Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/39077
Title: Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi
Other Titles: Analyzing critical thinking dispositions of undergraduate music education students
Authors: Karakoç, Gonca Neslihan
Advisors: Akbulut, Efe
Keywords: Eleştirel düşünme
güzel sanatlar,
müzik eğitimi
Critical thinking
fine arts,
music education,
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırma “Müzik Eğitim Anabilim Dalı Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerini” saptamaya yönelik genel tarama ve anket modeline uygun betimsel bir araştırmadır. Araştırmada, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerini Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği aracılığıyla elde edilen verilerin belli istatistiksel işlemlerden geçirilerek saptanmasına çalışılmıştır. Bu araştırmanın evrenini Pamukkale Üniversitesi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında 2019-2020 eğitim-öğretim döneminde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Müzik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 1-2-3-4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini incelemektir. Bu kapsamda öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri cinsiyetlerine, üniversitelerine ve bireysel çalgılarına göre manidar bir farklılaşmanın oluşup oluşmadığı araştırılmıştır. Bu araştırmanın; müzik eğitimi alan öğrencilerin eleştirel düşünme becerisine ne ölçüde sahip olduklarının ve ilerideki meslek hayatlarında ne derece kullanabildiklerinin belirlenmesi, eleştirel düşünme ile ilgili eksiklikleri varsa bunları gidermeye yönelik öneriler getirmesi ve gelecekteki çalışmalara ışık tutması açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak John Ricketts tarafından geliştirilen “Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği” uygulanmıştır. 25 maddeden oluşan ölçek, örneklemi oluşturan Müzik Öğretmeni adaylarına uygulanmıştır. Araştırma kapsamında Eğitim fakültelerinde öğrenim gören müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri, ölçeğin uygulanması sonucu elde edilen verilerin ışığında, belirlenen değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Veriler, cinsiyete ve üniversiteye göre anlamlı bir farklılık ortaya koyduğu, ancak çalgı türüne göre anlamlı bir farklılığın olmadığını göstermektedir.
The purpose of this study is to investigate critical thinking dispositions of undergraduate Music Education students as a descriptive analysis that is appropriate to general survey and questionnaire model. The data have been gained by implementing statistical processes including Critical Thinking Disposition Scale that is applied to undergraduate Music Education students. The population of this study is consisted of Music Education Department students of Muğla Sıtkı Koçman University and Pamukkale University in 2019/2020 academic year. The research sample of this study is consisted of grade 1,2,3 and 4 students attending to Music Education Departments. The aim of the study is examining critical thinking dispositions of Music Education Department students. Within this scope, in this study it has been researched that if there is a meaningful differentiation for students in terms of their genders, universities and individual instruments or not. This research is thought to be significant for it may shed light to further studies, determine what are students’ critical thinking skills and how can they use it in their further vocational lives and bring proposals in fulfilling deficiencies about their critical thinking.In the research, there has been implanted ‘Critical Thinking Disposition Scale’ developed by John Ricketts. It consists of 25 items and it has been applied to Music Education undergraduate students as research sample. Within the context of the study, critical thinking dispositions of undergraduate Music Education students in Education Faculties have been analyzed comparatively by implementing questionnaire and determining data in terms of varieties. The total point of scale has not inferred a meaningful difference according to instruments, but it has inferred a meaningful difference according to gender and universities.
URI: https://hdl.handle.net/11499/39077
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gonca Neslihan Karakoç.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

80
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

114
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.