Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/57517
Title: Lise öğrencilerinin üslü ifadeler ve kareköklü ifadelere ilişkin sayı duyuları
Other Titles: High School Students' Number Senses Regarding Exponential Expressions and Square Root Expressions
Authors: Eser, Bayram
Advisors: Duatepe Paksu, Asuman
Keywords: Sayı duyusu
kareköklü ifadeler
üslü ifadeler
Number sense
square root expressions
exponential expressions
Abstract: Araştırmanın amacı lise öğrencilerinin kareköklü ifadeler ile üslü ifadelere ilişkin sayı duyularını belirlemek, aralarındaki ilişkiyi incelemek, okul öncesi eğitim alma, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, cinsiyet ve bulundukları sınıf değişkenlerine göre üslü ve köklü sayı duyularının nasıl değiştiğini araştırmaktır. Araştırmanın örneklemi Manisa’nın bir ilçesinde üç farklı lisede eğitim gören 143 (58 erkek, 84 kız) öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan 12 soruluk çoktan seçmeli Üslü İfadelere İlişkin Sayı Duyusu Testi ve yine 12 sorudan oluşturulan çoktan seçmeli Kareköklü İfadelere İlişkin Sayı Duyusu Testi kullanılmıştır. Oluşturulan sayı duyusu testlerinin pilot uygulaması yapıldıktan sonra ölçeklerin son hali öğrencilere uygulanarak sayı duyusu durumları belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin üslü ifadelere ilişkin sayı duyusu testinden ve kareköklü ifadelere ilişkin sayı duyusu testinden aldıkları puanlar arasındaki ilişkiyi incelenmek için korelasyon analizi, puanların değişkenlere göre anlamlı fark oluşturup oluşturmadığını belirlemek için ise tek yönlü varyans analizi, bağımlı gruplar t testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilere göre öğrencilerin üslü ifadelere ilişkin sayı duyusu puanı, kareköklü ifadelere ilişkin sayı duyusu puanlarından anlamlı olarak daha yüksektir. Öğrencilerin üslü ifadeler ve kareköklü ifadelere ilişkin sayı duyusu puanlarının pozitif yönlü ve orta düzeyde ilişki olduğu görülmüştür. Öğrencilerin üslü ifadelere ilişkin ve kareköklü ifadelere ilişkin sayı duyularının bulundukları sınıf seviyelerine göre anlamlı olarak değiştiği görülmüştür. Cinsiyete göre kareköklü ifadeler ve üslü ifadelerde öğrencilerin sayı duyusu arasında anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin üslü ifadeler ve vii kareköklü ifadelere ilişkin sayı duyularının okul öncesi eğitimi alma durumuna göre anlamlı bir fark göstermediği belirlenmiştir. Anne eğitim durumu lise ve üniversite olan öğrencilerin üslü ifadelere ilişkin sayı duyuları, anne eğitim durumu ilkokul olanlardan anlamlı olarak daha yüksektir. Kareköklü ifadelerde anne eğitim durumu üniversite olan öğrencilerin sayı duyuları, anne eğitim durumu ilkokul olan öğrencilerin sayı duyuları anlamlı olarak daha yüksektir. Baba eğitim durumu üniversite olan öğrencilerin üslü ifadeler ve kareköklü ifadeler ilişkin sayı duyuları anlamlı olarak daha yüksektir.
The study aims to determine high school students' number sense regarding square root and exponential expressions, examine the relationship between them, and investigate how their number sense changes based on variables such as pre-school education, mother's education status, father's education status, gender and grade level. The sample of the study consisted of 143 students (58 male, 84 female) studying in three different high schools in one district of Manisa. A 12-question multiple-choice number sense test for exponential expressions and a 12-question multiple-choice number sense test for square root expressions were used as data collection instruments in the study. After piloting the number sense tests, the final version of the scales was administered to the students and their number sense status was determined. In the study, correlation analysis was used to examine the relationship between the students' scores on the number sense test for exponential expressions and the number sense test for square root expressions, and one-way analysis of variance and dependent groups t-test were used to determine whether the scores were significantly different according to the variables. According to the data obtained in the study, students' number sense scores for exponential expressions were significantly higher than their number sense scores for square root expressions. It was observed that students' number sense scores for exponential expressions and square root expressions were positively and moderately correlated. It was observed that students' number sense scores for exponential and square root expressions changed significantly according to their grade level. It was found that there was no significant difference between students' number sense in square root expressions and exponential expressions according to gender. It was found that students' number sense of exponential expressions ix and square root expressions did not show a significant difference according to the status of preschool education. The number sense of exponential expressions of students whose mother's educational status was high school and university was significantly higher than that of students whose mother's educational status was primary school. In square root expressions, the number sense of students whose mother's educational status was university was significantly higher than the number sense of students whose mother's educational status was primary school. Similarly, students whose fathers had a university education had a significantly higher number sense in both exponential and square root expressions.
URI: https://hdl.handle.net/11499/57517
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10637949.pdf3.67 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

70
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

68
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.