Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/49590
Title: | Ergenlerde üstbiliş ve sınav kaygısı arasındaki ilişkide ruminasyon ve bilişssel esnekliğin aracılık rolü | Other Titles: | The mediating role of rumination and cognitive flexibility in the relationship between metacognition and test anxiety in adolecents | Authors: | Kırkık, Mertcan | Advisors: | Balkıs, Murat | Keywords: | Eğitim ve Öğretim Education and Training Psikoloji Psychology Bilişsel esneklik Cognitive flexibility Ergenler Adolescents Giriş sınavları Entrance exams Lise öğrencileri High schools students Ruminasyon Rumination Sınav kaygısı Test anxiety Ölçekler Scales Üstbiliş Metacognitive Sınav kaygısı üstbiliş ruminasyon bilişsel esneklik Test anxiety metacognition rumination cognitive flexibility |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi | Abstract: | Bu çalışmanın amacı üstbiliş ve sınav kaygısı arasındaki ilişkide ruminasyon ve bilişsel esnekliğin aracılık rolünün incelenmesidir. Araştırmanın katılımcıları Mardin ilinde çeşitli orta öğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan 504 son sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmada veri toplamak için "Sınav Kaygısı Envanteri", "Üstbiliş Ölçeği Çocuk Ergen Formu", "Ruminasyon Ölçeği Kısa Formu", "Bilişsel Esneklik Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 20.0 ve AMOS 22.0 kullanılarak yapılmıştır. YEM analizi sonuçları, bilişsel esneklik ve ruminasyonun üstbilişler ve sınav kaygısı arasındaki ilişkiye aracılık ettiğini göstermiştir. YEM analizleri ayrıca bilişsel esnekliğin, ruminasyon ve sınav kaygısı arasındaki ilişkide de kısmi aracılık rolü üstlendiğini göstermiştir. Bulgular ilgili alanyazın ve kuramsal çerçeve ışığında tartışılmış, uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Sınav kaygısı, üstbiliş, ruminasyon, bilişsel esneklik The aim of the current study is to investigate mediation role of rumination and cognitive flexibility in the relationship between metacognition and test anxiety. The participants consist of 504 high school students in Mardin City. Data were obtained via "Test Anxiety Inventory", "Metacognition Questionnaire Child and Adolescent Form", "Rumination Questionnaire Short Form", "Cognitive Flexibility Scale" and "Personal Information Form". Data were analyzed by using SPSS 20.0 and AMOS 22.0. Structural Equation Modeling (SEM) analyzes were used to determine the indirect and direct relationships between metacognition, rumination, cognitive flexibility, and test anxiety. The results of SEM analysis showed that cognitive flexibility and rumination mediate the relationship between metacognition and test anxiety. The SEM analyses also indicated that cognitive flexibility has a partial mediation role in the relationship between rumination and test anxiety. The findings were discussed in light of the relevant literature and theoretical framework, and suggestions were provided for practitioners and researchers. Keywords: Test anxiety, metacognition, rumination, cognitive flexibility |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=_F5QEpayDXGqGZlp9XiFtFAlsGZbowzDwA8NgRPjfD7Ul-RtLbQdmbJAucW58w78 https://hdl.handle.net/11499/49590 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.