Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38928
Title: Tersyüz sınıf modelinin tıp öğrencilerinin anatomi dersindeki başarı ve tutumlarına etkisi
Other Titles: the effects of flipped classroom on medical student’s success and attitudes in anatomy class
Authors: Cüneyit, İbrahim
Advisors: Adıgüzel, Esat
Keywords: Anatomi
Nöroanatomi
Ters yüz sınıf modeli
Uzaktan eğitim
Tutum ölçeği
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi
Abstract: Bu çalışmada, tıp fakültesi anatomi dersinde ters yüz sınıf modeli deneyi yapıldı.Öğrencilerin anatomi bilimine karşı tutumları, deney sonrası ters yüz sınıf modeline yönelik memnuniyet düzeyleri ve ters yüz sınıf modelinin öğrencilerin anatomi dersindeki başarısına etkisi üzerinden anatomi eğitiminde ters yüz sınıf modelinin uygulanıp uygulanamayacağının değerlendirilmesi amaçlandı. Araştırma iki aşamadan oluşturuldu. İlk aşamada araştırma sırasında uygulanan anatomi tutum ölçeği geliştirildi. İkinci aşamada ters yüz sınıf modeli uygulanarak sonuçlarına yönelik veriler toplanıp analiz edildi. Araştırma, Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesinde 2020-2021 eğitim öğretim yılı 2. sınıf 3. blok 10. modülde yer alan “serebrumun makroskopik anatomisi, inter-trans kortikal bağlantı yolakları (beyaz cevher) ve beynin damarsal yapıları” anatomi konularının işlenmesi sırasında uygulandı. Hazırlanan çalışma materyalleri (sesli sunumlar, videolar, çalışma notları vb.) dersten önce öğrencilerle paylaşılarak evlerinde ön çalışma yapmalarına olanak sağlandı. Dersin didaktik şekilde işlenmesi yerine öğrencilerin kendi çalışmaları ile öğrendikleri anatomi bilgilerini kullanabilecekleri interaktif uygulamalar yapıldı. Böylece hem öğrencilerin anatomiye yönelik tutumlarını olumlu yönde değiştirmek hem de öğrenilen bilgilerin Bloom bilişsel taksonomisine göre üst düzey basamaklarda işlenerek daha kalıcı olması amaçlandı. Çalışmanın ilk basamağı olan anatomi tutum ölçeğinin geliştirilmesi için araştırma evrenini 3., 4. ve 5. sınıfta eğitim gören 159 öğrenci oluşturdu. Çalışmanın ikinci basamağı olan ters yüz sınıf modelinin uygulanması için araştırma evrenini 2. sınıfta eğitim gören 195 öğrenci oluşturdu.Ters yüz sınıf modeli deneyi sonrası öğrencilerin ders başarılarının artıp artmadığını göstermek amacıyla iki yönteme başvuruldu. İlk olarak beş adet açık uçlu soru deney öncesi ön test ve deney sonrası son test olarak öğrencilere soruldu. Ön test ile son test arasındaki başarı oranı kıyaslandı. İkinci olarak çoktan seçmeli on dört adet soru deney sonrası soruldu. Bu on dört soru önceki yıllarda aynı konunun didaktik şekilde ile anlatılması sonrası öğrencilere sorulmuş sorulardan oluşturuldu. Önceki yıllarda öğrencilerin göstermiş olduğu başarı, ters yüz sınıf modeli deneyi sonrası çalışma grubunun göstermiş olduğu başarı ile kıyaslandı. Her iki kıyaslamada da öğrencilerin ders başarılarında istatistiksel olarak anlamlı artış olduğu görüldü.Öğrencilerin anatomiye yönelik tutumlarını değerlendirebilmek amacıyla çalışma kapsamında geliştirilen anatomi tutum ölçeği uygulandı. Öğrencilerin %28’i “anatomi dersini sevdiğini”, %47,42’si “anatomi dersinin hekimliğin temeli olduğunu”, %17,14’ü ise her iki görüşü birlikte ifade etti. Toplamda öğrencilerin %92,56’sı anatomi hakkında olumlu görüşe sahiptir. Öğrencilerin %97,7’si hastaların tanı ve tedavisi için anatominin bilinmesi gerektiğini düşündüğü anlaşıldı.Öğrencilerin %86,9’u derslere gelmeden önce hazırlanmaları gerektiğini, %90,9’u hazırlıklı geldikleri derslerin daha zevkli geçtiğini, %80’i de önce anatomiyi çalışırlarsa diğer derslerin daha kolay anlaşıldığını ifade etti. Öğrencilerin %80’inin derse hazırlık sırasında video gibi görsele dayalı materyalleri tercih ettiği, uygulama dersleri için ise %98,7’sinin teorik derslerde öğrendikleri bilgileri somutlaştırmalarına yarayan maket veya kadavra gibi ders materyallerini tercih ettiği anlaşıldı.Ters yüz sınıf modeli deneyi sonrası öğrencilerin memnuniyetlerini değerlendirmek üzere memnuniyet anketi uygulandı. Ankete verilen yanıtlar incelendiğinde,öğrencilerin ters yüz sınıf modelinden çok memnun kaldıkları ve bu modelin tüm anatomi konuları için de uygulanmasını istedikleri anlaşıldı. Pandemi sebebiyle yaklaşık 1 yıldır uzaktan eğitim alan öğrenciler, ters yüz sınıf modeli ile işlenen anatomi derslerinin “şimdiye kadar ki en verimli” dersleri olduğunu ifade etti.Bu çalışmada anatomi eğitiminde ters yüz sınıf modeli deneyi ile öğrencilerin ders başarılarının arttığı ve anatomiye karşı tutumlarının olumlu yönde değiştiği gösterildi. Sonuç olarak ters yüz sınıf modeli anatomi eğitiminde başarılı bir şekilde uygulanabilir.
