır. Bu sıklıktaki en büyük neden ise sürtünme karıştırma kaynağı ile yapılan birleştirmelerin kazandırdığı avantajlardır. Yapılan bu çalışmada alın alına birleştirme bağlantılarının, sabit takım baskı kuvvetinde (7 kN), sabit kaynak başlangıç sıcaklıklarında 950°C, farklı takım devirlerinde (900, 1180 ve 1500 min-1), farklı üç takım ilerleme hızında (60, 75, 150 mm/min) iki adet çift (dual) fazlı DP1000 çelik malzemeyi sürtünme karıştırma kaynağı ile birleştirerek oluşturulan kaynaklı bağlantıların mekanik özelliklerine etki eden faktörler incelenmiştir. DP1000 çelik malzeme için yüksek takım devrinde düşük ilerleme, düşük takım devrinde ise yüksek ilerleme hızının ihtiyacı görülmüştür. Optimum takım ilerleme hızı ve takım devri DP1000 çelik malzeme için irdelenmiştir. There are many methods available today to hold parts together. Some of these are welding, soldering, bolting, rivets and bonding. In this thesis, the method used to keep it together was friction stir welding. As a field of use, friction stir welding is a frequently used method in the automotive industry. The biggest reason for this frequency is the advantages of the joints made with friction stir welding.In this study, the butt-to-nose lap joints have a constant tool pressure force (7 kN), 950°C at constant welding start temperatures, The factors affecting the mechanical properties of the welded joints formed by combining two dual-phase DP1000 steel materials at different tool speeds (900, 1180 and 1500 min-1), at different three tool feed speeds (60, 75, 150 mm/min) with friction stir welding were investigated. For DP1000 steel material, low feed rate at high tool speed and high feed rate at low tool speed are required. Optimum tool feed rate and tool speed are discussed for DP1000 steel material. |
Description: | Bu tez çalışması Pamukkale Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Koordinasyon Birimi tarafından 2019FEBE043 nolu proje ile desteklenmiştir | URI: | https://hdl.handle.net/11499/38804 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Seyfettin Yekta Hüsünbeyi.pdf | 5.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
250
checked on Jan 21, 2025
Download(s)
308
checked on Jan 21, 2025
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.