Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/50389
Title: | Bilim sanat merkezlerinde görevli öğretmenlerin ve öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin steam eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi | Other Titles: | Evaluation of the opinions of the teachers working in science and art centers and the middle school students on steam education | Authors: | Akçin, Necla Reyhan | Advisors: | Süzen, Hatice Nilüfer | Keywords: | Görsel Sanatlar STEAM BİLSEM Bilsem Eğitimi Visual Arts Bilsem Education |
Abstract: | Bilim (science), teknoloji (technology), mühendislik (engeenering), sanat (arts) ve
matematik (mathematics) kelimelerinin baş harflerinin bileşiminden oluşan bir kavram
olan steam eğitimi ile ülkemizde farklı çalışmalar yapılmaktadır. Steam öğretiminin daha
nitelikli uygulamaların olabilmesi için öğretmenlerin ve öğrenim gören ortaokul
öğrencilerin Steam eğitimi ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi önemlidir. Bu çalışmada
Denizli ili Bilsem’lerde çalışan branş öğretmenlerin ve öğrenim gören ortaokul
öğrencilerinin görüşleri alınarak Steam eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemek
hedeflenmiştir.
Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında Denizli ili’nde iki Bilsem’de
gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin kendi branş alanlarından oluşmaktadır. Araştırmaya
katılacak öğrenciler ise; Görsel sanatlar yetenek alanıyla genel zihinsel yetenek alanında
öğrenim gören ortaokul öğrencilerinden oluşmaktadır.
Araştırma yöntemi olarak nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama deseninin
seçildiği bu çalışmada veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan anket formları aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırmaya gönüllü branş toplam öğretmen ve öğrenciler ile anket
uygulaması yapılmıştır. Toplanan veriler SPSS veri analizi yöntemi kullanılarak analiz
edilecek ve yorumlanarak sonuç ve öneriler yazılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen
sonuçlara göre, Steam eğitiminin, farklı disiplinlerin katkısıyla zenginlik kazanmıştır.
Steam eğitimi yaratıcı düşünce, icat, sosyal ilişkilerde başarı, liderlik, iletişim ve sanatsal
vii
becerilerin destekler sorusuna en yüksek desteğin verilmesinin öğrencilerde yaratıcı
düşüncenin sanatla öğrenmeyi zenginleştirdiği gözlenmiştir. Ayrıca, Steam eğitimiyle,
öğrencilerde yeni düşünce tarzları ve motivasyonla özgün projelerde gerçek hayat
problemlerine çözümler bulmaya başladıkları gözlenmiştir. Steam uygulamalarını
gerçekleştirmede ankete katılan öğretmenlerimiz kendilerini geliştirmek ve yetiştirmek
adına eğitimlerin artırılmasını ve yaygınlaştırılmasını öngörmüşlerdir. Bu anlamda genel
olarak Steam eğitiminin gerekliliği ve önemi bir kez daha ortaya çıkmıştır.
Günümüz dijital bilişim çağıdır. Dijital teknolojiler hızlı ve etkili bir şekilde
görüntülenmesi estetik boyutuyla ön plana çıkmaktadır. Dolayısıyla da sanat ayırt edici
olduğundan Steam eğitimi içerisinde sanat tercih edilmelidir. Various studies are carried out in our country with steam education, which is a concept consisting of the combination of the initials of the words science (science), technology (technology), engineering (engineering), art (arts) and mathematics (mathematics). It is important to determine the opinions of teachers and secondary school students about Steam education so that Steam teaching can be more qualified applications. In this study, it was aimed to determine the opinions of the branch teachers working in Bilsems in Denizli province and the opinions of the secondary school students studying on Steam education. The research was carried out in two Bilsems in Denizli in the 2021-2022 academic year. It consists of teachers' own branch areas. The students who will participate in the research are; It consists of secondary school students studying in the field of visual arts talent and general mental ability. In this study, in which descriptive survey design was chosen from the quantitative research designs as the research method, the data were collected through questionnaire forms prepared by the researcher. A questionnaire was applied to the research with volunteer branch teachers and students. The collected data will be analyzed and interpreted using SPSS data analysis method, and conclusions and recommendations are written. According to the results obtained within the scope of the research, Steam education has gained wealth with the contribution of different disciplines. It has been observed that ix giving the highest support to the question of "Steam education supports creative thinking, invention, success in social relations, leadership, communication and artistic skills" enriches learning with creative thinking in students. In addition, with Steam education, it has been observed that students start to find solutions to real life problems in original projects with new ways of thinking and motivation. Our teachers, who participated in the survey in realizing Steam applications, envisaged increasing and disseminating trainings in order to improve and train themselves. In this sense, the necessity and importance of Steam education in general has emerged once again. Today is the age of digital computing. Digital technologies come to the forefront with the aesthetic dimension of being displayed quickly and effectively. Therefore, since art is distinctive, art should be preferred in Steam education. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/50389 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxLK6zMIzoXr0hhw2QosZdzQgCMsEd6xvi8Vy5clgw-fv |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10528635.pdf | 2.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
526
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
590
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.