Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/57491
Title: | Çocuklarda fiziksel okuryazarlık ölçeği’nin Türkçe geçerlik ve güvenirliği: Metodolojik çalışma | Authors: | Karadağoğlu Topal, Çağla Alpkaya, Ufuk Mülazımoğlu Ballı, Özgür |
Abstract: | Amaç: Bu araştırmada, çocukların fiziksel okuryazarl ık düzeylerini belirleme amacıyla geliştirilen, Çocuklarda Fiziksel Okuryazarlık Ölçeği’nin (ÇFOÖ) Türkçe formunun yapı geçerliğinin, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analiziyle test edilmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırmaya 8- 12 yaş aralığında 122 kız, 119 erkek olmak üzere 241 öğrenci katılmıştır. Ka- tılımcıların %78.42’sinin spor yapmad ığı (n:189), %21.58’inin spor yapt ığı (n:52) belirlenirken spor yapanların ortalama 3.48±2.00 yıldır spor yaptıkları belirlenmiştir. 30 madde olan resimli ölçe ğin, fiziksel, psikolojik, sosyal ve bilişsel alan olmak üzere 4 alt boyutu bulunmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçeklerin güvenirlik düzeyleri içsel tutarl ılık (İnternal Consistency) yönte- miyle hesaplanmış ve Cronbach Alpha güvenirlik ölçütünden faydalanılmış- tır. Ölçek geçerliğini test etmek amacıyla sırasıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, uyum geçerliği için Çocuklar İçin Algılanan Motor Yeter- lik Envanteri (ALMY-Ç) ile Pearson korelasyon analizi yap ılmıştır. Bulgu- lar: Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçekte yer alan maddelerin faktör yükleri, 0.50 ile 0.89 aralığında değişmekte ve modelin iyi uyum indeks değerlerine sahip oldu ğu (χ2/sd= 2.07, RMSEA= 0.067, CFI= 0.97, GFI= 0.92, NNFI= 0.96, NFI= 0.96, RMR= 0.056, SRMR= 0.036 ve AGFI=0.90) görülmektedir. Yapılan analizler sonucunda 6,7,8,14,26,30 numaralı ifadele- rin diğer maddeler ile korelasyon değerinin 0.30’un altında olduğu ve güve- nirlik düzeyini düşürdükleri belirlendiği için ölçekten çıkarılmıştır. ÇFOÖ ile ALMY-Ç arasındaki korelasyonlar ölçeğin uyum geçerliğini desteklemekte- dir. Ölçek için hesaplanan Cronbach Alfa ve CR katsayıları ise ölçeğin güve- nirliğini desteklemektedir. Sonuç: Elde edilen bulgular, ÇFOÖ’nin çocukların fiziksel okuryazarlık düzeylerinin değerlendirilmesi için geçerlik ve güvenir- lik koşullarını sağladığını ortaya koymaktadır. | URI: | https://doi.org/10.5336/sportsci.2023-98209 https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1239602 https://hdl.handle.net/11499/57491 |
ISSN: | 1308-0938 2146-8885 |
Appears in Collections: | Spor Bilimleri Fakültesi Koleksiyonu TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
document (50).pdf | 1.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
58
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
32
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.