Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/51693
Title: | Müzik öğretmenliği lisans programında yer alan piyano eğitimi dersi içeriğine uygun hazırlanan ve işlevsel becerileri kapsayan model önerisinin öğrencilerin başarı düzeylerine etkisi | Other Titles: | The effect of the model proposal on the success levels of the students which ıncludes functional skills and prepared in accordance with the content of the piano education course in the music teaching undergraduate program | Authors: | Ertem, Atakan | Advisors: | Akbulut, Efe | Keywords: | Müzik eğitimi piyano eğitimi işlevsel piyano becerileri Music education piano education functional piano skills |
Abstract: | Bu araştırmanın amacı, müzik öğretmenliği lisans programında yer alan piyano eğitimi dersi
içeriğine uygun hazırlanan ve işlevsel becerileri kapsayan model önerisinin öğrencilerin
başarı düzeylerine etkisini araştırmaktır. Araştırma, işlevsel becerileri kapsayan bir model
olması, piyano eğitimcilerine kaynak olması ve daha sonraki çalışmalara yol gösterecek
olması bakımından önem arz etmektedir. Bu araştırma, nicel ve nitel desenlerin bir arada
kullanıldığı karma bir araştırmadır. Araştırmacı tarafından müzik öğretmenliği lisans
programında yer alan piyano eğitimi dersi için işlevsel becerileri içeren bir model önerisi
hazırlanmıştır. Araştırmanın nicel basamağında yarı deneysel desenlerden sontest
eşleştirilmiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu seçkisiz
olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçsal örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir.
2021-2022 eğitim-öğretim yılında lisans öğrenimi gören öğrencilerden daha önce piyano
eğitimi almamış olmak ölçütüne göre deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur.
Araştırmanın deney grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan müzik öğretmenliği lisans
programında yer alan piyano eğitimi dersi için işlevsel becerileri içeren model önerisi
uygulanmıştır. Araştırmanın kontrol grubuna ise hali hazırda süregelen geleneksel piyano
eğitimi uygulanmıştır. Araştırmanın deney ve kontrol grubunu oluşturan öğrencilerden
2021-2022 eğitim-öğretim yılının sonunda araştırmacı tarafından sontest için seçilen eser ve
etütlerin seslendirilmesi ile sorulan yazılı soruların cevaplandırılması istenmiştir. Bu
performanslar video kaydına alınmıştır. Video kayıtları piyano eğitimi alanında 5 uzmana
izletilmiş ve araştırmacı tarafından hazırlanan dereceli puanlama anahtarı (rubrik)
vasıtasıyla puanlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubuna dahil edilen öğrencilerin
cinsiyetleri, yaşları, mezun oldukları lise türleri, daha önce piyano eğitimi almış olma
durumları ve bireysel çalgılarının betimlenmesinde frekans (f) ve yüzde (%) analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın deney ve kontrol grubu öğrencilerini puanlayan gözlemciler
arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik olarak “Pearson Korelasyon Analizi”
kullanılmıştır. Gözlemciler arasında çok yüksek düzeyde olumlu yönde bir ilişki
görülmüştür. Elde edilen puanların normal bir dağılım gösterip göstermediğini tespit etmek
amacıyla “Shapiro-Wilk Normallik Testi” değerlerine bakılmıştır. Bu testin sonucuna göre,
gözlemcilerin puanlarının normal bir dağılıma sahip olduğu görülmüştür. Araştırmada
veriler normal dağıldığı için ve literatüre bakıldığı zaman çalışma grubunun az olduğu
durumlarda “Bağımsız Örneklem T-Testi” kullanılmasında herhangi bir sakınca olmadığı
görüldüğü için araştırmada nicel veriler “Bağımsız Örneklem T-Testi” kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırmanın nitel basamağında ise temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır.
2021-2022 eğitim-öğretim yılının sonunda deney grubu öğrencileri ve uygulamayı yapan
öğretim elemanı ile araştırmacı tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formları
kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmeler, betimsel analiz ile analiz edilmiştir.
