Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/51677
Title: Eğitim örgütlerindeki öğretmenlerin mental iyi oluş düzeyi ile iş yaşam kalitesi arasındaki ilişki
Other Titles: The relationship between teachers’ mental well-being and quality of work life level in educational organizations
Authors: Boyalıoğlu, Şerife
Advisors: Çobanoğlu, Fatma
Keywords: Mental iyi oluş
iş yaşam kalitesi
öğretmen
ortaöğretim
Mental well being
work life quality
teacher
secondary education
Abstract: Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kademelerinde çalışan öğretmenlerin eğitim örgütlerindeki mental iyi oluşları ile iş yaşam kaliteleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir. İlişkisel tarama modelinde yürütülen bu araştırmanın evreni, 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında Denizli Merkezefendi ve Pamukkale ilçelerinde ortaöğretim kademesinde çalışmakta olan 1964 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evrende bulunan eğitim çalışanları arasından tabakalı eleman örnekleme yöntemi ile seçilen merkez ilçeleri temsil eden toplam 331 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, kişisel bilgi formu, Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği ve İş Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen bulgular ışığında; öğretmenlerin mental iyi oluş düzeylerinin ve iş yaşam kalitelerinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin mental iyi oluş düzeyleri ile iş yaşam kalitesi düzeyleri arasında anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçların yanı sıra, öğretmenlerin mental iyi oluşları demografik değişkenlere göre karşılaştırıldığında öğretmenlerin mental iyi oluş düzeylerinin cinsiyetlerine ve branşlarına göre benzer olduğu, ancak medeni durum, öğrenim düzeyi ve mesleği isteyerek seçip-seçmeme, yaş ve kıdem durumlarına göre farklılık gösterdiği anlaşılmıştır. Öğretmenlerin iş yaşam kaliteleri demografik değişkenlere göre karşılaştırıldığında ise öğretmenlerin iş yaşam kalitelerinin cinsiyetlerine ve branşlarına göre benzer olduğu ancak medeni durum, öğrenim düzeyi, mesleği isteyerek seçip-seçmeme, yaş ve kıdem durumlarına göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this research is to determine whether there is a significant relationship between the quality of work life and mental well-being of teachers working in secondary schools. The population of this research, which was carried out in the relational survey model, consists of 1964 teachers working in secondary schools in Denizli Merkezefendi and Pamukkale districts in the 2021-2022 academic year. The sample, on the other hand, consists of a total of 331 teachers representing the central districts being chosen with the stratified element sampling method.The data were collected using Personal Information Form, Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale and Work Life Quality Scale. According to findings, it has been concluded that teachers' mental well-being levels and the quality of work life are high. It was concluded that there is a significant, positive and moderate relationship between teachers' mental well-being and their work life quality levels. when the findings on teachers' mental well-being are compared according to demographic variables, it is understood that the mental well-being levels of teachers were similar according to their gender and branches but a significant difference according to their marital status, education level, willingness to choose the profession, age and seniority. When the findings on teachers’ work life quality are compared according to their demographic variables, it is understood that the teachers’ work life quality was similiar according to their gender and branches. However, there is a significant difference according to their marital status, education level, willingness to choose the profession, age, and seniority.
URI: https://hdl.handle.net/11499/51677
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10556072.pdf3.11 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

306
checked on May 27, 2024

Download(s)

696
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.