Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/51713
Title: | Okul öncesi öğretmenlerinin bilişsel esneklikleri ve dijital yeterlilikleri ile resimli kitaplarla ilgili (dijital-basılı) uygulamaları arasındaki ilişki | Other Titles: | The relationship between preschool teachers' cognitive flexibility and digital competence and their practices on picture books (digital-print) | Authors: | Tosun, Neşe Selin | Advisors: | Adak Özdemir, Atiye | Keywords: | Bilişsel esneklik dijital yeterlik dijital resimli kitap dijital hikaye resimli kitap okul öncesi çocuk Cognitive flexibility digital competence digital picture book digital storytelling picture book preschool child |
Abstract: | Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin bilişsel esneklikleri ve dijital yeterlikleri ile sınıf ortamlarındaki resimli kitaplarla ilgili (basılı/ dijital) uygulamaları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde desenlenen bu araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Uşak ili merkezi ve ilçelerinde anaokulu ve anasınıflarında görev yapmakta olan 155 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu”; “Bilişsel Esneklik Envanteri” ve “Eğitimciler İçin Dijital Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analizler ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre okul öncesi öğretmenlerinin bilişsel esneklikleri yüksek düzeydedir. Öğretmenlerin dijital yeterliliklerinin mesleki kullanım, dijital kaynaklar öğretim ve öğrenim, ölçme, öğrenenleri güçlendirme ve çocukların dijital yeterliklerini destekleme alt boyutlarında kaşif (dijital teknolojilerin potansiyelinin farkında, pedagojik ve profesyonel pratiği geliştirmek için bunları araştırmakla ilgilenen ve bazı alanlarda dijital teknolojileri kullanmaya başlayan) ya da başlangıç (dijital teknolojiyle becerileri geliştirmeye başlayabilme) düzeyinde olduklarını göstermektedir. Korelasyon analizleri sonucunda öğretmenlerin bilişsel esneklik algıları ile sınıf içi uygulamalarında resimli kitaplarla ilgili basılı uygulamaları tercih etmeleri arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin dijital yeterlik algıları ile sınıf içi uygulamalarında resimli kitaplarla ilgili dijital uygulamaları tercih etmeleri arasında pozitif yönlü orta düzeyli anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmektedir. The aim of this research is to determine the relationship between cognitive flexibility and digital competence of preschool teachers, and their practices related to picture books (print/digital) in classroom settings. This study, designed within the framework of the correlational survey model, includes a sample of 155 preschool teachers working in nursery schools and kindergartens in the central and district areas of Uşak province during the 2021-2022 academic year. The data for the study were collected using a "Personal Information Form," "Cognitive Flexibility Inventory," and "Digital Competence Scale for Educators." Descriptive analyses and correlation analyses were used to analyze the data. According to the research findings, preschool teachers have a high level of cognitive flexibility. The teachers' digital competencies indicate that they are at the explorer level (aware of the potential of digital technologies, interested in researching them to enhance pedagogical and professional practices, and starting to use digital technologies in some areas) or at the beginner level (beginning to develop skills with digital technology) in the sub-dimensions of professional use, digital resources for teaching and learning, assessment, empowering learners, and supporting children's digital competencies. According to the correlation analyses, it has been determined that there is no significant relationship between teachers' perceptions of cognitive flexibility and their preference related to printed picture books practices in the classroom. Additionally, it is observed that there is a positively moderate significant relationship between teachers' perceptions of digital competence and their preference for digital applications related to picture books in classroom practices. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/51713 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8riQbbGBQHZtP8tBgZnqnal4LsZJ8QcE9pgMSjp2RqUO8 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10553331.pdf | 2.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
348
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
568
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.