Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45701
Title: Okulların acil durum yönetimi bağlamında covid 19 pandemi sürecinde öğretimin yönetimi uygulamalarının değerlendirilmesi
Other Titles: Evaluation of instructional management practices during the covid 19 pandemic in the context of emergency management of schools
Authors: Çoban, Cihat
Advisors: Çelik, Kazım
Keywords: pandemi
covid-19
acil durum yönetimi
öğretimin yönetimi
pandemic
emergency management
teaching management
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmada, Covid-19 pandemi sürecinde okullarda acil durum yönetimi bağlamında okul müdürleri ve öğretmenlerin öğretimin yönetimine ilişkin algıları incelenmiştir. Çalışma ile acil durum yönetiminin aşamaları açısından pandemi sürecinin okullarda yönetilmesi, pandemi sürecinde okul yönetimine düşen görevler, öğretimin devamlılığını sağlayan unsurlar ve pandemi sürecinin okul yönetimine getirdiği ek sorumluluklar araştırılarak Covid-19 pandemisine yönelik acil durum yönetimi uygulamaların değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma modeli uygulanan bu çalışmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmada Denizli ilinin merkez ilçeleri olan Pamukkale ve Merkezefendi ilçelerinde görev yapan 16 okul yöneticisi ve 8 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak veri toplanmıştır. Araştırmada okul yönetimlerinin acil durum yönetimi bağlamında pandemi sürecine hazırlıksız yakalandıkları, ancak teknolojik hazırbulunuşluğun sorun çözme konusunda kolaylık sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Hazırlık aşamasında uzaktan eğitime ve yüz yüze eğitime yönelik hazırlıkların yapıldığı; müdahale aşamasında okullarda salgının yayılımını azaltacak ve öğrenci devamını sağlayacak müdahalelere ihtiyaç duyulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcılar tarafından pandemide okul yöneticilerinin okul personelinin beceri ve donanımına göre görevlendirmeler yaptığı ifade edilmiştir. Öğretimin devamlılığını sağlamada merkezi yönetimin hem kolaylaştırıcı hem de zorlaştırıcı etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların ifadelerine göre okul müdürlerinin pandeminin doğuracağı olumsuz sonuçları olumluya çevirecek yerel kararlar aldığı, bu kararların sonucu olarak da ek sorumluluklar üstlendikleri görülmüştür. Merkezi yönetim tarafından teknolojik altyapıya yönelik eksiklerinin giderilmesi, okul yöneticileri ve öğretmenlerin teknoloji okuryazarlığı konusundaki becerilerinin geliştirilmesi, okullarda acil durum yönetimi planlarına salgın hastalıklara yönelik planlamanın detaylandırılması önerilmektedir.
In this study, the perceptions of school principals and teachers about the management of teaching were examined in the context of emergency management in schools during the Covid-19 pandemic process. With this study, it is aimed to evaluate the emergency management practices for the Covid-19 pandemic by investigating the management of the pandemic process in schools in terms of the stages of emergency management, the duties of the school administration in the pandemic process, the elements that ensure the continuity of education and the additional responsibilities that the pandemic process brings to the school administration. In this study, where qualitative research model was applied, case study design was used. In the study, data were collected by using a semi-structured interview form with 16 school administrators and 8 teachers working in Pamukkale and Merkezefendi districts, which are the central districts of Denizli province. In the research, it was concluded that school administrations were caught off guard for the pandemic process in the context of emergency management, however technological readiness made it easier to solve problems. In the preparation phase, preparations were made for distance learning and face-to-face learning; during the intervention phase, it was concluded that interventions were needed to reduce the spread of the epidemic in schools and to ensure student attendance. It was stated by the participants that in the pandemic, school administrators made assignments according to the skills and competencies of the school staff. It was concluded that the central administration has both facilitating and complicating effects in ensuring the continuity of education. According to the statements of the participants, it was seen that school principals took local decisions that would turn the negative consequences of the pandemic into positive, and as a result of these decisions, they assumed additional responsibilities. It is recommended by the central administration to eliminate the deficiencies in technological infrastructure, to improve the skills of school administrators and teachers in technology literacy, to elaborate the planning for epidemic diseases in emergency management plans in schools.
URI: https://hdl.handle.net/11499/45701
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10495176.pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

296
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

490
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.