Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38916
Title: Predictors of major satisfaction among education students
Authors: Hasret, Yılmaz
Şahin Baltacı, Hülya
Keywords: Career Adaptability
Career Construction Theory
Major Satisfaction
Person-Major Fit
Theory of Vocational Choice
Kariyer Uyumu
Kariyer Yapılandırma Kuramı
Bölüm Memnuniyeti
Birey-Bölüm Uygunluğu
Meslek Seçimi Kuramı
Publisher: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi
Abstract: The purpose of this study was to examine whether education students' career adaptability, person–major fit, willingness to work in an area related to one’s major and voluntary choice of it are significant predictors of major satisfaction. In this study, Savickas’ career construction theory and Holland’s theory of vocational choice were used. The research was designed according to the correlational model and included 828 students from the education department of a public university. The results of the hierarchical regression analysis showed that the concern, control, and confidence subscales under career adaptability were significant predictors of major satisfaction, but the curiosity subscale was not. In addition, person–major fit, willingness to work in an area related to one’s major in the future, and voluntary choice of one’s major were significant predictors of major satisfaction among the students.
Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin bölümlerini isteyerek seçmeleri, bölümleriyle ilgili bir alanda çalışmayı istemeleri, kariyer uyumları ve birey-bölüm uygunluk düzeylerinin bölüm memnuniyetinin önemli düzeyde yordayıcısı olup olmadığını incelemektir. Araştırmada Savickas'ın kariyer yapılandırma kuramı ve Holland'ın meslek seçimi kuramı temel alınmıştır. Araştırmada yordamaya yönelik ilişkisel model kullanılmıştır. Araştırma grubunu bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi lisans programlarında öğrenimlerine devam eden 828 öğrenci oluşturmaktadır. Hiyerarşik regresyon analizi sonucunda kariyer uyumunun ilgi, kontrol, güven alt boyutlarının öğrencilerin bölüm memnuniyetinin önemli yordayıcıları olduğu, merak alt boyutunun bölüm memnuniyetinin önemli bir yordayıcısı olmadığı bulunmuştur. Ayrıca birey-bölüm uygunluğu, bölümünü isteyerek seçme ve bölümüyle ilgili bir alanda çalışmayı isteme değişkenlerinin, öğrencilerin bölüm memnuniyetinin önemli yordayıcıları olduğu görülmüştür.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38916
https://doi.org/10.17066/tpdrd.1050745
ISSN: 1302-1370
Appears in Collections:Eğitim Fakültesi Koleksiyonu
Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Predictors of Major Satisfaction Among Education Students.pdf336.7 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

SCOPUSTM   
Citations

2
checked on Dec 14, 2024

Page view(s)

52
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

18
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.