Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/39703
Title: Temel ve savaş beden eğitimi dersi alan öğrencilerin spora katılım motivasyonları ile algılanan empatik ve sosyal öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi
Other Titles: Investigation of Sports Participation Motivation and Empathic and Social Self Efficacy Levels of Students Who Take Basic and Battle Physical Education Lessons
Authors: Dağ, Muhammed
Advisors: Göde, Osman
Keywords: Beden Eğitimi
Spora Katılım Motivasyonu
Empatik ve Sosyal Öz Yeterlik
Physıcal Education
Sports Participation Motivation
Empathic and Social Self efficacy
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı, temel ve savaş beden eğitimi dersi alan öğrencilerin spora katılım motivasyonları ile algılanan empatik ve sosyal öz yeterlik değişkenlerinin kendi aralarındaki yordayıcı ilişkinin tespit edilmesi ve bazı demografik değişkenler açıdan incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim öğretim yılında askeri eğitim veren bir kamu kurumunda eğitim alan gönüllü olarak katılan toplam 274 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Algılanan Empatik ve Sosyal Öz Yeterlik Ölçeği ve Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Bu araştırma, var olan bir durumu açıklamaya çalışmasından dolayı tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Tanımlayıcı istatistikler, Pearson Kolerasyon analizi, Basit Doğrusal Regresyon Analizi, varyans analizi (ANOVA), Kruskal-Wallis H Testi ve Bağımsız Gruplar T –testi analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre spora katılım motivasyonu ile algılanan empatik ve sosyal öz yeterlik arasındaki ilişki orta düzeyde pozitif ve anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Araştırmaya katılan öğrencilerin spora katılım motivasyonları ve algıladıkları empatik ve sosyal öz yeterlikleri (sırasıyla %81 ve %85 ile) yüksek düzeyde bulunmuştur. Spora katılım motivasyonu yaşa göre anlamlı farklılık göstermemiştir (p>0,05); ancak eğitim düzeyi ve sporculuk geçmişi olup olmamasına göre anlamlı farklılık göstermiştir (p<0,05). Algılanan empatik ve sosyal öz yeterlik sporculuk geçmişine göre anlamlı farklılık göstermemiştir (p>0,05) ancak yaş ve eğitim düzeyine göre anlamlı farklılık göstermiştir (p<0,05).
The reason of this research is to, determine the predictive relationship between the motivation to participate in sports and the perceived empathic and social efficacy variables of the students who take basic and battle physical education lessons and to examine them in terms of some demographic variables. The sample of the study consists of a total of 274 students who voluntarily participated in training at a public institution providing military education in the 2020-2021 academic year. In this research, Personal information form, Perceived Empathic and Social Self Efficacy Scale, and Physical Activity Participation Motivation Scale were used to collect data.This is descriptive research with the Scanning-Model because of its explaining an existing situation.Descriptive Statistics, Pearson Correlation Analysis, Simple Linear Regression Analysis, Analysis of Variance (ANOVA), Kruskal-Wallis H test, and Independent Sample T Test analysis were used for this paper. According to the results of this research, the relation between motivation to pariticipate sports and perceived empathic and social self efficacy were found positive and meaningful moderately (p<0,05). The motivation to pariticipate sports of the students who took part in the research and their empathic and social self efficacy (respectively %81 and %85) were found high level in a amount. The motivation to pariticipate sports didn’t show meaningful difference according to age (p>0.05); however show meaningful difference student’s graduated education level and have or not have a sports background (p<0,05). The empathic and social self efficacy perceptions of the students participating in the research did’nt differ according to whether they have a sports background or not. (p>0.05); however it show meaningful difference to age and graduated education level (p<0.05).
URI: https://hdl.handle.net/11499/39703
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Muhammed Dağ.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

888
checked on May 27, 2024

Download(s)

460
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.