Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45553
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTuncel, İbrahim-
dc.contributor.authorSarıkayış, Fatma-
dc.date.accessioned2022-07-18T12:52:32Z
dc.date.available2022-07-18T12:52:32Z
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/45553-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı 6, 7 ve 8. sınıf ortaokul öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumları ile sosyal duygusal yeterlik ve kültürlerarası farkındalık algıları arasındaki ilişkileri araştırmaktır. Ayrıca bu çalışma sosyal duygusal yeterlik ve kültürlerarası farkındalık algılarının öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumu üzerindeki yordayıcı gücünü tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği, Kültürlerarası Farkındalık Ölçeği ve Delaware Sosyal Duygusal Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma 2021 - 2022 eğitim-öğretim yılında Batman ilinin merkezinde yer alan resmi/devlet ortaokullarında öğrenim görmekte olan 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Toplam 1864 öğrenciden (6.sınıf=639, 7.sınıf=620, 8.sınıf=605) elde edilen veriler, IBM SPSS Statistics 22 paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma problemlerine yanıt aramak için normal dağılım gösterdiği anlaşılan verilere parametrik yöntemler ile analizler yapılmıştır. Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonucunda gruplar arasında ortalamaların anlamlı şekilde farklılaştığı durumlarda; varyansların homojen olduğu durumlarda post-hoc testi olarak Scheffe testi; değilse ise post-hoc testi olarak Tamhane’s T2 testleri seçilmiştir. Üç ölçekten alınan toplam puanların ve alt boyutlardan alınan puanların ilişkisini test etmek için pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Yordama ile ilgili alt problemlerin analizinde ise “basit doğrusal regresyon” ve “çoklu doğrusal regresyon” analizi kullanılmıştır. Bulguların istatistiksel analizinde anlamlılık düzeyi ?= .05 olarak alınmıştır. Araştırma bulgularına dayanarak;1. Araştırmada yer alan öğrencilerin; İngilizce dersine yönelik tutum puanlarının orta düzeyde, Sosyal duygusal yeterlik ve kültürlerarası farkındalık düzeylerinin yüksek düzeyde olduğuna, 2. 6. sınıf öğrencilerin üst sınıflardan daha yüksek tutuma, sosyal duygusal yeterlik ve kültürlerarası farkındalık algılarına sahip olduklarına,3. Araştırmada yer alan öğrencilerin kültürlerarası farkındalıkları ve İngilizce dersine yönelik tutumları arasında orta düzeyde pozitif yönde bir ilişki, kültürlerarası farkındalıkları ve sosyal duygusal yeterlikleri arasında pozitif yönde orta düzeyde ilişki, İngilizce dersine yönelik tutumları ve sosyal duygusal yeterlikleri arasında düşük düzeyde pozitif yönde bir ilişki olduğuna,4. Kültürlerarası farkındalığın İngilizce dersine yönelik tutumdaki toplam varyansın yaklaşık %23’ünü, Sosyal Duygusal Yeterliliğin İngilizce dersine yönelik tutumdaki toplam varyansın yaklaşık %9’unu, Kültürlerarası farkındalık ve sosyal duygusal yeterlik değişkenleri birlikte, İngilizce dersine yönelik tutumundaki toplam varyansın yaklaşık %24’ünü açıkladığına, Kültürlerarası Farkındalığın ve Sosyal Duygusal Yeterliğin İngilizce dersine yönelik tutumun anlamlı bir yordayıcısı olduğuna ulaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the relationships between 6th, 7th and 8th grade secondary school students' attitudes towards English lessons and their perceptions of social emotional competence and intercultural awareness. In addition, this study aims to determine the predictive power of social emotional competence and intercultural awareness perceptions on students' attitudes towards the English lesson. In the study, correlational survey model was used from quantitative research methods. In order to collect data, the Attitude Scale Towards English Lesson, Intercultural Awareness Scale and Delaware Social Emotional Competence Scale were used in the study.This study was conducted with secondary school students who are 6th,7th and, 8th grades studying in public/state secondary schools in the center of Batman province in the 2021-2022 academic year. Stratified sampling method was used in the research.The data obtained from a total of 1864 students (6th grade=639, 7th grade=620, 8th grade=605) were analyzed with the help of IBM SPSS Statistics 22 package program.To find answers to the research problems, analyzes were made with parametric methods on the data that were understood to show normal distribution. As a result of one-way analysis of variance (ANOVA), when the mean differences between the groups differed significantly; Scheffe test was selected as the post-hoc test in cases where the variances were homogeneous; if not, Tamhane's T2 tests were selected as post-hoc tests. The pearson moments product correlation coefficient was calculated to test the relationship between the total scores from the three scales and the scores from the sub-dimensions.“Simple linear regression” and “multiple linear regression” analysis were used in the analysis of sub-problems related to the prediction. In the statistical analysis of the results, the significance level was taken as ?= .05. Based on the research findings;1. It was found that middle school students who took part in the research; Their attitude scores towards English class were moderately positive, their social emotional competence were high and their level of intercultural awareness were high,2. It has been found that 6th grade students have higher attitudes, social emotional competence and intercultural awareness perceptions than upper grades,3. It was found that there was a moderately positive relationship between the students' intercultural awareness and their attitudes towards the English lesson, a moderately positive relationship between their intercultural awareness and social-emotional competencies, and a low-level positive relationship between their attitudes towards the English course and their social-emotional competencies. ,4. It was concluded that Intercultural awareness accounts for approximately 23% of the total variance in the attitude towards the English lesson, Social Emotional Competence approximately 9% of the total variance in the attitude towards the English lesson, Intercultural awareness and social emotional competence variables together account for approximately 24% of the total variance in the attitude towards the English lesson. It was concluded that intercultural awareness and Social-Emotional competence were significant predictors of attitude towards English.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİngilizce Dersine Yönelik Tutumen_US
dc.subjectKültürlerarası Farkındalıken_US
dc.subjectSosyal Duygusal Yeterliken_US
dc.subjectAttitude Towards English Lessonen_US
dc.subjectIntercultural Awarenessen_US
dc.subjectSocial-Emotional Competenceen_US
dc.titleİngilizce dersine yönelik tutumun sosyal duygusal yeterlik ve kültürlerarası farkındalık algısı ile ilişkisinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeExamining the relationship of attitude towards english lesson with social emotional competence and intercultural awareness perceptionen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid735401en_US
dc.ownerPamukkale_University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fatma Sarıkayış.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

308
checked on May 27, 2024

Download(s)

782
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.