Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/45472
Title: | Okul yöneticileri ve öğretmenlerin çatışma yönetim stratejilerine ilişkin algıları | Authors: | Özsaraç Saylan, Elif | Keywords: | Çatışma yönetim strateji yönetici öğretmen |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Okul yöneticileri ve öğretmenlerin çatışma yönetimine yönelik algıları ve bu algılarının kişisel özelliklerine göre farklılık gösterip/göstermeme araştırılmıştır. Araştırmada “tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020–2021 eğitim-öğretim yılı Denizli ili merkez ilçelerinde görev yapan yönetici ve öğretmenler “Seçkisiz örnekleme” yöntemiyle seçilerek 450 kişiye ölçek dağıtılmış ve gerekli açıklamalar yapılmıştır. Ölçek sorularını araştırma kriterlerine göre dolduran 422 yönetici ve öğretmenden veriler toplanmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı; “Kişisel Bilgiler” ve “Çatışma Yönetim Stratejileri Ölçeği” olarak iki bölümden oluşmaktadır.Yönetici ve öğretmenlerin çatışma yönetimi algılarında en yüksek ortalamanın “Problemlere ortak çözümler bulunmasını tercih ederim.” maddesinde iken en düşük ortalamanın ise “Anlaşmazlıklarda çalışma arkadaşlarımın isteklerini koşulsuz benimserim” maddesi olmuştur. Yönetici ve öğretmenlerin çatışma yönetimi stratejileri alt boyutlarına yönelik algılarında en yüksek ortalamanın bütünleştirme boyutunda olduğu ve bunu uzlaşma, uyma ve hükmetme boyutları izlerken en düşük ortalamanın ise kaçınma boyutunda gerçekleştiği görülmüştür.Okul yöneticileri ve öğretmenlerin çatışma yönetimi stratejileri ve alt boyutlarına ilişkin katılımlarının cinsiyete göre bütünleştirme boyutunda kadınlar lehine yüksek olduğu görülürken yaşa göre bütünleştirme boyutunda 51 ve üstündekiler lehine yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kıdeme göre uzlaşma boyutunda 11-20 yıl kıdemli yönetici ve öğretmenler lehine yüksektir. Hükmetme boyutunda bekarlar lehine yüksek olduğu görülürken eğitim düzeylerine göre bütünleştirme, kaçınma, uzlaşma ve uyma boyutuyla genel ortalamada lisans mezunları lehine yüksek olduğu saptanmıştır. Çalıştıkları ilçeye göre Merkezefendi ilçesinde çalışan yönetici ve öğretmenlerin bütünleştirme ve uzlaşma çatışma yöntemlerini daha etkin kullanırken Pamukkale ilçesinde çalışanların uzlaşma yöntemini daha etkin kullandıkları saptanmıştır. Çatışma yönetimi alanında eğitim almaya göre ise hükmetme boyutunda çatışma yönetimiyle ilgili eğitim alanların almayanlara göre daha yüksek ortalamaya sahip oldukları tespit edilmiştir. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/45472 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Elif Özsaraç Saylan.pdf | 1.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
74
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
396
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.