vii
Araştırmanın sonuçlarına bakıldığı zaman, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin teknik
boyut sontest toplam puanları arasında ve müzikal boyut sontest toplam puanları arasında
deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney ve kontrol grubu
öğrencilerinin işlevsel ve teorik boyut sontest toplam puanları ve genel başarı düzeyleri
sontest toplam puanları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Deney grubu öğrencilerinin uygulanan piyano eğitimi modeline ilişkin olarak; deneysel
süreçten memnun kaldıkları, aldıkları eğitimden mutlu oldukları ve modele yönelik olumlu
izlenimlere sahip oldukları görülmektedir. Öğrencilere göre, uygulanan model özellikle
deşifre yapabilme, eşlik yazabilme ve eşlik seslendirebilme gibi işlevsel piyano çalma
becerilerine katkı sağlamaktadır. Uygulamayı yapan öğretim elemanı uygulanan piyano
eğitimi modeline ilişkin olarak; deney grubu öğrencilerinin piyano çalma becerilerine katkı
sağlandığını belirtmiştir. Akor yapıları, akor bağlantıları, alterasyon, modülasyon, vb. teorik
bilgilerin öğretilmesinin gerekli olduğu, özellikle ana çalgısı piyano olmayan öğrencilerin
bu modele daha çok ihtiyaç duyduğu, öğrencilerin bu modelle piyano çalmaktan keyif
aldıkları, eşlik ve düzenleme yapabildikleri için arkadaşlarıyla birlikte müzik yapabiliyor
olma durumundan mutluluk duydukları ve genel olarak modelin fayda sağladığı sonuçlarına
varılmıştır. Bu çalışmada hazırlanan işlevsel becerileri içeren piyano eğitimi modelinin
müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda verilen piyano derslerinde kullanılması, müzik
öğretmenliği lisans programında (müfredatta) yer alan piyano derslerine 2 yarıyıldan daha
fazla süre verilmesi, müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki piyano derslerinin haftalık
saatlerinin arttırılması, piyano derslerinin hedef ve kazanımlarının belirlenmesi, piyano
derslerine yönelik öğretim programı hazırlama ve geliştirme çalışmalarının yapılması,
eğitimde fırsat eşitliği yakalamak amacı ile planlı, programlı ve aşamalı öğretim
programlarının kullanılması, bu araştırmaya benzer çalışmaların daha geniş çalışma
gruplarıyla yapılması, ileri seviyedeki öğrenciler için benzer model ve metodolojilerin
hazırlanması önerilmektedir. The aim of this research is to investigate the effect of the model proposal, which is prepared in accordance with the content of the piano education course in the music teaching undergraduate program and includes functional skills, on the achievement levels of students. The research is considered significant in that it is a model that covers functional skills, is a resource for piano educators, and will guide further studies. This research is a mixed research in which quantitative and qualitative research methods are used together. A model proposal including functional skills was prepared for the piano education course in the music teaching undergraduate program by the researcher. For the quantitative step of the research, the posttest-matched control group design, one of the quasi-experimental designs, was used. The study group of the research was selected by using the purposive sampling method, which is one of the non-random sampling methods. Experimental and control groups were formed from the undergraduate students in the 2021-2022 academic year according to the criterion of not having received piano education before. A model proposal including functional skills for the piano education course in the music teaching undergraduate program prepared by the researcher was applied to the experimental group of the research. On the other hand, traditional piano education, which is currently ongoing, was applied to the control group of the study. At the end of the 2021-2022 academic year, the students, who constitute the experimental and control groups of the research, were asked to answer the written questions about performing the works and etudes selected by the researcher for the post-test. These performances were videotaped. The video recordings were watched by 5 experts in the field of piano education and scored according to a rubric prepared by the researcher. Frequency (f) and percentage (%) analysis were used to describe the gender, age, type of high school they graduated from, their previous piano education and individual instruments of the students included in the study group of the research. "Pearson Correlation Analysis" was used to examine the relationship between the observers who scored the experimental and control group students of the study. A very high level of positive correlation was concluded among the observers. "Shapiro-Wilk Normality Test" values were examined in order to determine whether the obtained scores showed a normal distribution. According to the results of this test, it was seen that the scores of the observers had a normal distribution. Since the data were normally distributed in the research and when the literature was examined, it was seen that there was no harm in using the "Independent Sample T-Test" in cases where the study group was small, and the quantitative data in the study were analyzed using the "Independent Sample T-Test". In the qualitative stage of the research, the basic qualitative research design was used. At the end of the 2021-2022 academic year, interviews were conducted with the experimental group students and the teaching staff, using semistructured interview forms prepared by the researcher. These interviews were analyzed by ix descriptive analysis. When the results of the study are evaluated, no significant difference was found between the technical dimension posttest total scores and the musical dimension posttest total scores of the experimental and control group students in favor of the experimental group. A significant difference was found in favor of the experimental group between the functional and theoretical dimension posttest total scores and general achievement levels posttest total scores of the experimental and control group students. ; It is seen that they are satisfied with the experimental process, they are happy with the training they have received, and they have positive impressions in terms of the piano education model applied to the experimental group students. According to the students, the applied model especially contributes to functional piano playing skills such as deciphering, writing accompaniment and vocalizing accompaniment. Regarding the applied piano education model, the instructor who made the application; stated that the experimental group students contributed to their piano playing skills. Chord structures, chord connections, alteration, modulation, etc. It has been concluded that it is crucial to teach theoretical knowledge, especially students whose main instrument is not piano, need this model more, students enjoy playing the piano with this model, they are glad to be able to make music with their friends because they can make accompaniment and arrangement, and the model is generally beneficial. The use of the piano education model, which includes functional skills, prepared in this study, in piano lessons given in institutions that train music teachers, giving more than 2 semesters to piano lessons included in the music teaching undergraduate program (curriculum), increasing the weekly hours of piano lessons in institutions that train music teachers, increasing the target and scope of piano lessons were recommended. Moreover, determining the learning outcomes, preparing and developing a curriculum for piano lessons, using planned, programmed and progressive education programs to achieve equal opportunities in education, conducting studies similar to this research with larger study groups, preparing similar models and methodologies for advanced students of piano should be taken into consideration. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/51693 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rjwInwKomeOvBdkPFvefduuFymWQnKmtkeMPjJIhhU0u |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10550001.pdf | 20.67 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
186
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
222
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.