Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/50952
Title: | Ortaöğretim kurumlarındaki öğretmenlerin öğrenen okul algı düzeyleri ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki | Other Titles: | The relationship between the learning school perception level of teachers and organizational happiness level in secondary educational ınstitutions | Authors: | Bozkaya, Arzu | Advisors: | Çobanoğlu, Fatma | Keywords: | Öğrenen okul örgütsel mutluluk öğretmen mutluluğu öğrenen örgüt Learning school organizational happiness teacher happiness learning organization |
Abstract: | Bu çalışmada ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okullarının öğrenen okul olma düzeyi ile öğretmenlerin mutluluğu arasındaki ilişkiyi belirlenmek hedeflenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırma, Denizli ili Pamukkale ve Merkezefendi ilçelerindeki liselerde görev yapmakta olan öğretmenleri kapsamaktadır. Araştırmada, tesadüfi örneklem yöntemi ile seçilen 380 öğretmenden veri toplanmıştır. Katılımcılarla bizzat görüşülerek bir kısmı ile ise Google form kullanılarak veriler toplanmıştır. Araştırmada, veriler Öğrenen Okul Ölçeği ve Oxford Mutluluk Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler normal dağıldığından parametrik testlerden betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans (ANOVA) analizi, Pearson korelasyon testi ve çoklu doğrusal regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin öğrenen okul olma ve alt boyutlarına ilişkin algı düzeyleri yüksektir. Buradan öğretmenlerin iş birliğine yatkın, birlikte çalışabilen; kurumun ortak hedef ve amaçlarını benimsemiş, düşünce ve dünyayı algılaması oturmuş bireyler oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin görüşleri açısından cinsiyete göre herhangi bir fark görülmezken Merkezefendi ilçesinde görev yapan öğretmenlerin öğrenen okul algı düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrenim durumu ve kıdem değişkenleri açısından öğrenen okul olma algıları değişmezken sosyoekonomik durumu orta düzey olan okullardaki öğretmenler okullarını daha çok öğrenen okul olarak görmektedirler. Sosyal bilimler branşında yer alan öğretmenlerin teknik öğretmenlere kıyasla öğrenen okul algı düzeylerinin anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin örgütsel mutlulukları orta düzeyde bulunmuş olup tek boyutlu olan bu ölçekte hiçbir değişkene göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Diğer taraftan öğrenen okul ile
örgütsel mutluluk arasında pozitif yönlü düşük ilişki olduğu belirlenmiştir. Son olarak öğrenen okul olma durumu örgütsel mutluluğun sadece %4 ünü açıklamaktadır. In this research, it is aimed to determine the opinions of teachers working in secondary education institutions on the relationship between their levels of being a learning school and their happiness. The relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. This research includes teachers working athigh schools in Pamukkale and Merkezefendi districts of Denizli. In the study, data were collected from 380 teachers selected by random sampling method. Data were collected by interviewing participants face-to-face, and by using a Google form with some others. In the study, data were collected with the Learning School Scale and the Oxford Happiness Scale. Since the data were normally distributed, descriptive statistics from parametric tests, independent sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Pearson correlation test and multiple linear regression analyzes were used. According to the results of the research, teachers' perception levels of being a learning school and its sub-dimensions have been found to be high. Taking this into consideration, it has been concluded that teachers are collaborative and able to work together; and they have adopted the common goals and objectives of the institution and have a settled thought and world perception. While there was no difference in the views of teachers according to gender, it was determined that the teachers working in Merkezefendi had higher learning school perception levels. While the perceptions of being a learning school do not change according to the variables of educational status and seniority, teachers workingat socioeconomically middle-class schools see their schools as learning schools. The learning school perception levels of the teachers in the social studies branch have been determined to differ significantly when compared to the technical teachers’. The organizational happiness of the teachers participating in the research was found to be moderate, and there was no significant difference according to any variable in this one-dimensional scale. On the other hand, it has been determined that there is a low positive relationship between learning school and organizational happiness. Finally, being a learning school explains only 4% of organizational happiness. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/50952 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpRyobZ8hrO427cQcezCjRCoIHztvOjr5-4tTgVkY5n7ds |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10541657.pdf | 1.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
284
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
434
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.