Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45607
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDikici, Orhan-
dc.date.accessioned2022-08-03T11:13:36Z
dc.date.available2022-08-03T11:13:36Z
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/45607-
dc.description.abstractMüzik eğitiminde özengen müzik eğitiminin önemli bir yeri vardır ve birçok farklı yönleriyle araştırılmayı gerektirmektedir. Özengen müzik eğitiminin ülkemizde en yaygın olarak görülen türü enstrüman eğitimidir ve yapılan araştırmada özengen müzik eğitimi içerisinde verilen keman eğitiminin temel hedef ve davranışlara erişilebilirlik durumu ile ilgilidir. Bu araştırma özengen müzik kurslarında verilen bireysel ve grup keman eğitiminin temel hedef ve davranışlara erişilebilirlik durumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma zayıf deneysel desenli son test kontrol gruplu bir araştırmadır. Araştırma Denizli’de ilk defa özengen keman eğitimi alacak olan 13-16 yaş aralığındaki 10 kişilik çalışma grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler seçkisiz bir şekilde bireysel ve grup keman dersi alan iki gruba bölünmüştür. Araştırmanın eğitim süreci ve verilen toplanması için 14 haftalık bir eğitim planı ve eğitim sonunda öğrencilerin performanslarının değerlendirilebilmesi için Akbulut’un geliştirmiş olduğu “Psiko-motor davranışlarla ilgili sınama-ölçme durumları ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin 14 haftalık eğitim sonunda performansları video kayıt altına alınarak gözlemci ve danışmanı dışında 3 farklı gözlemci tarafından beşli likert sistemde puanlanmıştır. Gerçek puan aralıkları hesaplanarak bulgular elde edilmiştir.Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, bireysel ve grup keman eğitimi alan öğrenciler arasında elde edilen başarı oranlarının yakın olduğu gözlemlenmiştir. Bu tür araştırmaların, çalışma gruplarının farklı yaş gruplarında ve daha uzun sürelerde yapılmasının yararlı olduğu düşünülmektedir.en_US
dc.description.abstractIn music education, amateur music education has an important place, and this needs to be investigated from many aspects. The most common type of amateur music education in our country is instrument training, and this study is related to the attainability of the main objectives and behaviors of violin training within the scope of the amateur music education.This study was carried out in order to examine the attainability of the main objectives and behaviors of individual and group violin training given in the amateur music courses. This research is a post-test control group study with weak experimental design. The study was conducted with a sample of 10 individuals aged between 13 and 16 who would receive violin training for the first time in Denizli. The students were randomly divided into two groups as the ones who would take the violin lessons individually and the ones who would take the violin lessons as a group. A 14-week training plan was used for the educational process and data collection of the study, and the data of the study were collected through the "test-measurement situations scale related to psycho-motor behaviors" developed by Akbulut to evaluate the performance of the students at the end of the training. At the end of the 14-week training, the performances of the students were video recorded and scored on a five-point Likert system by three different raters other than the researcher and the supervisor. Findings were obtained by calculating the actual score ranges. According to the results obtained in the study, the success rates between the students who received individual and group violin training were found to be close. It is believed that it would be beneficial to conduct such studies in different age groups and for longer periods of time.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKemanen_US
dc.subjectözengen keman eğitimien_US
dc.subjectgrup keman eğitimien_US
dc.subjectViolinen_US
dc.subjectamateur violin trainingen_US
dc.subjectgroup violin trainingen_US
dc.titleÖzengen (amatör) müzik kurslarında verilen bireysel ve grup keman eğitiminin temel hedef ve davranışlara ulaşılabilirlik düzeyleri açısından incelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of individual and group violin training given in non-professional (amateur) music courses in terms of attainability level of the main objectives and behaviorsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid740840en_US
dc.ownerPamukkale_University-
item.languageiso639-1tr-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10481726.pdf646.23 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

208
checked on Jul 21, 2025

Download(s)

414
checked on Jul 21, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.