Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/43197
Title: TASAVVUF KÜLTÜRÜNDE MİZAHIN YERİ VE SEFÎNE-İ EVLİYÂ ÖRNEKLİĞİNDE SÛFÎLERİN MİZAHI KULLANIŞ BİÇİMLERİ
Other Titles: HUMOUR IN THE CULTURE OF SUFISM AND SUFIS' USE FORMS OF IT: EXAMPLE OF SEFÎNE-I EVLIYÂ
Authors: Türk, İdris
Abstract: Mizah, insanların farklı durumlarda, muhtelif maksatlarla başvurdukları bir eğlenme ve dinlenme aracıdır. Mizaha malzeme olabilen konular, hayatın akışında karşılaşılan durumlar kadar çoktur. Aynı şekilde bu konuların ele alınış biçimleri de muhteliftir. Bu nedenle, yapılış şekli ve içeriği itibarıyla mizah, farklı tasniflere tabi tutulur. Tasavvuf çevreleri de mizaha sıkça başvurmuşlardır. Ancak onların, mizahın her çeşidini etkin olarak kullandıklarını söylemek mümkün değildir. Sûfîler, hiciv, istihzâ, alay ve iğneleme içerikli mizahı pek kullanmamaya gayret ederler. Tasavvuf edebiyatında da nükte, latife, şaka ve temsiller halinde, seviyeli mizahî unsurlar bolca mevcuttur. Bununla birlikte tasavvuf çevrelerinden serzeniş içerikli yahut sert üsluplu mizahın nakledildiği de bir vakıadır. Ancak bu tür örnekler, ya savunma maksatlıdır yahut genele kıyasla istisna kabilindendir. Bu çalışmanın birinci kısmında, mizaha dair genel bir bilgi verilerek mizahta dikkat edilmesi gereken hususlar özetlenecektir. İkinci kısımda ise Osmanzâde Hüseyin Vassâf'ın Sefîne-i Evliyâ adlı eserinde nakledilen mizahî içerikli rivayetler ortaya konulacak ve bu rivayetler belirli bir tasnife tabi tutularak değerlendirilecektir.
URI: https://hdl.handle.net/11499/43197
ISSN: 1303-0035
2147-3064
Appears in Collections:İlahiyat Fakültesi Koleksiyonu
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection

Files in This Item:
File SizeFormat 
document (8).pdf352.32 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

52
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

28
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.