Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/51565
Title: Eğitimde sosyal adalet liderliğine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri: Karma yöntem araştırması
Other Titles: Views of school administrators about social justice leadership in education: Mixed method research
Authors: Demir, Bahriye Yeşim
Advisors: Nayır, Funda
Keywords: sosyal adalet
sosyal adalet liderliği
okul yöneticileri
social justice
social justice leadership
school administrators
Abstract: Bu araştırmanın amacı, Denizli ilindeki okul yöneticilerinin sosyal adalet liderliğine ilişkin görüş, uygulama ve çözümlerini incelenmektir. Bu araştırmada, nicel ve nitel verilerin birlikte kullanıldığı karma yöntem açımlayıcı sıralı desen benimsenmiştir. Çalışmanın nicel boyutunda Denizli ili Merkezefendi ve Pamukkale ilçesindeki devlet okullarında görev yapmakta olan 245 okul yöneticisi, çalışmanın nitel boyutuna ise 11 okul yöneticisi dahil edilmiştir. Çalışmanın nicel verileri Türkçeye uyarlanan “Sosyal Adalet Liderliği” ölçeği ile nitel verileri ise yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma bulgularındaki nicel veriler incelendiğinde okul yöneticilerinin sosyal adalet liderliğine ilişkin düzeylerinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Okul yöneticilerinin sosyal adalet liderliği boyutları okul liderliği bağlamında yüksek, okul bağlamında düşük, toplum ve politik bağlamlarda orta düzeyde oldukları saptanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda elde edilen verilere göre, okul yöneticilerinin sosyal adaleti hayata geçirirken sosyal adalet liderliği davranışları gösterdikleri gözlemlenmiştir. Sonuç olarak araştırmaya katılan okul yöneticilerinin bireysel olarak sosyal adalet yönelimlerinin olduğu, ancak bu yönelimi hayata geçirmek için strateji geliştirme kısmında maddi kaynak kısıtlılığı, bölgeler arası farklar, uygulanan politikalar ve sosyal adalet liderliği yaklaşımı ile ilgili yeterli bilgi ve donanıma sahip olmayışları gibi sorunlarla karşılaştıkları gözlemlenmektedir.
The purpose of this study was to examine the, opinions practices and solutions of school administrators regarding social justice leadership in Denizli. In this research, quantitative and qualitative data was used together in a mixed method exploratory sequential pattern. In the quantitative dimension of the study, 245 school administrators working in public schools in Merkezefendi and Pamukkale districts of Denizli province and 11 school administrators were included in the qualitative dimension of the study. The quantitative data of the study were collected with the "Social Justice Leadership" scale adapted to Turkish and the qualitative data were collected within a semi-structured interview form. When the quantitative data in the research findings were examined, it was determined that the levels of school administrators' views on social justice leadership were moderate. It was found that they were high in the context of school leadership, low in the school context, and moderate in social and political contexts. In the qualitative dimension of the research, it was observed that school administrators show social justice leadership behaviors while implementing social justice. Resource constraints, differences between regions and policies implemented cause limitations in the size of strategies applied by school administrators while implementing social justice. As a result, it was determined that the school administrators who participated in the research have individual orientations toward social justice; however, they struggle to implement these orientations due to a shortage of financial resources, regional differences, policies implemented, and insufficient knowledge and equipment regarding the social justice leadership approach
URI: https://hdl.handle.net/11499/51565
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUWZdwChWVWUQbjPgf_1ADXdNClcGHF1DvoQiBs9DxVOl
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10518582.pdf1.77 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

456
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

1,222
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.