Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/49682
Title: | Öğretmen adaylarının proaktif kişilik özellikleri, başarı motivasyonları ve öznel mutlulukları arasındaki ilişkinin incelenmesi | Other Titles: | Investigation of relationship among proactive personality traits | Authors: | Ayçiçek, Abdullah | Advisors: | Ağbuğa, Bülent | Keywords: | Psikoloji Psychology Aday öğretmenler Candidate teachers Başarı Success Kişilik Personality Kişilik özellikleri Personality traits Motivasyon Motivation Mutluluk Happiness Proaktif kişilik Proactive personality Öznel mutluluk Subjective happiness Öğretmen adayları proaktif kişilik öznel mutluluk başarı motivasyonu Teacher Candidates Proactive Personality Subjective Happiness Motivation for Success |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi | Abstract: | Bu tezin amacı, bir devlet üniversitesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının proaktif kişilik özellikleri, başarı motivasyonları ve öznel mutlulukları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını tespit etmektir. Bu kapsamda, üç farklı fakültede öğrenim gören [Spor Bilimleri Fakültesinden (111), Eğitim Fakültesinden (221) ve Fen Edebiyat Fakültesinden (145)] toplam 477 öğretmen adaylarından veriler toplanmıştır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla Proaktif Kişilik Envanteri, Öznel Mutluluk Envanteri ve 2×2 Başarı Motivasyon Envanteri kullanılmıştır. Bu verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistik analizi, tek yönlü ANOVA, Post-hoc testi ve Pearson korelasyon analizleri uygulanmıştır. Yapılan istatistik analizi sonucu öğretmen adaylarının cinsiyete göre proaktif kişilik özellikleri, başarı motivasyonları ve öznel mutluluklarının arasında anlamlı farklılıklar bulunamamıştır. Ancak proaktif kişilik, performans yaklaşım, görev yaklaşım ve performans kaçınım değişkenleri için fakülteler arası istatistiki yönden anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Bununla birlikte, proaktif kişilik özellikleri açısından hem başarı motivasyonu hem de öznel mutlulukları açısından anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki çıkmıştır. Bu tez, bir devlet üniversitesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının proaktif kişilik özellikleri, başarı motivasyonları ve öznel mutlulukları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını incelemesi sebebi ile literatürde bir ilk olma özelliği taşımaktadır. Gelecekte yapılacak olan araştırmalar da daha büyük örneklem gruplarıyla ve farklı fakültelerde öğrenim gören öğretmen adayları da dahil edilerek genişletebilir. Bununla birlikte üniversiteler, öğretmen adaylarının proaktif kişilik özelliklerini ve mutluluk seviyelerini arttırıcı tedbirler alabilir. Bu tedbirlerden biri, proaktif kişilik özellikleri ve öznel mutluluk hakkında dersler konulması olabilir. Anahtar Kelimeler; Öğretmen adayları, proaktif kişilik, öznel mutluluk, başarı motivasyonu The aim of this thesis is that the teacher studying at a state university to determine whether there is a significant relationship between candidates' proactive personality traits, motivation for success and happiness. In this context, data were collected from 477 teacher candidates from three different faculties [from the Faculty of Sports Sciences (111), the Faculty of Education (221) and the Faculty of Arts and Sciences (145)]. In order to collect research data; Proactive Personality Inventory, Subjective Happiness Inventory and 2x2 Success Motivation Inventory were used. In the analysis of these data; descriptive statistical analysis, one way ANOVA, Post-hoc test and Pearson correlation analysis were applied. As a result of the statistical analysis, no significant differences were found between the proactive personality traits, motivation for success and subjective happiness of teacher candidates according to gender. However, statistically significant differences were determined between faculties for the variables of proactive personality performance approach, task approach and performance avoidance. At the same time, a significant and positive relationship emerged in terms of both success motivation and subjective happiness in terms of proactive personality traits. This thesis is a first in the literature as it examines whether there is a significant relationship between proactive personality traits, motivation for success and subjective happiness of teacher candidates studying at a state university. Research to be done in future can also be expanded with larger sample groups and including teacher candidates from different faculties. In addition, universities can take precautions to increase teacher candidates' proactive personality traits and happiness levels. One of these precautions can be to introduce classes about proactive personality traits and subjective happiness. Keywords: Teacher Candidates, Proactive Personality, Subjective Happiness, Motivation for Success |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=9MiDp3x86xrwjpi5-14w-Xt_mJg7FR3_pg_tuXpgP3TNBrxRZQc2smp4LvwC-dG1 https://hdl.handle.net/11499/49682 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.