In this study, the flipped classroom experiment was conducted in the anatomy course of the medical faculty. It was aimed to evaluate whether the flipped classroom can be applied in anatomy education through the students' attitudes towards anatomy, their satisfaction levels towards the flipped classroom after the experiment, and the effect of the flipped classroom on the success of the students in the anatomy course. The research consisted of two stages. In the first stage, the anatomy attitude scale which applied during the research, was developed. In the second stage, the flipped classroom was applied and the data on the results were collected and analyzed. The research was applied during the teaching of the anatomy topics of "macroscopic anatomy of the cerebrum, inter-trans cortical connection pathways (white matter) and vascular structures of the brain" in the 2nd grade 3rd block 10th module at Pamukkale University Faculty of Medicine in the 2020-2021 education period. The prepared study materials (audio presentations, videos, study notes, etc.) were shared with the students before the lesson, allowing them to do pre-study at home. Instead of teaching the lesson in a didactic way, interactive applications were made where students could use the anatomy knowledge they learned through their own studies. Thus, it was aimed to both positively change the attitudes of the students towards anatomy and to make the learned information more permanent by processing it at higher levels according to Bloom's cognitive taxonomy. In order to develop the anatomy attitude scale, which is the first step of the study, 159 students from the 3rd, 4th and 5th grades constituted the research population. For the application of the flipped classroom, which is the second step of the study, the research population consisted of 195 students from the second grade. After the flipped classroom, two methods were used to show whether the success of the students increased or not. Firstly, five open-ended questions were asked to the students as a pre-test before the flipped classroom and a post-test after the flipped classroom. The success rate between the pre-test and the post-test was compared. Secondly, fourteen multiple-choice questions were asked after the flipped classroom.These fourteen questions were chosen from the questions asked to the students after the didactic way of explaining the same subject in previous years. The success of the students in the previous years was compared with the success of the study group after the flipped classroom. A statistically significant increase in the success of the students was observed in both comparisons. In order to evaluate students' attitudes towards anatomy, the anatomy attitude scale developed within the scope of the study was applied. 28% of the students stated that they "like the anatomy lesson", 47.42% stated that "anatomy lesson is the basis of medicine", and 17.14% expressed both views together. In total, 92.56% of the students have a positive opinion about anatomy. It was understood that 97.7% of the students thought that anatomy should be known for the diagnosis and treatment of patients. 86.9% of the students stated that they should prepare before coming to the lessons, 90.9% of them stated that the lessons they came prepared for were more enjoyable, and 80% of them stated that other lessons would be easier to understand if they studied anatomy first. It was understood that 80% of the students preferred visual materials such as videos during the preparation for the lesson, and 98.7% of the students preferred course materials such as models or cadavers that helped them embody the knowledge they learned in the theoretical lessons. After the flipped classroom, a satisfaction questionnaire was applied to evaluate the satisfaction of the students. When the answers given to the questionnaire were examined, it was understood that the students were very satisfied with the flipped classroom and they wanted the flipped classroom to be applied to all anatomy subjects. Students who have been studying distance education for about a year due to the pandemic stated that the anatomy lessons taught with the flipped classroom are the "most productive lessons ever”.In this study, it was shown that the success of the students increased and their attitudes towards anatomy changed positively with the flipped classroom. As a result, the flipped classroom can be successfully applied in anatomy education.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38928
Appears in Collections:Tıp Fakültesi Tez Koleskiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ibrahim_cuneyit_tez.pdf14.86 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

322
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

442
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.